allmänbildande svenskar ?

Grymt intressant... och ja han har en poäng... Otroligt synd att han var en så kass talare, blev lite stressande att lyssna på honom

Årets talare 2006/2007 :tummenupp
Undrar vem som röstade :confused:

Jodå, såg det där om årets talare. Håller ändå fast vid att han var kass på att artikulera och att inte staka... Tyckte det blev lite för många felsägningar... Sen tycker jag han låter som en fjolla och det är också lite störande. Men han ska ha stor eloge för att han inte behöver läsa innantill...

jahopp... asiater rockar..

Jodå, såg det där om årets talare. Håller ändå fast vid att han var kass på att artikulera och att inte staka... Tyckte det blev lite för många felsägningar... Sen tycker jag han låter som en fjolla och det är också lite störande. Men han ska ha stor eloge för att han inte behöver läsa innantill...

ställ dig där själv...

Last edited:
Hur är det relevant? Jag är för det första inte utsedd till årets talare och för det andra så utger jag mig ej heller för att ens vara en talare. Med ditt resonemang kan man alltså aldrig någonsin klaga på en artist i vilken form som helst?

Så för att jag ska få tycka att hans utnämning till årets talare är felaktig så måste jag själv vara en bättre talare?

Budskapet gick fram tyckte jag, fjollig på rösten eller inte.. Kan bara hålla med honom.

sett (hela) hans föreläsning två gånger "live" - riktigt bra och intressant, han "knäcker" en ganska bra första halvan av tiden hehe, men så får man lite förtroende för sverige och sig själv igen :)

Hänger inte med i hans resonemang direkt. Vad fan har Kina och Indiens ledare att göra med allmänblidning för det första? Och basketspelare? Hade de varit av intresse för allmänheten så ok, då hade jag gått på hans linje.
Men nu är han som sagt bara en överbetald talare som dessutom är riktigt kass som talare. Fjollig eller ej, han måste för fan ta sig i kragen och lära sig andas.

Hänger inte med i hans resonemang direkt. Vad fan har Kina och Indiens ledare att göra med allmänblidning för det första? Och basketspelare? Hade de varit av intresse för allmänheten så ok, då hade jag gått på hans linje.
Men nu är han som sagt bara en överbetald talare som dessutom är riktigt kass som talare. Fjollig eller ej, han måste för fan ta sig i kragen och lära sig andas.

ehmm... dom är ledare över världens två största nationer... om dom inte har något med allmänbildning att göra, vad har då Reinfeldt, Bush, Saddam, Donald Trump med flera med allmänbildning att göra?

basketspelaren är världens mest betalda och inflytelserika idrottaren i världen. när han gjorde reklam för en mobiltelefon så bokstavligen talat såldes det 30 miljoner av den inom en vecka i kina... KA-CHING! (sure thing, inte viktigt för just dig eller oss att veta, men sponsorer/företag m.m ser pengar att tjäna på honom, och över 300 miljoner kineser kollar in hans matcher över satellit, det är i runda slängar massa mängd människor som bor i hela usa)
t.ex. Lewis Hamilton får väl anses göra en riktigt bra insats om han säljes 3 miljoner exemplar...

eller är allmänbildning bara vad just du anser vara allmänbildning uteifrån din syn, från din stad och av intresse för detta lilla land? (sverige, 9 miljoner människor, kina 1300 miljoner...)

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...