Allrounddäck för Adventurehoj

Wadis73

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2021
Hoj
2018, KTM, 1290 Superadventure S
Tjena.

Har en KTM 1290 SuperAdventure S som jag vill sätta på ett däck som jag kan njuta av både landsväg samt svänga in på en grusslinga utan att känna mig som Bambi på hal is.

Jag vet att två uppsättningar är att föredra men jag ser mig inte gasa så mycket grus i dagsläget så att detta är försvarbart.

Jag har fått en rekommendation: Pirelli Scorpion Rally STR. Nån som har erfarenhet av dessa eller har andra ideer.

Djungeln är djup i detta ämne

Tack på förhand

På min GS körde jag Michelin Anakee Adventure förra säsongen. Dom var helt ok. Och nu ska det på Metzler Tourance, som jag också gillar. Hojen används som vardagshoj och till touring på alla underlag. Dvs. även gruskörning, men med betoning på touring, och inte grusbus.

Kolla in Dunlops nya Mission! Kan googla fram senare om du inte hittar.. De verkar svinbra!

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

Har kört tre uppsättningar STR och är således nöjd. Kanondäck med bra grepp på alla underlag, särskilt är de riktigt bra på asfalt även i regn men förvånansvärt bra på grus också. Enda nackdelen som jag upptäckt är att de är känsligare för punktering än riktiga offroaddäck.

Går riktigt långt, 1000-1500 mil är inte svårt att uppnå på en uppsättning.

Klart rekommenderade!

Förresten... Jag kör ju på mina första "allrounddäck" på min 990 smt. De funkar för gaaaas (wheelies och sånt, men stannar inte lika fort vid maxbroms) och för sprätt :)
TKC80 120/70-17 fram.
Motoz Tractionator GPS 170/60-17 bak.

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

Jag kör 1250 GSA på Scorpion Rally STR och är nöjd med det. Funkar kanon så länge det är väg man kör på. Hamnar man i lera och blött gräs går det väl sisådär, men där ligger iofs inte hela ansvaret på däcken heller.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back