Zilversurfer
Så, in i träsket igen
Pratar vi om samma sak? En motorcykel måste ju vara typgodkänd inom EU, även om det är särskilda regler för två- och trehjuliga fordon. Du förutsätter väl att hojen är typgodkänd och då är det ju inga problem? Jag menar att bilprovningen kan ställa intygskrav på importören som kan vara väldigt svåra att möta. Är hojen nyare än 2003 så har du avgasrening, sen är det stöldskydd, asbetsfria belägg osv..
Angående CoC så kan man använda sig av det även vid import av begagnade fordon, saxat från transportstyrelsen:
Fordon som varit registrerat i annat EU-land
Är bilen begagnad och det finns ett CoC så kan detta användas för att styrka att de tekniska och miljömässiga kraven är uppfyllda. Det görs dock en viss teknisk kontroll förutom identifiering av fordon och dokument. Det här gäller både privatpersoner och yrkesmässiga importörer.
Om ett giltigt CoC saknas, men typgodkännande framgår av registreringshandling och tillverkarskylt på bilen, godkänns bilen utan att Transportstyrelsens undantag för eget bruk behöver nyttjas.
Jag har inte hävdat annat än vad som står ovan.
Som privat import av beg. fordon kan jag garantera att du aldrig får tag i CoC - intyg. Det intyg ägs av i första hand av generalagenten för respektive märke.
Tar du in en BIL från EU-land behövs det absolut inget CoC intyg, om bilen idag redan saluförs och är typ godkänd i Sverige. Om du nu skulle komma över en modell som inte finns i Sverige och aldrig blivit importerad tidigare, kan du stöta på problem - Ja.
Men nu pratar vi om import av MC från USA.
Jag har själv tagit in både bilar/Mc från EU/USA och aldrig stött på några byråkratiska problem. Det enda problem som jag anser är när det importeras från USA, då det krävs vissa andra intyg för att reg.bes. skall kunna genomföras.
Vilka intygskrav skulle vara väldigt svåra att bemöta?