Allt du behöver veta när du ska skaffa kreditkort!

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Eftersom jag inte är så duktig på detta med kreditkort så kan det verka dumt att jag startade den här tråden. Fast då tänkte jag att ni som vet något eller har ett kreditkort kan berätta om era och vad ni tycker är bäst.

Kör hårt! :tummenupp

Billigare att använda sina egna pengar. Skaffa en internetdosa och se till att alltid ha en ordentlig summa pengar på kontokortet. Räcker dom inte så flytta över från ett annat konto. Går ju till och med att göra med mobilen om du inte orkar bära med dig dosa.

Men det här var ju inte vad du ville höra.

http://www.compricer.se/kreditkort/

Last edited:
Jag kör med AMEX, VISA och MasterCard. Jag använder AMEX så mycket jag bara kan (betalar ingen årsavgift) och brukar kunna ta ut hyrbil då och då för poängen. Visa och MasterCard funkar på fler ställen men ger typ ingenting tillbaka - eller fel Shellkortet (MC) ger viss återbäring. AMEX funkar helt kasst i Frankrike så man måste alltid ha backning med minst VISA.

PS. Använder aldrig krediten utan betalar alltid in allt via autogiro.

ORD!

Betalkort är väl helt OK, men kreditkort lockar bara till att handla för liiite mer än man egentligen har varje månad, vilket i sin tur leder till dyra krediter och att man har mindre att röra sig med nästa månad, vilket leder till att man tar lite mer på kredit, vilket leder till..........

Billigare att använda sina egna pengar. Skaffa en internetdosa och se till att alltid ha en ordentlig summa pengar på kontokortet. Räcker dom inte så flytta över från ett annat konto. Går ju till och med att göra med mobilen om du inte orkar bära med dig dosa.

Men det här var ju inte vad du ville höra.

http://www.compricer.se/kreditkort/
Jo, det är klart det blir billigare med egna pengar, det behöver vi inte diskutera i tråden, och inte heller hur man gör för att föra över pengar eller spara. No offence.

Jag är intresserad av ett kreditkort iaf, främst för att ta alla räkningar på samma gång i slutet av månaden, men också för att kunna täcka oförutsedda utgifter.

Någon som har några tankar?

Jag kör med AMEX, VISA och MasterCard. Jag använder AMEX så mycket jag bara kan (betalar ingen årsavgift) och brukar kunna ta ut hyrbil då och då för poängen. Visa och MasterCard funkar på fler ställen men ger typ ingenting tillbaka - eller fel Shellkortet (MC) ger viss återbäring. AMEX funkar helt kasst i Frankrike så man måste alltid ha backning med minst VISA.

PS. Använder aldrig krediten utan betalar alltid in allt via autogiro.

Alltså, om man betalar allt i slutet av månaden så använder man inte krediten right? Vad har du för effektiv ränta på kortet om du hade använt krediten? Hur fungerar egentligen poängsystemet?

ORD!

Betalkort är väl helt OK, men kreditkort lockar bara till att handla för liiite mer än man egentligen har varje månad, vilket i sin tur leder till dyra krediter och att man har mindre att röra sig med nästa månad, vilket leder till att man tar lite mer på kredit, vilket leder till..........

Det är helt klart en risk, men med 60 dagars räntefri kredit och en hög inkomst i övrigt borde det fungera. Borde.

Last edited:
Jag skulle inte skaffa ett kreditkort för att skjuta utgifterna framåt i tiden. Det slutar bara på ett sätt nämligen i skuldfällan.

Själv har jag ett kreditkort från VISA med en fast kreditgräns. Dessutom har jag ett AMEX där ens betalningsförmåga sätter kreditgränsen om man ska tro deras slogan. Betalar man fakturan till fullo varje månad utgår ingen ränta på något av korten. Kan vara rätt behändigt ifall man är på resande fot eller kommer på sig att man vill köpa något men saknar pengar på det konto dit kortet är knutet.

Visa och Mastercard är de kortutgivare som fungerar nästan överallt i världen där man tar emot bank/kreditkort. Själv har jag bara råkat ut för att de inte fungerat i Danmark som har sitt så kallade Danekort.

