Allmänt om slip-on

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Jag har börjat fundera lite kring detta med slip-on, det som föranleder detta är självklart att jag vill att hojen ska låta så inni helvete utan att för den sakens skull gå som en påse nötter.

Nu har jag ju dock förstått att det inte bara är att tejpa ihop ett par folkölsburkar och smälla på utan ibland behövs det bestyckas förgasare och mappas om o gud vet allt.

Jag har ett BSM Vampire (tror jag det heter) slip-on på hojen nu och det låter inte alls så mycket som jag vill.

Frågorna som jag skulle vilja ha svar på är följande:

* Är inte slip-on mest ett öppet rör med dämpningsmaterial runt om? Eller vad skiljer dem olika fabrikaten åt?

* Varför måste motorn ha ett "motstånd" när avgaserna lastas ut och vad är meningen med dem så kallade "avgaspulserna" man ibland hör om?

* Kan man vara så full i faan att man tar ett orginalrör, skär upp det, tömmer den på allt innehåll, svetsar ihop härligheten, och vips så har man ett slutrör som ger en försmak av hur det kommer låta när harmagedon drappar jorden?

Jag vet att dessa frågor kan tycker både pubertala och korkade men det är smällar jag får ta.

Kom gärna med både svar på frågorna och allmän info om detta ämne!

Tack på förhand!

Jag har just plockat bort "ludd" ur dämpare, enl MC verkstad skulle det inte va nån fara med motstånd osv, BTW så har jag en polare som byggt ett eget system, hur snyggt och coolt som helst

Jo visst finns det folk som river ur allt ut originalburken, men vad ska du då besiktiga med ?
Ang. motstånd så är det väl knivigare på hojar med sprut. Jag frågade på gixxer.se om min hoj och alla kör obestyckat med slip-on utan problem. Däremot kan man få 1-5hk extra om man bänkar och ett proffs ställer in fuggarna.

köp megafon o sätt dit? tourings minizoom har jag provat på min kawwa 750.. låter satan :tummenupp

Du kan snickra ihop vad som hellst som ytterhölje det enda motor bryr sig om är hur grovt och långt det perforerade röret är. Dom flesta slipon ligger ju på runt 2,5tumms rör och snarlika längder och ger ungefär lika effekt. Så vill du flytta effekten längre upp i registret kan du helt enkelt korta dämparen eller sopa i 3 tumms rör, då vinner man några kusar på högre varv och blir döv:tummenupp megafonsystem med reversecona som får avgaspullser att gå tillbaka till motorn och hjälpa till att stänga avgasventilerna. figurerar offtast på 1-2cylindriga cycklar pga att det annars skulle behövas 4 stycken separata rör o dämpare på 4 cylindriga:gnissla Och det är otroligt svårt att få till ett önskvärt register som passar alla typer av banor med sådana backpullssytem , jag har byggt mig less på sånna system i flera år, Nä nu bygger jag vanliga dumsystem som man säger med endast megafon som utvidgar sig på olika ställen genast enklare:tummenupp

<Mycket bra text>

Eftersom Dunderässet har förgasare kan jag alltså skippa allt huvudbry gällande motstånd och avgaspoulser? Ett problem mindre :)

Då är det bara att lätta ankaret i det befintliga slip-on:et då och hoppas på det bästa! När det är dags att besiktiga får jag sätta i db-killern och se till att utblåset inte är mer än en 50-öring! Kanske går det igenom, kanske inte men ingen gillar en fegis!

Tack alla för den fina hjälpen, om nån mer har nån fin idé är det bara att skriva!

* Är inte slip-on mest ett öppet rör med dämpningsmaterial runt om? Eller vad skiljer dem olika fabrikaten åt?

Rätt förstått. Sedan kan det skilja i ljud mellan rostfria, alu, och kolfiberdämpare.

* Varför måste motorn ha ett "motstånd" när avgaserna lastas ut och vad är meningen med dem så kallade "avgaspulserna" man ibland hör om?

En sugmotor skall ha ett visst motstånd på avgaserna då insugs och avgasventilen en kort stund är öppna samtidigt. Om motståndet är för lågt dras en del av luft/bränsleblandningen rätt ut i grenröret till ingen nytta.
Avgaspulsfrågan verkar du redan ha fått svar på tidigare.

* Kan man vara så full i faan att man tar ett orginalrör, skär upp det, tömmer den på allt innehåll, svetsar ihop härligheten, och vips så har man ett slutrör som ger en försmak av hur det kommer låta när harmagedon drappar jorden?

Som det skrevs tidigare så kommer du nog mest att bli döv. Kommer bli sån resonans att ljudet blir slit och pannkaka.

så här såg mitt viper slipon mot orginal som har katalysator

Kawasaki zx6r ninja -99

Bifogat

• ljudämpare mindre.JPG
    ljudämpare mindre.JPG
    233.5 KB · Visningar: 89
  • mindre dämpare.JPG
    mindre dämpare.JPG
    144.8 KB · Visningar: 76
Om du är noga med effekt så gäller det att räkna på avgassystem oavsett förgasare eller sprut.

Plocka ur "luddet" i ljuddämparen är ingen bra lösning. Det kanske låter fränt men effektfrämjande är det inte. Gör man det på ett kolfiberrör kommer det förstöras av de heta avgaserna.

Måste man låta satan, korta hellre pipan.

Tar man ur luddet pajar man flödet i dämparen och skapar oönskad turbulens/pulsproblem = effektförlust.

Plocka ur "luddet" i ljuddämparen är ingen bra lösning. Det kanske låter fränt men effektfrämjande är det inte. Gör man det på ett kolfiberrör kommer det förstöras av de heta avgaserna.

Måste man låta satan, korta hellre pipan.

Tar man ur luddet pajar man flödet i dämparen och skapar oönskad turbulens/pulsproblem = effektförlust.

På mina nya devil slipon satte jag rakarör igenom, fan trodde det skulle låta grävling! men det lät inte så mkt, därimot fick jag en lägre tomgång? skumt.
hojen har seatpipes.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...