Allt du behöver veta när du ska skaffa kreditkort!

Jag behöver ett kreditkort då jag reser i jobbet, årsavgiften betalas av jobbet (max 400kr). Så vad är då bäst ?

Statoil mastercard verkar ju smart att nyttja, men om jag vill betala en resa privat med kortet så har ju vissa reseförsäkringar som ingår. Detta verkar ju inte statoils kort ha, är dessa försäkringar något att ha ?

Jag behöver ett kreditkort då jag reser i jobbet, årsavgiften betalas av jobbet (max 400kr). Så vad är då bäst ?

Statoil mastercard verkar ju smart att nyttja, men om jag vill betala en resa privat med kortet så har ju vissa reseförsäkringar som ingår. Detta verkar ju inte statoils kort ha, är dessa försäkringar något att ha ?

Du får ju resförsäkring med ett vanligt VISA också.

Har ett visa gold som man har 55 dagar att betala räkningen på, används som "matkort/festkort" där vi har var sitt anslutna till samma kortnr med andra ord (jag har annars swedbanks, personligt motiv, visakort utan aktiverad kredit, jag vänsterprasslar med en annan bank med andra ord). Skulle någon av oss köpa någonting annat på det så är det lätt för oss att se det på specifikationen http://www.nordea.se/Privat/Kort+och+betalningar/Kort/Visa+Gold/201284.html?ecid=google_se_visa gold

Skönt att slippa bråka om vem som ska betala när vi handlar mat. :) Disiplinerade som vi är :rolleyes: så delar vi sedan på summan och betalar in hälften var i slutet av månaden=hela summan,ingen ränta. Viktigt att detta görs annars blir det dyrt och det har fungerat fintfint :tummenupp Ett plus för detta kort är att allrisk- och reseersättning och internetköpförsäkring:) En fördel är att man har stenkoll på hur mycket mat/festkostnaderna är på.

Annars är jag antiemot kreditkort :gnissla, ja jag äger inte ens ett IKEA-family kort eller va de nu kallas :hihi

raka motsatsen kia ala lyxarbetare ;)

Last edited:
raka motsatsen kia ala lyxarbetare ;)

Där får du förklara vad du menar. :va :va :va

Jag äger inte ett enda kreditkort. Jag har ett vanligt jävla visa-kort som jag betalar med.
Är helt emot att handla på kredit. Har man inte råd, ska man heller inte handla.
Tittade också på "lyxfällan" och tyckte paret var väldigt omogna och levde långt över sina tillgångar.
Vad folk inte verkar fatta är att man blir inte rik genom att slösa bort sina pengar.

Men om man nu har mycket pengar varför ska man behöva låna pengar av banken? Är det inte så att det är dom som ska få låna av dig då?:confused:

Hela poangen med Amex ar ju tillagstjansterna och betalar man fakturan varje manad sa har man ingen kreditkostnad. Sen ar dar ju en viss trygghet i att om kortet skulle kapas sa tomms inte ditt konto.....

Sjalv har jag 3 kort, ett VISA kopplat till kontot ett Eurocard samt ett Amex. Givetvis anvands inte krediten da den ar svindyr utan rakningen betals varje manad.
Amex och Eurocard ar mumma nar man reser da det ger tillgang till flygplatslouger samt forsenings och bagage/ersattning som ar betydligt battre an flygbolagens. Nar man for tredje gangen star pa en flygplats med en forkommen vaska ar det skont att ta kortet och handla en nodgarderob for forsakringsbolagets pengar.

Utan extratjansterna ser jag dock ingen poang med att ha *fina* kreditkort utan ett Statoil MC hade blivit mitt val. Flasha med platinakort pa nattklubbar ar nagot som aldrig har tilltalat mig....

Själv har jag ett vanligt visa betalkort, utan kredit och ett Swedbank mastercard kreditkort.

Kreditkortet ligger dock hemma och skräpar för det mesta. Har det enbart som "reserv" ifall det skulle inträffa något oväntat (typ akuttandläkare eller vad som helst).
Funkar jättebra så länge man har självdisciplin och inte handlar på kredit till höger och vänster :)

Om det är ett "bra" kort eller inte vet jag inte, då jag inte är så intresserad av kreditkort. Det enda jag kan räkna med som fast utgift är 195:- i årsavgift.