AMEX som jag tidigare nämnt och Diners är andra kreditkortsutgivare. Deras årsavgifter är högre och många affärer tar inte emot dem på grund av att man tar ut en högre avgift från dem än VISA och Mastercard. Vid uttag i bankomat tas en avgift ut i % på beloppet. Det ingår en del tjänster i t ex AMEX korten som en del människor vill åt och är villig att betala extra för.

Skulle jag bara ha ett kreditkort skulle jag hålla mig till VISA eller Mastercard. Man klarar sig inte enbart med ett AMEX på grund av de skäl jag gav ovan.

Statoil Mstercard är avgiftsfritt, ger 1% kontant återbäring och rabatt på bensin och fungerar nog överallt i hela världen.
Kredittid 45dgr.

Jag har svårt att se vilket som är bättre, kanske SAS Mastercard men de har låg kreditgräns. Statoil ger 20% av årsinkomsten.

Fast SEB har lägre ränta (12,6% eller 15.25% effektiv) och har något special (?) köpskydd:

Du får en köpförsäkring utan extra kostnad när du handlar varor med vårt MasterCard. Försäkringen innehåller tre delar:

* 90 dagars prisskydd
Ersätter differensen mellan inköpspriset på inköpt vara och det lägre försäljningspriset för samma vara som kan köpas i Sverige.
* 90 dagars köpskydd
Täcker inköpt vara mot förlust genom stöld, brand eller skada till följd av en plötslig och oförutsedd händelse.
* 1 års förlängd garanti
Ger en förlängd garanti med ytterligare ett år utöver den garanti som tillverkaren lämnat (max 3 år totalt) och gäller hemelektronik och vitvaror.

Fast SEB har lägre ränta (12,6% eller 15.25% effektiv) och har något special (?) köpskydd:

Du får en köpförsäkring utan extra kostnad när du handlar varor med vårt MasterCard. Försäkringen innehåller tre delar:

* 90 dagars prisskydd
Ersätter differensen mellan inköpspriset på inköpt vara och det lägre försäljningspriset för samma vara som kan köpas i Sverige.
* 90 dagars köpskydd
Täcker inköpt vara mot förlust genom stöld, brand eller skada till följd av en plötslig och oförutsedd händelse.
* 1 års förlängd garanti
Ger en förlängd garanti med ytterligare ett år utöver den garanti som tillverkaren lämnat (max 3 år totalt) och gäller hemelektronik och vitvaror.

Kommer du utnyttja kredittiden mer än de 45 dagarna som ingår? (30 + fri månad för att vara korrekt)
Den där köpgarantin knäcker inte 1% återbäring kontant, beroende på hur mycket man handlar förvisso.

Varför handla på kredit? Har man inga pengar så får man avstå!

Angående betalkort. Använder personligen Handelsbanken Visa utan kredit, mottages över hela världen och inge trams om poäng fanclub...

En kollega fick faktiskt tillbaka 3-4000 av SEB när han köpte en Sony LCD TV som gick ner i pris efter han köpt den.

Jag skaffade AMEX privat 2003 då jag skulle jobba i USA. Planen var att försöka betala så mycket jobbrelaterat som möjligt för att dra ihop poäng. Nu har jag även ett jobb-AMEX och tänkte då säga upp mitt privata. De verkar ha nån anledning att vilja ha kvar mig för jag har nu kortet kostnadsfritt i minst två år. Kostar 1250 kr/år annars vilket är för mycket för att jag skulle ha kvar det annars.

* 90 dagars prisskydd
* 90 dagars köpskydd
* 1 års förlängd garanti

Man kan ju sätta nån limit på sitt kort så man inte handlar för mer än man har råd med, och om man tror att man kommer att göra det kanske man inte skall skaffa kredtikort.

Själv har jag Mastercard, Visa och Diners =)

Visa hade jag först och har inte bara kommit mej för att slopa det.

