ola_sandin skrev:
2508472 Jag går här hemma och väntar på mina motardfälgar som förhoppningsvis ska komma på posten denna veckan. Jag har lite frågor och funderingar kring motarder och chassiinställningar som jag inte lyckats hitta i tråden.
1. Kan man på något sätt täta ekerhålen så att man kan köra "tube less", eller är det slang som gäller på ekrade fälgar?
2. Har sett att vissa sänker sina hojar i bakänden genom att ändra på bakdämparen. Varför gör man det och kan man nå någorlunda samma resultat genom att sänka med "dog bones" (länkage armarna)?
3. Hur grundinställer man en motard någorlunda? Alltså vilket häng fram och bak och hur hårt? Är det ungefär samma inställningar som för cross fast med hårdare compression? Hojen ska gå på kurviga landsvägar men jag bryr mig inte om komforten utan vill ha fjädringen så optimal jag kan få den.
4. Jag har tyvärr bara preload- och compinställning på min framgaffel. Tänkte byta ut gaffeloljan från 5w till 10w. Går det kanske att hälla i ännu trögare olja eller kommer gaffeln att bli för seg tillbaka då?
1.Ska du inte tävla lär det fungera klart lika bra med slang. Fördelen med slanglöst som Harry fixar är att du får mycket mindre gyroeffekter, nästan ett kilo jämfört med om du kör med slang. Största fördelen är nog ändå att du inte kör punktering lika lätt (händer lite för ofta i tävlingsammanhang)
2 Det finns många olika teorier om längden på fjädringen. Isåkarna som kör motard är övertygade om att hojen blir bättre om du sänker den bak från ursprungslängden på en motard dämpare. Jag själv med flera tex Martin Lind väljer istället att gå åt andra hållet. Vi förlänger kolvstången 7-10mm vilket gör hojen ca 21-30mm högre bak. Det finns länkage att köpa till bla Honda som ändrar både progressiviteten (utväxlingen) i fjädringen samt längden. Är inte speciellt billiga. Enklare att slå isär dämparen och lägga en distans som minskar slaglängden.
Fler sänker däremot sin hoj fram för att göra den mera snabbstyrd. Du sticker helt enkelt upp gaffeln i kronan. Ofta är det styret som sätter begränsningarna. Om inte så kan du testa dig fram men jag skulle inte rekommendera mer än 20mm i uppstick. På banan känner du lätt av bara några mm.
3. Häng skiljer sig lite från cross. Generellt kan man säga att du kör med mycket mindre frihäng. Bak ligger dom flesta runt 18-20mm men Martin Lind kör tex med 13mm, Johan E är nere under 10mm, Ola E 20-25. Fördelen med lite häng är framförallt att du får en hoj som rör sig mindre och inte blir lika nervös på asfalten. Fram ligger det runt 20-35 mm. Men vissa är nere på extrema lägen även här. Dygd kör med ca 13mm frihäng i gaffeln då han anser att den inte sjunker lika fort i början av bromsningen. Har du mer häng gäller det att du har nog med comprition som kan hålla emot sen beror det ju självklart även på vilken hårdhet du har på fjädrarna. Dom flesta kör med linjära fjädrar. har testat båda och jag är övertygad om att det är att föredra. Har du progressiva fjädrar så blir dom väldigt mjuka i början av fjärdingsvägen och du får en hoj med för mycket rörelse.
4. Skulle inte ha i trögare olja i gaffeln än 10w. Ett problem på motardhojar som inte är gjorda för racing är att dom är för mjuka i fjädringen och du kan inte riktigt ställa på dom tillräckligt. Kör du på banan och inte är så snabb att du slidar mycket kan det vara skönt att ha en lite hårdare gaffel ( mer comp hårdare fjädrar fram ). Du bromsar då mer raka bromsningar med mycket tryck på gaffeln. Ska du köra väg är det inga problem alls men ska du köra bana kan du fundera på att chimsa om gaffeln. Har svårt att se att du får problem med att din gaffel blir för långsam tillbaka.
Bak krävs det dock att du har ganska så mycket retur för att hojen ska bete sig på ett bra sätt. Speciellt om du ska börja med att slida, mycket lättare med mer retur. Gungar du på hojen ska du verkligen se hur returen håller i. Har hört att du kan klocka den och att det ska ta ca 2.5 sek för hojen att fjädra ut bak när du trycker ihop den. Lite att ta i men du får ändå en ide. Ca 1,5 se är nog mer rätt. Har du för mycket retur bak kommer hojen att känns väldigt hård och du får ingen känsla när det släpper bak.
Ja skulle vilja påstå att 80% av fjäderinställningarna på hojen görs bak. Ett klassiskt problem är att du har chatter fram, tappar grepp i en pulserande känsla, eller att den känns hård fram beror ofta på att hojen är för hård bak. För mycket fjäderförspänning eller/och för mycket comp bak.
Ja lite funderingar i alla fall.
Lycka till!
Stefan #55