Allmänna råd för att köpa lite äldre hoj (05-12)

Som @andersbrink skriver, allmänt skick och lite koll om befintlig ägare ens vet vad det är för hoj. 2005 klassar fortfarande in som "modern men utan stödhjul" hoj.

Jag kör en -97a som gått 7500 mil och den har varit uteslutande banhoj senaste två åren. Bara som motexempel på att hojar tar slut... Gillar du utseendet och den går bra, kör!

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
En 2005 och nyare så ska du kunna förvänta dig näst intill nyskick så när som på lite tvättrepor och märken.

Förövrigt sängar hojen gått så många år och säg 2-3000 milish så så behöver man ju knappast oroa sig över så mkt. Allvarliga fel hade redan visat sig och även blivit fixade.

Kolla så att den är välskött, bra drivpaket, fräscha och rena bromsar. Servad med nya vätskor inte alltför långt tillbaka osv. Datummärkning på däck! Jag har tittat på hojar med ”Nya däck och ny kedja”…. -Ja men det har ju inte gått mer än 50 mil” sa säljaren… Ja för 13 år sedan ja!!! Och sedan har sett stått ute sen dess. Kedja inbakad i rost och däcken från -07
 
Vfr 800 är en kanonhoj men meckar du inte själv och köper en v-tec så är stora servicen dyyyr.
 
Här är mina motorcyklar: Fjorton, tjugofem och tjugotre år gamla. Man köper på hösten, gnor och byter saker under vintern, sedan är det bara att köra i princip tills man tröttnar.
 

Bifogat

  • FEAC1C3D-3881-4C8A-8E39-1A0A8E1A7146.jpeg
    FEAC1C3D-3881-4C8A-8E39-1A0A8E1A7146.jpeg
    3.1 MB · Visningar: 54
Vfr 800 är en kanonhoj men meckar du inte själv och köper en v-tec så är stora servicen dyyyr.
Den är inte billig, men polarn köpte en BMW som kostade i runda slängar lika mycket i stor service. Fick prisförslag på 9000 för viffern

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
En 2005 och nyare så ska du kunna förvänta dig näst intill nyskick så när som på lite tvättrepor och märken.

Förövrigt sängar hojen gått så många år och säg 2-3000 milish så så behöver man ju knappast oroa sig över så mkt. Allvarliga fel hade redan visat sig och även blivit fixade.

Kolla så att den är välskött, bra drivpaket, fräscha och rena bromsar. Servad med nya vätskor inte alltför långt tillbaka osv. Datummärkning på däck! Jag har tittat på hojar med ”Nya däck och ny kedja”…. -Ja men det har ju inte gått mer än 50 mil” sa säljaren… Ja för 13 år sedan ja!!! Och sedan har sett stått ute sen dess. Kedja inbakad i rost och däcken från -07
Nästintill nyskick från 2005 ?? du måste skojja nu. Jag ser dagligen betydligt nyare hojjar som inte kan beskrivas som nyskick, det är nog få hojjar äldre än 5 år som har lite tvättrepor och märken.
 
Nästintill nyskick från 2005 ?? du måste skojja nu. Jag ser dagligen betydligt nyare hojjar som inte kan beskrivas som nyskick, det är nog få hojjar äldre än 5 år som har lite tvättrepor och märken.
Det är köparens marknad. Är hojen risig går man vidare.
 
Min hoj uttagen 2017 har strax gått 8000 mil. Inga större problem. Ett hjullager, en utsliten startknapp, ett rostigt (men fullt fungerande) avgassystem. Plus småblessyrer. Men ingen som ser den tror att den gått så långt, den ser typ ut som vilken annan fyra år gammal hoj som helst. Den går alldeles utmärkt också.

Noja inte för mil, men ha en liten extra slant för oförutsett. Just min hoj kostade nästan hälften av en normalmilad hoj av samma modell och år. Cirka 60-70000 kr MINDRE. Jag har lagt cirka 5000 kr på att fixa sådant som jag inte behövt på en 3000-milare. Visst - jag får ju så klart samma avdrag när jag säljer/byter in den. Men 60000 kr i lägre kostnad för samma sak? De där småreporna och skaven som bara jag ser? Lätt värt det.

Ser väl inte så himla skräpig ut?:

B376F81E-CD6F-4C72-A3C2-FC781AE6AB08_1_105_c.jpeg
 
Bästa årgångarna av VFR är 98-01. Kugghjulsdrivna kammar, insprutning men utan V-tec.
Vet inte säkert iom att jag har en -06a som är versionen efter men vad jag ser på forum så börjar det bli lite mer jobb att hitta vissa delar till 98-01-varianten (5. generationen)
 
Vill du ha små underhållskostnader lite strul Köp, Yamaha, Honda, Suzuki, Kawasaki
Bara att se i den här listan.
Men min Triumph Sprint RS var helt OK när jag köpte den med 3000mil, sålde vid 6000 mil.
Typ
Anm.: Eftersom enkelsving på ovan, risk svinglagren är slut pga snedbelastningen......
Min Sprint RS 2001 hade dubbelsving.

Vem äger hojen. Säljaren ? Säljarens morsa på Tjörn ? eller Nordea ? Eller någon firma typ Måleri Staden AB ?
https://biluppgifter.se/
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Enklast blir affären om du handlar privat om säljaren äger hojen.
När ska den besiktigas ? Det är väl inte så att Du ska besiktiga den 1 månad efter köpet ?
Är den nybesiktigad god chans, hel halvljus, tuta, blinkers, bromsljus funkar både vid användning av bak broms och handbroms funkar, annars kolla att ovan fungerar.

Gjorde protokoll när jag tänkte köpa en hoj. Och hade med det vid besöket. Bifogas
 

Bifogat

  • MC-Kedjeförlängning5.png
    MC-Kedjeförlängning5.png
    135.2 KB · Visningar: 18
  • MC-kontroll-20190504-Sida1.png
    MC-kontroll-20190504-Sida1.png
    49.1 KB · Visningar: 18
  • MC-kontroll-20190504-Sida2.png
    MC-kontroll-20190504-Sida2.png
    69.9 KB · Visningar: 18
Last edited:
Vet inte säkert iom att jag har en -06a som är versionen efter men vad jag ser på forum så börjar det bli lite mer jobb att hitta vissa delar till 98-01-varianten (5. generationen)
Det är en VFR, dom går ju aldrig sönder. Vad ska man då ha delarna till :7peta

Skämt å sido. Det är ju en tjugo år gammal hoj, så det är inte konstigt om vissa unika delar kan börja bli svåra att hitta. Vad är det för delar som börjar bli svårt att hitta? Jag hänger inte på några VFR forum, så jag har missat detta. Kanske ska bunkra delar till min -98.... :unsure:
 
Speglar är det jag kommer på spontant som är svårt att hitta, kåpor också.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top