Mitt Finnair Mastercard skaffade jag då jag jobbade i Tyskland och fick flyg poäng för sånt som jobbet betalade i slutändan.

Och om man har Diners kommer man in på Diners-loungen i bla Dusseldorf och Arlanda. Krävs inte många gin tonics före man har tjänat in årsavgifte :tummenupp

Betalar numera allt med kreditkort, vissa månader blir räkningen lite större och vissa månader lite mindre. Tycker det känns mera överskådligt i budgeten då alla inköp betalas den 15 varje månad i samband med att lönen kommer.

Edit: Men som svar på frågan Visa eller MC har funkat överallt dom övehuvudtaget tar kreditkort. Diners tar dom inte överallt.

Varför handla på kredit? Har man inga pengar så får man avstå!

Jag har pengar men handlar på kredit på grund av kassaflödet ;), kontrollen och servicen. Försök reklamera ett bedrägeri från en kroatisk hyrbilsfirma t.ex. Det går inte i princip. Då ber man banken att inte betala helt enkelt. Funkar kanon. Fuck off croatian bedräger-man liksom.

AMEX Black är bra. Skaffa ett sånt.

Varför inte ett Platinum:tummenupp

ANSÖKNINGSVILLKOR
Innan du ansöker om ett Platinum Card måste vi ställa ett antal kontrollfrågor. Om du inte kan svara ja på samtliga frågor kommer din ansökan sannolikt ej att godkännas.

Är du över 18 år?
Är du tillsvidareanställd?
Har du en årsinkomst över 600 000 kr/år?
Är du skriven i Sverige?

Årsavgiften för Platinum Card är 5000 kronor, upp till fem extrakort för familjemedlemmar ingår i årsavgiften för Huvudkortet.

Last edited:
Varför inte ett Platinum:tummenupp

Årsavgiften för Platinum Card är 5000 kronor, upp till fem extrakort för familjemedlemmar ingår i årsavgiften för Huvudkortet.[/I]

Platinum är inte alls så farligt dyrt om man utnyttjar de tjänster som ingår fullt ut. :tummenupp

Såg att man även hade Centurion på AMEX hemsida tidigare. Årsavgiften var 25 000 kr. Ingår lite fler tjänster än för Platinum. Nu har man dock slutat att annonsera ut det. Bristande intresse i Sverige kanske? :va

Frågan är dock om inte den familjefader/moder som gett sina tonårsbarn var sitt AMEX guldkort ångrar sig när är ungen sitter och bjuder sina kompisar på en helkväll på Stureplan och dessutom har en man eller fru med ett likadant Platinum som inte heller vet hur man hanterar pengar. :näsblod

Att årsavgiften bara kostar 5000 kr lär man nog få äta upp flera gånger om...

Frågan är dock om inte den familjefader/moder som gett sina tonårsbarn var sitt AMEX guldkort ångrar sig när är ungen sitter och bjuder sina kompisar på en helkväll på Stureplan och dessutom har en man eller fru med ett likadant Platinum som inte heller vet hur man hanterar pengar. :näsblod

Att årsavgiften bara kostar 5000 kr lär man nog få äta upp flera gånger om...

Men om man nu har mycket pengar varför ska man behöva låna pengar av banken? Är det inte så att det är dom som ska få låna av dig då?:confused:

Men om man nu har mycket pengar varför ska man behöva låna pengar av banken? Är det inte så att det är dom som ska få låna av dig då?:confused:

Jo, lite patetiskt är det faktiskt, även om man har lite pengar...

Jag är själv en person som ALDRIG tar nåt på krita, det får mig att sova dåligt och det finns ingen bra anledning till att göra det.
Varför inte bara starta en "god cirkel" istället för en ond? Se till att ligga lågt i två månader så att du har alla pengar kvar innan nästa lön kommer och då börjar du betala allt/göra av med dem.
Så har jag gjort i snart 8 år, alltid haft pengarna kvar till slutet av månaden och då börjat spendera, då vet man att man snart har nya pengar på kontot igen.
Men ok om man inte tänker utnyttja krediten, men då funkar min idé lika bra.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT