allmänt om gsxr750 -00

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Då CBR:en är rätt så sliten, så funderar jag på vilken hoj som kan ta dess plats. Jag kör rätt mycket på bana, men även på landsväg. Bör nämnas att jag brukar lyckas köra sönder det mesta.

Med detta som bakgrund - hur fungerar en gsxr750 -00 att köra bana med? Vad finns det för utbud av racingtillbehör som kraschkåpor, stötdämpare, fotpinnar osv? Att den är mindre klumpig än CBR:en förstår jag, men hurpass bra är den? Vidare, hurpass håller de, vad brukar gå sönder, och vilka svaga punkter har de? Hur fungerar bromsarna för banåka? Fjädring, duger den bra standard? Har den markfrigång så det räcker för fotpinnar, avgassystem osv? Hurdant varvregister har den, är det samma misär som med min nuvarande att det aldrig finns effekt medans man ligger i böjen?

Vidare, hurpass illa försäkringsmässigt ligger de till om man jämför med andra sporthojar av ungefär samma era/kaliber? CBR:en har börjat bli äckligt dyr att försäkra, så uppåt i premie vill jag helst inte gå (7k/år i trafik/Folksam för närvarande).

Upplys mig!

Jag provkörde Elektrons hoj (gixxer 750 -00) på Mittsverigebanan i somras, och det var stor skillnad mot min 99'a! Mjukare gasrespons och väldigt följsam. Min måste man bryta lite mer med och den är ryckigare i gaspåslaget. Så jag blev lite förvånad och impad över den stora skillnaden :)
Om fotpinnar mm skrapar i så hänger du för lite :fakta Och är den för klen i kurvorna så är det ju bara att växla ;) Jag hade svårt att växla hennes hoj, den var inte justerad för nån med stövlar i storlek finlansfärja, så det blev mycket körande på samma växel, men det så jag inga problem med :tummenupp
Min 99'a är reggad -00, dvs klassas den som en 00'a hos försäkringsbolagen :mad: Men jag betalar 7100-nånting för halvförsäkring, 28 år och bor lite för centralt i Tokholm.
Ett STORT tack till Elektron också för att jag fick låna hennes hoj när min strulade! :krama

Om fotpinnar mm skrapar i så hänger du för lite :fakta Och är den för klen i kurvorna så är det ju bara att växla ;) Jag hade svårt att växla hennes hoj, den var inte justerad för nån med stövlar i storlek finlansfärja, så det blev mycket körande på samma växel, men det så jag inga problem med :tummenupp
Min 99'a är reggad -00, dvs klassas den som en 00'a hos försäkringsbolagen :mad: Men jag betalar 7100-nånting för halvförsäkring, 28 år och bor lite för centralt i Tokholm.
Ett STORT tack till Elektron också för att jag fick låna hennes hoj när min strulade! :krama

Om jag hänger för lite vetefan - jag kör med 17" fram+bak, och med mjuka sulor (racetec K0/K1) tar saker i än hur man bär sig åt, är väl inte själva pinnarna som tar i värst, utan stövlarna då jag har innerfoten på pinnens ytterkant för att få stöd för foten. Under 2:ans växel kan du knappast använda med bladen då motorbromsen sliter loss bakhjulet vid gassläpp så lätt annars - har fått erfara detta alltför många gånger - därför jag letar efter något som INTE gör 140+ på 1:an om hojen ändå inte har momentkurva nog att kunna användas under rödvarvsmarkeringen..

Jag har fått höra varningar om kopplingskorg samt kamdrivning hos gsxr:er, dock vet jag inget om vilka årsmodeller detta gäller.

Jag är tveksam till att du kommer undan billigare med en GSX-R 750 -00 faktiskt. Tvärtom skulle jag gissa. För mig är dessa lika dyra som samtida R1:or att försäkra.

Gillade min 750 väldigt mycket.

Passar perfekt på bandagar. Lite klen mot 1000cc av modernare snitt. Den är ju ganska bred över tanken, men det är ju en vanesak och man sitter mer på än i hojen.

Kåpor/raceprylar finns ju en hel del då många av prylarna är samma som till 600 (01-03) och 1000 (01-02).

Det enda felet som jag hade på min var att gasvajern var sliten vilket resulterade i att hojen visade att det var fel på TPS:en. Kostade en 1000-ing att byta. Annars har jag bara bra minnen fån den hojen.

Gillade min 750 väldigt mycket.

Passar perfekt på bandagar. Lite klen mot 1000cc av modernare snitt. Den är ju ganska bred över tanken, men det är ju en vanesak och man sitter mer på än i hojen.

Känns den betydligt smidigare i kurvkombinationer än en tidig GSX-R 1000? Chassidimensionerna verkar inte skilja så mycket, men jag inbilliar mig att motorstorleken gör en viss skillnad...eller?

Känns den betydligt smidigare i kurvkombinationer än en tidig GSX-R 1000? Chassidimensionerna verkar inte skilja så mycket, men jag inbilliar mig att motorstorleken gör en viss skillnad...eller?

Det kan jag inte svara på då jag inte har kört någon GSX-R 1000. Fast jag tycker att den kändes smidigare än en R1 -98 och inte så mycket sämre effekt. Lite klenare på låga varv, men där ligger man ju inte vid bankörning ändå.

Bra banhoj, gaffeln är bra men blir betydligt bättre med ett gaffelkit, bak är den mjuk och bör bytas vid seriös banåkning.

Att se upp med är den automatiska kamkedjesträckaren samt kopplingskorgen men kopplingskorgen får stryk på alla hojar när den används för att få upp hojen på slangen.

Det kan jag inte svara på då jag inte har kört någon GSX-R 1000. Fast jag tycker att den kändes smidigare än en R1 -98 och inte så mycket sämre effekt. Lite klenare på låga varv, men där ligger man ju inte vid bankörning ändå.

OK, tack! Jag ska väl försöka välja mellan en Gixxer 750, en Gixxer 1000 eller en R1 nu när f-bolaget har löst in min gamla. Det lutar åt en literhoj men 750:n lockar lite också. :)

Jag har puttrat runt på min 750R-02 en sommar nu och trivs ganska bra med den. Tyvärr blev det inget banåka med den iår men väl lite körning på kurviga vägar. Den duger bra till det och jag trivs med sittställningen, det är en stor skillnad mot 96-99års modeller. Motormässigt saknar jag verkligen effekt när man ligger 200+ med passagerare men på bana skulle det duga. Orginal tycker jag att den var överstyrd men det kan lika gärna varit felinställd framgaffel. Jag testade en annan kittad gaffel med hårdare fjädrar och det blev mycket bättre. Motorbromsen är betydligt mindre än på en tusenkubikare från samma generation, men det blir fortfarande vingligt i inbromsningar om man är helt oförsiktig med kopplingen.
Ge ett bra bud på min och du får mer oanvända men lackade glasfiberkåpor.

Kanonhoj:tummenupp

Har haft två stycken, varav den senare var kittad med öhlinare bak samt öhlinskitt i gaffeln vilket var en klar fördel.

Ja du Daniel har jag inte berättat allt som pajjat på min eller? :va

Riktigt fin på bana fast en Öhlinare bak hade nog inte gjort illa.
Fotpinnar och annat skräp skrapar i vid hårdare körning, fast det går ju att
fixa med att höjja dessa.
Du får väl testa min nån gång om du vill. Tyvärr nere för renovering igen.
Det som gått knas på min är:

Kopplingskorg.
Kamkedje sträckaren.
2:ans växel och 2 gafflar.
Dricker olja ca: 5dl ala 200mil
Ramen sprack på några ställen också.

Köpa min kanske? Den är ju som ny :rolleyes:

Last edited:
Ja du Daniel har jag inte berättat allt som pajjat på min eller? :va

Riktigt fin på bana fast en Öhlinare bak hade nog inte gjort illa.
Fotpinnar och annat skräp skrapar i vid hårdare körning, fast det går ju att
fixa med att höjja dessa.
Du får väl testa min nån gång om du vill. Tyvärr nere för renovering igen.
Det som gått knas på min är:

Kopplingskorg.
Kamkedje sträckaren.
2:ans växel och 2 gafflar.
Dricker olja ca: 5dl ala 200mil
Ramen sprack på några ställen också.

Köpa min kanske? Den är ju som ny :rolleyes:

Hoho, jodå du har ju berättat, men du är ett fyllo jag inte vågar ta på allvar ju ;)

Hur har ramen spruckit? För övrigt måste jag nog göra liknande med min egen Honda, fast fixa alla lager i länkage samt byta bakdämpare också.. och min drar sådär 5ggr mer olja än din :/

Ramen sprack under styrhuvudet samt vid fästena till kylaren. Det är ju svetsat och klart nu men.......

Jag var redigt nöjd med min faktiskt. Hade inga konstigheter alls med den. Tyckte absolut att den lämpade sig för bankörning. Blev iofs bara allmänhetens avåkning på Kinnekulle och en kökörning på Gelleråsen.

I övrigt tycker jag det mesta är sagt.

Jag hade köpt en igen bara för att di är så snygga! :drool

Om jag hänger för lite vetefan

Jag har kollat på dig när jag flaggade på Sturup. Du putar ut rumpan men behåller överkroppen pekandes åt andra hållet du svänger. Tänk dig en linje som löper från ditt bäcken och upp genom nacken. Denna linje ska peka åt samma håll du svänger.

Jag vet, gjorde likadant innan en instruktör på BKK hade en videokamera med sig och filmade oss. Jag kan garantera att det ger resultat. Prova nästa år :tummenupp

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard