Allmänna frågor kring importerad hoj...

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Pratar vi om samma sak? En motorcykel måste ju vara typgodkänd inom EU, även om det är särskilda regler för två- och trehjuliga fordon. Du förutsätter väl att hojen är typgodkänd och då är det ju inga problem? Jag menar att bilprovningen kan ställa intygskrav på importören som kan vara väldigt svåra att möta. Är hojen nyare än 2003 så har du avgasrening, sen är det stöldskydd, asbetsfria belägg osv..

Angående CoC så kan man använda sig av det även vid import av begagnade fordon, saxat från transportstyrelsen:

Fordon som varit registrerat i annat EU-land
Är bilen begagnad och det finns ett CoC så kan detta användas för att styrka att de tekniska och miljömässiga kraven är uppfyllda. Det görs dock en viss teknisk kontroll förutom identifiering av fordon och dokument. Det här gäller både privatpersoner och yrkesmässiga importörer.

Om ett giltigt CoC saknas, men typgodkännande framgår av registreringshandling och tillverkarskylt på bilen, godkänns bilen utan att Transportstyrelsens undantag för eget bruk behöver nyttjas.


Jag har inte hävdat annat än vad som står ovan.

Som privat import av beg. fordon kan jag garantera att du aldrig får tag i CoC - intyg. Det intyg ägs av i första hand av generalagenten för respektive märke.

Tar du in en BIL från EU-land behövs det absolut inget CoC intyg, om bilen idag redan saluförs och är typ godkänd i Sverige. Om du nu skulle komma över en modell som inte finns i Sverige och aldrig blivit importerad tidigare, kan du stöta på problem - Ja.

Men nu pratar vi om import av MC från USA.

Jag har själv tagit in både bilar/Mc från EU/USA och aldrig stött på några byråkratiska problem. Det enda problem som jag anser är när det importeras från USA, då det krävs vissa andra intyg för att reg.bes. skall kunna genomföras.

Vilka intygskrav skulle vara väldigt svåra att bemöta?
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Tar du in en BIL från EU-land behövs det absolut inget CoC intyg, om bilen idag redan saluförs och är typ godkänd i Sverige. Om du nu skulle komma över en modell som inte finns i Sverige och aldrig blivit importerad tidigare, kan du stöta på problem - Ja.

Men nu pratar vi om import av MC från USA.

Jag svarade på frågan från killen som skulle ta hem en BMW M3 från England, det var därför jag tog upp det.

Och jag har tagit hem en bil och en motorcykel från Tyskland, detta var 2007 och 2008, båda gångerna har jag fått kopia på CoC-intyget. Varför vet jag inte, men när jag pratade med killarna på bilprovningen så sa dom att det kan vara bra att ha om det skulle visa sig att skylten med typgodkännandenumret saknas. Om det stämmer vet jag inte..
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Jag svarade på frågan från killen som skulle ta hem en BMW M3 från England, det var därför jag tog upp det.

Och jag har tagit hem en bil och en motorcykel från Tyskland, detta var 2007 och 2008, båda gångerna har jag fått kopia på CoC-intyget. Varför vet jag inte, men när jag pratade med killarna på bilprovningen så sa dom att det kan vara bra att ha om det skulle visa sig att skylten med typgodkännandenumret saknas. Om det stämmer vet jag inte..

Fel av mig, du kan faktiskt beställa CoC intyg om bilen/MC är importerad från EU. Det är inte billigt men det går. Så om det mot förmodan strular till sig vid Import av BIL/MC så kan du gå in på http://www.eurococ.eu/en/?gclid=CJKK_6upqpkCFQZgZwodTDWupw

Mvh//ZS
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top