Har ett amex som jag använder flitigt.. Att tänka på med Amex är att det INTE är ett kredit kort, det är ett betalkort. Jag använder det för poängen. Har som nån skrev tidigare ett antal hotell nätter eller nån veckas hyrbil om det behövs. Men i slutet på månaden när räkningen kommer så finns det ingen möjlighet för avbetalning eller nått utan allt ska betalas då.

Om du tänker utnytja krediten så är väl räntesatsen och faktura tiden mest av intresse. Ska du utnytja krediten kortvarigt kan det ju va trevligt med 45dagar räntefritt istället för 30 dagar. t ex

Det ingår ingen reseförsäkring i Statoils Mastercard.
Du har nog en genom arbetsgivaren.
Själv köper jag resor med VISA just för att få försäkringen. Man behöver inte köpa hela resan med VISA för att få försäkringen, tror det är typ halva.

Angående reseförsäkring

Observera att reseförsäkring betald med Visakort bara ersätter till ett maxbelopp, kan vara värt att tänka på om det är en dyr resa. Hos swedbank gäller(tar det som exempel men vet att även andra har liknande villkor):
"Högsta ersättningsbelopp är 15 000 kr/försäkrad, högst 45 000 kr för hela familjen (kortinnehavaren, make/sambo/reg partner och barn under 23 år)."

Försäkringen är oftast bra men läs alltid igenom villkoren.

Glöm inte att kolla över villkoren i hemförsäkringen, själv har jag

Egendomsskydd
Ansvarsskydd
Rättsskydd
Överfallsskydd
Reseskydd

En hemförsäkring har ni väl va va va va :7peta

:gnissla Efter en thailandresa med över ett dygns försening så underlättar det mycket om man har ordning på sina försäkringar och har sparat alla kvitton

Last edited:
Kreditkort ska vara gratis! Betalar man årsavgiften så gör man något fel eller har för dålig kredit...

Om jag skulle skaffa ett nytt kreditkort (har AmEx Corporate och VISA platinum idag) så skulle jag ta det med bäst öppningserbjudande. Det brukar landa några erbjudanden i lådan varje månad och AmEx erbjuder just nu en tor domestic flight om jag öppnar ett till kort hos dom. United lockar med 30,000 miles om man väljer deras MC osv.

Personligen använder jag bara kredit i tjänsten och vid de tillfällen jag vill åt poängen eller tjänsterna.

VISA är skiten. Låga avgifter och störst(?), dvs funkar överallt även i underutvecklade tattarländer. Strunta i gold om det inte är så att du tänker betala stora summor som du vill ligga o hålla på fakturan länge utan kör på gratisvarianten. Knyt en bra internettjänst till kortet via din bank så du kan betala löpande räkningar med det. Jag har knutit en förmånlig extern kredit genom min bank till kortet eftersom jag ofta har varierande månadsutgifter.

Last edited:
VISA är skiten. Låga avgifter och störst(?), dvs funkar överallt även i underutvecklade tattarländer.

Jag trodde också att VISA var bäst, men sedan åkte jag på jobbresa till Kanada. I några samhällen där tog inte bankomaterna VISA-kort, men kollegornas Mastercard funkade utmärkt. Efter den resan kompletterade jag snabbt med ett billigt Mastercard, det var på tok för tragiskt att behöva låna pengar av arbetskamraterna för att kunna gå på puben!

Jag trodde också att VISA var bäst, men sedan åkte jag på jobbresa till Kanada. I några samhällen där tog inte bankomaterna VISA-kort, men kollegornas Mastercard funkade utmärkt. Efter den resan kompletterade jag snabbt med ett billigt Mastercard, det var på tok för tragiskt att behöva låna pengar av arbetskamraterna för att kunna gå på puben!

Men sen är väl Kanade känt för att vara lite "eget" också. :tungan

Ärligt har jag faktiskt aldrig hört ngt dåligt ang VISA. De flesta brukar vara mkt nöjda men visst det kanske finns undantag, som ditt tex.

Någon som vet vad de olika kortutgivarna debiterar för varje transaktion?
Man har ju hört att AmEx är så snuskigt mycket dyrare att vissa handlare väljer att inte att acceptera kortet som betalningsmedel, men vad ligger egentligen siffrorna på?

Att det tom finns restauranger som inte tar AmEx är rätt lustigt eftersom många affärsresenärer använder just det kortet. Det är ju ingen liten målgrupp direkt. En målgrupp som dessutom inte är särskilt kostnadskänslig...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra