Allt om MC däck

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Fick ett PM av Johan, han verkar äga på däck..... läs och begrunda.

Tja,

Till att börja med är Dunlop en djungel av konstigheter. Dom har tillverkning på olika ställen för olika typer av däck. Dom bra däcken görs i Birmingham. Det är dom som kallas N-Tec (står för new technology, revolutionerande namn va). Men N-Tec är inte modellbeteckningen utan en typ av stomme. Modellerna heter D211, KR106, KR108 och gummiblandningarna har obegripliga 4-siffriga kombinationer.

Regelerna är i stort:
Lägre utetemp = hårdare däck
Grov asfalt = hårdare däck
Hårdare däck "släpper" lite mer oväntat och snabbt.
Välj ett däck att köra på och justera fjädringen efter det. Håll inte på att byta dimensioner och fabrikat. Det kommer bara förvirra dig eftersom däcken har olika profil och allt vad häng och fjädringsinställningar ändras när du höjer/sänker hojen fram/bak.
Det är en jävla skillnad på 195/65-17, 190/55-17 eller 200/55-17.

VÄRMECYKLER
Hårdare däck klarar fler värmecykler .Kör du en hel dag och har värmarna på mellan varje pass så är det 1 värmecykel. Kör du 2 pass och låter däcken kallna helt mellan så är det 2 cykler. Mjuka däck (SC0,SC1, 7712, 7704) håller egentligen bara 1-2 cykler men det beror lite på hur man låter dom svalna och vilken utetemp det va när man körde dom. Låter man dom svalna med avstängda däckvärmare på hjulen så tar det lite längre tid och dom håller bättre nästa uppvärmning säger TL-racing.

Ett 7712 har en beräknad livslängd på ca 40 min i elit-tempo. Det betyder ju inte att du inte kan få ut en hel dag till i motionärs-tempo. Jag har bara kört hårda däck fram till sista tävlingen i år då jag provade 7712 och det är skillnad men man ska köra rätt hårt innan det behövs.

GUMMIBLANDNINGAR
Bakdäck: Dunlop har lite olika varje år men beggat är 6838 ett bra val. Det har jag kört 8'or på Gelleråsen med. Lite mjukare än det är 6854 och det har aningen bättre fäste men håller mycket sämre. 7712 är mjukare och har grymt fäste men håller inte speciellt länge. Allt mjukare än 7712 kan du ignorera. :)

Det blev en lång utläggning och jag hoppas jag inte förvirrade ännu mer. Lyssna på vad alla har att säga men lita inte blint på det utan fundera lite och dra egna slutsater. Går du runt i depån och frågar lite kommer du få 10 olika "sanningar". ALLT påverkar hur däcken känns och slits, hoj/fjädring/körstil/temp/asfalt/bana/varvtider.

http://dunlopracing.com/

// johan
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Du ska ha qualifier på din hoj Rolle det ser ja ända härifrån, å yammans motor går så lent å fint - så du klarar dej tom på fjolårsdäck... :tungan












och seriöst: Satsa på extra fälgar om du nu måste åka till rejmyre också utan å nojja
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Du ska ha qualifier på din hoj Rolle det ser ja ända härifrån, å yammans motor går så lent å fint - så du klarar dej tom på fjolårsdäck... :tungan
och seriöst: Satsa på extra fälgar om du nu måste åka till rejmyre också utan å nojja

Nej det ska bli minst GP Racer mönstrat nästa år och däckvärmare på det.

Pillade på bussen idag, den kommer att bli riktigt bra. Tänkte stripe:a upp den på nått sätt.
 

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97
Skulle behöva få svar på lite frågor om däck, då det är dags för ett nytt bakdäck.

1. Vad ska jag ha för däck? Det kommer inte bli någon bankörning, ska man ha gatudäck då? eller ska man ändå ha sportdäck? Det är första hojen så jag antar att det är bra att ha däck som "varnar" för halka om ska köra i regn o så? Har läst till mig lite om dunlop qualifier rr, något för mig?

2. Vad är billigast? Att köpa ett däck t.ex. från däckonline o sen söka sig till en verkstad med hojen o få det bytt eller att köpa däcket från verkstan o fixa allt där?

3. Hur svårt är det att få på ett däck igen om man ska sköta hjulmonteringen själv? nogranhet är inte min starka sida.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Skulle behöva få svar på lite frågor om däck, då det är dags för ett nytt bakdäck.

1. Vad ska jag ha för däck? Det kommer inte bli någon bankörning, ska man ha gatudäck då? eller ska man ändå ha sportdäck? Det är första hojen så jag antar att det är bra att ha däck som "varnar" för halka om ska köra i regn o så? Har läst till mig lite om dunlop qualifier rr, något för mig?

