Allt om kraschpuckar

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag behöver lära mig och är nyfiken på allt om kraschpuckar.
Samla på info och inspo här.

Vad är bra, vad är mindre bra.
Montering
Bilder
Tänk på att -tips
Köpråd

Skriv förstås gärna vilken hoj du har om det är relevant osv

Lär mig allt du kan om kraschpuckar 🤟
Jag själv har en Suzuki gsx-s 1000f årsmodell 2020
...
 
Bara lite egna erfarenheter.
Sliders på framaxel och bakaxel skyddar väl lite, främst själva axeln, men bidrar till ofjädrad vikt om man är kinkig.
Rammonterade puckar kan i värsta fall göra mer skada än nytta. Om de hakar i något på vägen så kan en glidande hoj plötsligt bli en tumlande hoj med värre skador som följd.
Det finns också en risk att ram eller motor bryts.

Jag har valt att endast montera motorskydd typ GB Racing som monteras utanpå motorkåporna och tar värsta smällen och nötningen.
I övrigt är ju hojen försäkrad :)
 
Last edited:
Av min egen (ganska begränsade) erfarenhet av krascher så kan jag tala mig varm för sliders på framaxel och bobiner på svingen. Visst, försäkring är bra men ju mindre som tar skada från första början, desto bättre. Det är jobbigt att behöva vänta på reparation p.g.a. att vissa delar inte går att få tag på för tillfället, i synnerhet om det sker i början av säsongen.
Jag inbillar mig att hojtillverkarens egna ram- och motorskydd är mer genomtänkta med avseende på brytkrafter och annat, men det kanske bara är nys.
 
Inklistrat inlägg av mig från annan tråd nedan. (Ifall puckar hugger fast i underlag är en frågeställning)

Just glid eller hugg har räddat hojen ena gången, fått den till lösen andra. En och samma hoj.

Risk för hugg till trots har jag haft fler klotningar där puckar har varit till godo snarare än till ondo. Med förhållandet 5-1.

Senaste tre av fyra hojarna har likt TS minst haft puckar på axlar(eller sving) och ram. Den jag har nu har bara på axlarna samt sliders på fotpinnar och skyddskåpor på motorn kompletterat med kylarslang runt ljuddämpare fäst med slangklämma.

Alla klotningar utom två har inte blivit försäkringsärende. Nya skydd och div smådelar har understigit kostnaden för självrisk.

Jag har inget emot att ha en lätt patinerad hoj. Funktion före form. Men det är jag det.

Edit:
Har länge nyttjat R&G till skydd. Testat skarpt så att säga. Bra produkter tycker jag.
 
Last edited:
Nyttjar ni kraschpuckarna på bana enbart eller även på vägen?
 
Jag hoppas nyttja mina så lite som möjligt, men de sitter alltid på plats ja. 😜
Gör de någon nytta på vägen? Marken där man hamnar är sällan slät.
Jag har inte gjort min första marksyning med väg-mc ännu, enbart nån halvmesyr på enduroleksak.
 
Jag har relativt mycket erfarenhet(tyvärr) av kraschpuckar och kan väl säga det här:

Gata: ja till svingpuckar, rampuckar och motorskyddskåpor samt fasta fotpinnar.

Bana: inga puckar alls endast motorskyddskåpor och fasta fotpinnar allt annat riskerar fastna och göra så hojen rullar eller dylikt. Dock gärna ram/svingskydd.

Det viktigaste tillägget är de fasta fotpinnarna som gör MYCKET för att lyfta upp hojen där den är som smalast. Annars skulle jag rekommendera puckar från kvalitetstillverkare som puig/rizoma eller dylikt då dom bultarna är gjorda för att vika sig istället för att spräcka motorfästet.
 
Gör de någon nytta på vägen? Marken där man hamnar är sällan slät.
Jag har inte gjort min första marksyning med väg-mc ännu, enbart nån halvmesyr på enduroleksak.
100% av gångerna jag klotat på gata har de hjälp. Dvs en gång... Så statistiken talar sitt tydliga språk. 😉

Skämt åsido. Asfalten var inga problem. Problemet var att bakhjulet tog i stolpe till vägräcke och sen rickoshetterade hojen vidare liggande på sidan. Blev nytt bakhjul, blinkers och styrhalva. Började alltså inte tumla runt i diket.
 
En highsider i 70 km/ med mig hårt i backen
efter byte av puckar & växelförare/pinne, samt kopplingsgrepp, så syntes inga spår av vurpan. värre var det på mig .. huvudvärk i 2 veckor, svullet knä & blödning

har haft puckar på alla mina hojar, räddat mer än skadat.
 

Bifogat

  • Foto0054.jpg
    Foto0054.jpg
    1.9 MB · Visningar: 19
  • Foto0055.jpg
    Foto0055.jpg
    1.9 MB · Visningar: 19
  • Foto0056.jpg
    Foto0056.jpg
    1.5 MB · Visningar: 19
  • Foto0057.jpg
    Foto0057.jpg
    1.7 MB · Visningar: 17
  • Foto0058.jpg
    Foto0058.jpg
    1.8 MB · Visningar: 19
Jag behöver lära mig och är nyfiken på allt om kraschpuckar.
Samla på info och inspo här.

Vad är bra, vad är mindre bra.
Montering
Bilder
Tänk på att -tips
Köpråd

Skriv förstås gärna vilken hoj du har om det är relevant osv

Lär mig allt du kan om kraschpuckar 🤟
Jag själv har en Suzuki gsx-s 1000f årsmodell 2020
...
Hittar tyvärr inga kåpor eller puckar till din hoj... :(
Att det finns till min SunkHoj hjälper inte dig... :rodnar
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top