Allmänhetens körning på Gotland Ring

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Hoj
ingen...
Tjena!

Hur fungerar Allmänhetens körning på Gotland ring i praktiken?
Kör bilarna och hojarn skillt eller alla blandat när man vill? Får man komma dit när som helst och börja köra? Kan man köpa biljetten där på plats eller måste man förhandsboka/betala via hemsidan?
1200SEK kostar det för körtid mellan 10.00-17.00.

Hitta inte riktigt någon info om detta.

//Johan

Bilar o hojar separeras. 20 min bil, 20 min hoj, 20 min cart o s v

Du måste meddela att du avser att komma, annars finns risk att du får stå vid en låst infart istället.

Ok, tack, det var nästan det svaret jag sökte efter.
Hur många hojar brukar köra samtidigt under dessa 20min.?
Säkert en hel del trängsel.

Ok, tack, det var nästan det svaret jag sökte efter.
Hur många hojar brukar köra samtidigt under dessa 20min.?
Säkert en hel del trängsel.

Ofta helt dött under vår och höst och även när det inte är några arrangemang där under sommaren, så vill man kava runt helt själv så ska man åka på allmänhetens körning och inte arrangerade körningar.
(under medeltidsveckan var det väldigt dött iaf)

edit:kan ju vara bra att ha med nån mer/kompis om det skulle hända nåt...

Låter bra, vi funderade på att åka över till ön vecka 28 och ta ett pass mitt i veckan.
Hur är det med arrangörer eller övervakare, brukar det finnas några såna på plats?
Tror nämligen våra försäkringar kräver det.

Låter bra, vi funderade på att åka över till ön vecka 28 och ta ett pass mitt i veckan.
Hur är det med arrangörer eller övervakare, brukar det finnas några såna på plats?

Lite gråzon där. Han som hade hand om det förra året vart fall kom och gick lite. Ring honom och fråga är nog bäst.

Enda försäkringen som gäller på bana är väl den som är i samarbete med SMC, och gäller enbart på SMCs arrangerade körningar.

Kan ha fel men jag skulle inte räkna med att någon försäkring gäller på bana.

Edit: antar att ni menade vagnskada på mc försäkringen, olycksfallsförsäkring brukar väl gälla iaf

Last edited:
Enda försäkringen som gäller på bana är väl den som är i samarbete med SMC, och gäller enbart på SMCs arrangerade körningar.

Kan ha fel men jag skulle inte räkna med att någon försäkring gäller på bana.

Det där är upp till varje bolag att svara på. Får man ett positivt svar ser man till att dem skickar det genast skriftligt till en.
Sedan bor ju TS i Åbo. ;)

Men du har rätt att det är i de flesta fall det svar man får. Men alla bolag godkänner heller inte SMC så fråga vid tecknandet och se till att få det skriftligt om svaret tilltalar.

Sa jag att du skulle ha det skriftligt? ;)

Men alla bolag godkänner heller inte SMC så fråga vid tecknandet och se till att få det skriftligt om svaret tilltalar.

Vilket bolag godkänner inte SMC?

Normalt sett gäller inte trafikförsäkring på inhägnad tävlingsbana. Så Gotland är lite speciellt eftersom det inte är inhägnat. Om det inte är träning/tävling utan en trafikövning så kan försäkringen gälla där rent teoretiskt. Men det är inte prövat rättsligt, så räkna inte med att försäkringen gäller om inte bolaget uttryckligen godkänt körningen (skriftligt)

Det brukar vara lite folk där. Om ingen "ansvarig" är där så får du och polarn eller nån annan ta hand om flaggning och så.

Ibland kommer de bara dit och låser upp på morgonen, låser på kvällen och tar betalt nån gång mitt på dan.

Enkelt folk att ha att göra med, bara ringa och höra med dem.

Normalt sett gäller inte trafikförsäkring på inhägnad tävlingsbana. Så Gotland är lite speciellt eftersom det inte är inhägnat. Om det inte är träning/tävling utan en trafikövning så kan försäkringen gälla där rent teoretiskt. Men det är inte prövat rättsligt, så räkna inte med att försäkringen gäller om inte bolaget uttryckligen godkänt körningen (skriftligt)

Ja det är kanske sant att Gotland är ett unikum i det fallet och att det finns undantag när det är trafikövningar mm men det är ett jäkla gissel och det är ute på djup gråzon så säker kan man inte vara. Så ta skriftligt på det av respektive bolag då muntligt är svårt att bevisa och man får olika svar av olika handläggare.

Jag är osäker på vilka bolag som stödjer smcs körningar eller ej, eller överhuvudtaget bankörning inhängnat eller ej. Eller trafikövningar på avlyst område. En gång i tiden gjordes ju skillnaden vid tidtagning eller ej. Men i vissa fall kan tid tagas vid SMC körningar och den regeln verkar vara förlegad.
Men när man ringer runt får man olika svar helt klart.
Om jag fått tala med okunnig handläggare eller ej kan jag ju inte gå god för men på 2 bolag jag pratade med i höstas fick jag svaret att de ej längre försäkrar den typen av övningar. Smc eller ej.

Jag vill inte skriva ut bolagen då jag är osäker på vilka det var och ville inte ge felaktiga indikationer i det fallet.

GR är väl inhägnat såvitt jag minns?

Gotland Ring.Inhängnat,Försäkringar..tror jag har tusen sidor korrspondans liggande i dom frågorna och alla slutar entydigt,,efter rättslig prövning så finns det ett pruidikat att gå efter vilket inte finns så det är upp till varje arr att kolla vad som gäller.
Jag har alltid sagt att det inte gäller nån försäkring men det är värt ett samtal för att fråga.
Ang din fråga från början så "brukar vi" köra 20 bil 20 hoj och ibland 20 kart men under vissa omständigheter kan man i samråd köra bil o hoj samtidigt,,men det är inte att föredra.

Om jag fått tala med okunnig handläggare eller ej kan jag ju inte gå god för men på 2 bolag jag pratade med i höstas fick jag svaret att de ej längre försäkrar den typen av övningar. Smc eller ej.

Jag vill inte skriva ut bolagen då jag är osäker på vilka det var och ville inte ge felaktiga indikationer i det fallet.

Jag TROR att alla bolagen godkänner SMC, men ringer man och frågar så kan svaren bli vad som helst. Det gäller också om försäkring gäller eller inte i allmänhet, kunskapen varier mycket...

Jag skulle aldrig räkna med att någon försäkring gäller vid vanlig bankörning om jag inte hade skriftligt på det (och knappt då heller).

Jag TROR att alla bolagen godkänner SMC, men ringer man och frågar så kan svaren bli vad som helst. Det gäller också om försäkring gäller eller inte i allmänhet, kunskapen varier mycket...

Jag skulle aldrig räkna med att någon försäkring gäller vid vanlig bankörning om jag inte hade skriftligt på det (och knappt då heller).

Fanns i alla fall ett som SÄKERT inte godkände det. Ett litet bolag. I övrigt:

http://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/

Har bara varit och tittat när allmänhetens körning var. Var på Gotland i jobbet och fick en dag över så åkte dit för att kika. Som många andra säger så var det ganska dött. Tror det var fyra bilar, tio hojar och en kart. Då körde karten och hojarna tillsammans.
Men som Nitrious säger så kan det där med sjukvårdspersonal vara att tänka på. Jag hamnade på Visby lasarett under Lelleveckan ett år. Tog tydligen (jag däckade och kommer inte ihåg något) 40-45min innan ambulans dök upp på plats. Sen dess har de iofs haft sjukvårdspersonal. Åtminstonde unde lelleveckan.

Tack för alla kommentarer.
Jo vi har finska försäkringar så måst kolla med dessa. Att få det skriftligt är säkert en bra ide!
Den försäkringen som jag har nu (pohjantähti) gäller för bankörning om det finns en behörig lärare på plats som kan ge körundervisning. Fast allt dedär är lite diffust beskrivet.

Bilsports försäkring gäller för bankörning (undantaget tävling och träning inför tävling).
Tror dom är ensamma om detta.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...