2. Vad är billigast? Att köpa ett däck t.ex. från däckonline o sen söka sig till en verkstad med hojen o få det bytt eller att köpa däcket från verkstan o fixa allt där?

3. Hur svårt är det att få på ett däck igen om man ska sköta hjulmonteringen själv? nogranhet är inte min starka sida.

1. Jag har köpt på däckonline ganska mycket, Valla-Däck brukar ha bra pris på våren. Metzler M3, Michelin pilot pover 2CT är däck som jag använt på både gata och bana, de är bra däck, Michelinet har fått bra testresultat i regn. Dunlop qualifier rr är lite överkurs för landsväg men helt klart så funkar de också ( har såna i garaget nytt eller beg, till salu ). Sen ska köra med knäskrap på Bulten får du kanske satsa på dunlop qualifier rr i alla fall.

2. Som sagt däckonline var billigast förra året, skitbra leveranser, max 4 dagar. Blir ju billigare om du kommer mad löst hjul antar jag.

3. Om du inte är så nogrann ska du inte hålla på att skruva med hjul och bromsar, eller så får du bli nogrann och göra det själv. Vet du hur hårt du ska dra axel bak, spänn kedjan,,, vet du inte det så låt bli.
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop....e=10&sort_by=preis&Transport=P&dsco=121&m_s=1
De här duger allihop.
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop....dsco=121&m_s=1&Ang_pro_Seite=10&sort_by=preis
 

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
1. Vad ska jag ha för däck? Det kommer inte bli någon bankörning, ska man ha gatudäck då? eller ska man ändå ha sportdäck? Det är första hojen så jag antar att det är bra att ha däck som "varnar" för halka om ska köra i regn o så? Har läst till mig lite om dunlop qualifier rr, något för mig?

Du ska ha touringdäck - dom har bättre fäste än sportdäck vid vanlig gatkörning då man inte får upp tempen så mkt..
Vore jag dig skulle jag ta dom billigaste däcken (diablo) och bli helnöjd - ja jag har provat dom :tummenupp
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tänkte mer om en verkstad dar ut en större avgift om man inte handlar däcket hos dom?

Ja en del däckfirmor tar som nån straffavgift på egenimporterade däck,, dåligt tycker jag.

De däcken jag rekommenderade är inga race-däck utan funkar väldigt bra på landsväg och i den temperatur man får i däcken då. Regnegenskaper, då finns det nått som heter Silica som gör ett bra våtgrepp, t,ex Michelinet har Silica.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Lyfter tråden lite med en fråga.

Hur är Avon Viper Supersport jämfört med Pilot Road 2CT i torr väglag på en 1000cc sporthoj?
Ser gärna kommentarer från folk som har erfarenhet av dessa däck. Jag har själv kört många mil på Pilot Road 2ct så lite vet jag om just Road2.

Jag har hört att Avon Viper supersport är dock mer sportdäck om man jämför den med Road 2ct som är mer åt Sport/Touring. Stämmer detta?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Lyfter tråden lite med en fråga.

Hur är Avon Viper Supersport jämfört med Pilot Road 2CT i torr väglag på en 1000cc sporthoj?
Ser gärna kommentarer från folk som har erfarenhet av dessa däck. Jag har själv kört många mil på Pilot Road 2ct så lite vet jag om just Road2.

Jag har hört att Avon Viper supersport är dock mer sportdäck om man jämför den med Road 2ct som är mer åt Sport/Touring. Stämmer detta?

Jag vet inget om Avon-däck, har testat Avon en gång. Men Pilot Road 2ct har jag kört mycket på både bana och landsväg och enligt mig ett väldigt bra däck som klara ganska hård körning på bana och de funkar bra både kalla/varma. Bike testade däck och Pilot Road 2ct fick väldigt bra betyg på vått underlag,,, ett bra däck där man får ut hyfsat med mil på.

Avon Viper Supersport får någon annan svar på, kan bara gissa och det gör ju ingen glad antar jag.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
vad händer om man går från 190/50 däck till 190/55 ? sabbar man hojens vägegenskaper ? Jag har en fz1 som jag skulle vilja omvandla till lite mer svängvillig, är det nån ide att tänka på att öka profilen på bakdäcket ?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
vad händer om man går från 190/50 däck till 190/55 ? sabbar man hojens vägegenskaper ? Jag har en fz1 som jag skulle vilja omvandla till lite mer svängvillig, är det nån ide att tänka på att öka profilen på bakdäcket ?

Jag föredrar 190/55 för jag tror att det blir lite toppigare då,, finns säkert andra teorier men så har jag bestämt det för mig.
Racedäck har ju 60-65 profil.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top