Allmänna råd för att köpa lite äldre hoj (05-12)

frisen

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2021
Hoj
2016, KTM, Duke
Hej! Jag ska snart köpa större hoj (kommer från en duke 390 -16) och har inte mycket mer pengar att lägga på den nya hojen än vad jag får ut av den jag nuvarande äger. Därför kommer det bli en lite äldre hoj (2005 - 2012) och undrar ifall det är något speciellt man bör kolla efter?

Tacksam för alla svar!
 
Problemet med vissa modeller är att man kan bli lurad på miltalet. På vissa modeller gör det inte så mycket medans andra kan vara utslitna.
 
Problemet med vissa modeller är att man kan bli lurad på miltalet. På vissa modeller gör det inte så mycket medans andra kan vara utslitna.
Har kollat på bland annat bmw f800st, yamaha fz6s/8s, honda nc750x (men den har endast ca 50hk, gillar förvaringen i tanken). Letar efter en hoj som är hyfsat bekväm och praktisk men som ändå är lite sportig.
 
-05 och framåt så har du fortfarande reservdelstillgång i allafall, så det är ju alltid något.

I övrigt så är det ju allmänskick, precis som med allt annat.

För en sisådär 35' så finns det en jäkla massa gobitar på marknaden.
 
Äldre 2012 o uppåt ?? tror aldrig jag har ägt något som är så nytt o då har jag massor med saker som rör sig på mark o vatten.

Visst dom är inte lika fräna som nyare men dom är byggda för att funka hela tiden.
Äldre maskiner oavsett vad dom är till brukar vara designade så dom går att laga lätt o är lätt att meka med.

Ta som Ex våran Bolinder Munktell 230
En 2 cyl förkammar diesel från 1952.

8500 timmar utan att det finns något oljefilter på motorn det behövs inte.
8500 timmar o 70 år utan att byta koppling bromsar Ja ingenting,

Den har ingen termostat det behövs inte..
Munktell dieslarna har ingen gödning eller liknande ändå startar dessa omedelbart när det är som jag testat - 31° direkt första varvet motorn gör.

Var inte rädd för gammla hojar dom flesta går utan minsta bråk minst 10,000 mil BMW boxer vet man nog inte var gränsen är på.

Yamaha honda o kawasaki samt Suzuki går finfint efter 40 år o 10,000 mil.

Men troligen är du yngre o sett på tecknad film från Asien o gillar det lite modernare nakna hårda alien utseendet. Och det är många även äldre som gör det med.

Köp det du trivs med för skall du köra mycket så underlättar det att man njuter av hojen utseende o egenskaper. ?
 
Har kollat på bland annat bmw f800st, yamaha fz6s/8s, honda nc750x (men den har endast ca 50hk, gillar förvaringen i tanken). Letar efter en hoj som är hyfsat bekväm och praktisk men som ändå är lite sportig.
Det låter som en VFR! Det var väl 2002 de fick insprutning, så en från det! (y)
 
Har kollat på bland annat bmw f800st, yamaha fz6s/8s, honda nc750x (men den har endast ca 50hk, gillar förvaringen i tanken). Letar efter en hoj som är hyfsat bekväm och praktisk men som ändå är lite sportig.

Alla hojar du nämner är bra hojar. Två av dem är förvisso tvåcylindriga, men huruvida man uppskattar just det eller inte är en smaksak. Inte helt ovanligt att folk snarare håller sig ifrån fyrcylindriga motorer för gata. Provkör så många som möjligt och bilda dig en egen uppfattning.

Allmänskicket är som sagt helt avgörande på ett något äldre fordon. En 15 år gammal hoj är dessutom inte alls motsvarande en lika gammal bil i avseende slitage. Så länge hojen har insprutning (och det har den absoluta majoriteten av hojar från 2005 och framåt), är det oftast få saker som kan gå snett annat än rena konstruktionsmissar eller fel beroende på misskötsel. Det förstnämnda bör vara åtgärdat vid det här laget. Det sista visar sig oftast just i allmänskicket och helhetsintrycket hojen ger.
 
Nu kom jag på en grej gällande F800ST specifikt.

Kolla så att hjullager bak mår bra. Byt i förebyggande syfte om så krävs.
Den där klumpen som det sitter fast i kostar fläsk att byta om det har börjat spåra eller inte är helt hundra.

Sen så sikta på VFR, kanonljud ur en V4 och du kommer aldrig ångra att du köpt en.
 
Köp den du tycker är snygg och/eller rolig att köra. Allmänskicket säger det mesta om tidigare ägare.
Håller med om detta.
Och det gäller ju många typer av relationer, gillar man det estetiska så har man lättare att hålla "lågan uppe".
Kolla allmänintrycket på hojen, och ägaren.
Finns kvitton, dokumentation (även egna anteckningar duger gott).
Funderar du sedan på någon speciell modell som du fastnat för så kan du säkert få specifika tips här.
Men.....bestäm modellen själv :tummenupp
 
Hej! Jag ska snart köpa större hoj (kommer från en duke 390 -16) och har inte mycket mer pengar att lägga på den nya hojen än vad jag får ut av den jag nuvarande äger. Därför kommer det bli en lite äldre hoj (2005 - 2012) och undrar ifall det är något speciellt man bör kolla efter?

Tacksam för alla svar!
Så länge motorn är i bra form är gamla cyklar bra. Lätt att arbeta med, lätt att lära sig, mycket pålitlig med korrekt underhåll. Prova Yamaha fz6s. Det är en bra cykel speciellt om du är nybörjare. Det är en motorcykel på 600 cc (37 cu in). Motorn har justerats för att ge ytterligare mellanregister. Den kan hantera sportridning, turné och pendling som en mångsidig motorcykel.
 
Daytona 955i eller sprint RS?

En för många olika områden tillräcklig motor den där trecylindriga 955an. Snäll körställning, lätt att få med co-pilot också.
 
Var inte så rädd för en ”långmilare” om skicket är bra .
En hoj går minst 10000 mil utan problem om man sköter den normalt
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top