Allt blir SÅ fint om marknadskrafterna får råda? Tvi vale...

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date
ft skrev:
Kan de som normalt förespråkar att avreglera allt ta ett steg framåt och förklara?

Vad menar du, att man ska förstatliga livsmedelshandeln?
Brödkö i Sovjet någon?
att Aftonbladet gör en nyhet av att marknaden för mat inte är reglerad är däremot märkvärdigt.

ft skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,685049,00.html

Kan de som normalt förespråkar att avreglera allt ta ett steg framåt och förklara?

Usch... :(

Som det stod i artikeln, mat finns, men de som svälter kan inte köpa för att dom är fattiga.

Om du tvingar mannen som nu har mat/säd att sälja den för mindre än den kostade att producera kommer han också att vara fattig och svältande nästa år.

Det är därför en avreglerad marknad är bra. Som du minns gapade hyllorna tomma i Sovjet och dom fick köa för mat medans vi i västvärlden hade (och har) fulla hyllor.

Artikeln nämner att marknaden i ...landet, var reglerad fram tills nyss, problemen nu är kanske en övergångsperiod?

SSB skrev:
... problemen nu är kanske en övergångsperiod?

Och att skrupelfria handlare spekulerar i spannmålen och alltså håller på lagren för att sälja senare då priserna stigit ytterligare.

Att folk sedan tjänar åengar på att kränga biståndskäk är åt helvete.

.....att använda artikeln som ett bra exempel på avreglering känns ganska tunt. Har svårt att tänka mig att använda världens näst fattigaste land i något nationalekonomiskt exempel över huvud taget.

Och att skrupelfria handlare spekulerar i spannmålen och alltså håller på lagren för att sälja senare då priserna stigit ytterligare.
Ja, vilket verkade bero på att bönderna sålde sitt spanmål till dessa spekulanter förra året till underpris. Med andra ord var de som sålde själva spekulanter och har nu dragit en rejäl nitlot vad det verkar.

Att folk sedan tjänar åengar på att kränga biståndskäk är åt helvete.
Ja

.....att använda artikeln som ett bra exempel på avreglering känns ganska tunt. Har svårt att tänka mig att använda världens näst fattigaste land i något nationalekonomiskt exempel över huvud taget.
Att använda artikeln som stöd för att roten till allt ont härör från en fri marknad verkar också ganska tunt.

Känns överhuvudtaget som ganska billiga och smutsiga politiska poäng att försöka tjäna här, men visst, det är ju marknadsekonomins fel, den för absolut inget gott med sig utan bara elände och problem (funderar på varför det är så få planekonomier i världen idag, och varför så få reglerade livsmedelsmarknader, det verkar ju vara det som gäller) :fatta!

håller nere befolkningsmängden iaf.. kanske dags att införa lite "birth control" också härivärlden

heimdal skrev:
håller nere befolkningsmängden iaf.. kanske dags att införa lite "birth control" också härivärlden

Spelling Control vore också något, kanske speciellt för den som raljerar över andras misär?

heimdal skrev:

...skulle iofs kunna hålla med dig om det inte vore så att jag misstänker att vi har radikalt skilda utgångspunkter i frågan. För jag antar att du tycker det är väldigt upprörande att de där enfaldiga afrikanerna ynglar av sig så oerhört?!

Det jag tänker på är den förbannade katolska kyrkans kamp MOT preventivmedel som kådisar i Afrika. De borde få sina prästkappor uppstuvade där solen inte skiner... :fatta!

Jag är, tro det elelr inte, för marknadsekonomi, om än jag inte har något emit vissa reguleringar. Att det sedan finns folk med rymligt samvete som kan utnyttja systemet är väl inte ett argument mot systemet som sådant. Allt har väl sina svagheter.
Sedan undrar jag iofs om vi överhuvudtaget kan lösa världssvälten med en marknadsekonomi.

Markus skrev:
Vad menar du, att man ska förstatliga livsmedelshandeln?
Brödkö i Sovjet någon?
att Aftonbladet gör en nyhet av att marknaden för mat inte är reglerad är däremot märkvärdigt.

Om du läst artikeln så såg du att den reglerade livsmedelsmarknad som fanns innan IMFs restriktioner fungerade avsevärt bättre än den nu avreglerade. Det är nu maten saknas, eller hur?

SSB skrev:
Ja, vilket verkade bero på att bönderna sålde sitt spanmål till dessa spekulanter förra året till underpris. Med andra ord var de som sålde själva spekulanter och har nu dragit en rejäl nitlot vad det verkar.

Ja, eller så är de bara så extremt fattiga och desperata att de måste acceptera vilket pris som helst för sitt spannmål och behöver pengarna nu snarare än om ett år.

Om man bor på ett sånt där riktigt riktigt skitställe varför flyttar man inte då? Om jag bygger ett hus som blir översvämmat varje år så bygger jag det nån annanstans nästa gång. Ifall min skörd blir skitdålig varje år så provar jag odla någon annanstans. Ifall jag blir sjuk varje gång jag dricker vatten så skulle jag nog flytta till en annan brunn osv. Nu förenklar jag ju problemet väldigt mycket men varför bor folk kvar där?

honkiie skrev:
Om man bor på ett sånt där riktigt riktigt skitställe varför flyttar man inte då? Om jag bygger ett hus som blir översvämmat varje år så bygger jag det nån annanstans nästa gång. Ifall min skörd blir skitdålig varje år så provar jag odla någon annanstans. Ifall jag blir sjuk varje gång jag dricker vatten så skulle jag nog flytta till en annan brunn osv. Nu förenklar jag ju problemet väldigt mycket men varför bor folk kvar där?

Var skulle de ta vägen?

Chris Ash skrev:
Var skulle de ta vägen?

Norr, söder, väst eller österut. Bara peka och gå. Skulle jag göra och om jag kände att det var omöjligt skulle jag nog skära handlederna av mig eller nånting. Verkar ju vara helvetet på jorden ungefär.

honkiie skrev:
Norr, söder, väst eller österut. Bara peka och gå. Skulle jag göra och om jag kände att det var omöjligt skulle jag nog skära handlederna av mig eller nånting. Verkar ju vara helvetet på jorden ungefär.

Du och jag har varit oense i väldigt många trådar... De flesta gånger har vi i.o.f.s. varit av olika åsikt men jag har oftast haft en någorlunda förståelse för din ståndpunkt men just nu måste jag säga att du är ute och cyklar....

....Om de är så fattiga att de knappt kan köpa mat och barnen är kraftigt undernärda p.g.a. av hur saker och ting sköts i landet.. skulle de då lämna det enda de har(sitt boende,sina vänner och sin släkt)? ... Vad ska de göra helt utblottade och panka på en helt ny plats som de inte känner till alls?

korvgubbe skrev:
Du och jag har varit oense i väldigt många trådar... De flesta gånger har vi i.o.f.s. varit av olika åsikt men jag har oftast haft en någorlunda förståelse för din ståndpunkt men just nu måste jag säga att du är ute och cyklar....

....Om de är så fattiga att de knappt kan köpa mat och barnen är kraftigt undernärda p.g.a. av hur saker och ting sköts i landet.. skulle de då lämna det enda de har(sitt boende,sina vänner och sin släkt)? ... Vad ska de göra helt utblottade och panka på en helt ny plats som de inte känner till alls?

Det är ju inte en särskilt seriös fråga, mest bara en tanke men jag undrade som bara hur dom kan bo kvar där? Det kan ju knappast bli sämre vad dom än gör, i sämsta fall så dör dom och det tror jag själv att jag skulle föredra.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025