Hej!
Har aldrig tidigare läst om drevning, utan bara vetat att större bakdrev ger lägre toppfart, och tvärtom.
Det var lite krångligt att fatta tills man tog hänsyn till framdrevet, att det snurrar fortare ju större bakdrev man har. Då blir det genast logiskt, och tvärtom.... ett större framdrev ger högre toppfart på samma RPM för att framdrevet snurrar lika mycket fast med större omkrets - sträckan blir längre.
Men om man nu vill sänka sin fart med 10%. Är det så enkelt så som att jag går och köper mig ett drev som har 10% större omkrets, vilket ger upphov till att framdrevet snurrar 10% mer varv, vilket ger 10% mer RPM vid samma fart, vilket sänker toppfarten med 10%. Stämmer detta eller är det svårare?
Har aldrig tidigare läst om drevning, utan bara vetat att större bakdrev ger lägre toppfart, och tvärtom.
Det var lite krångligt att fatta tills man tog hänsyn till framdrevet, att det snurrar fortare ju större bakdrev man har. Då blir det genast logiskt, och tvärtom.... ett större framdrev ger högre toppfart på samma RPM för att framdrevet snurrar lika mycket fast med större omkrets - sträckan blir längre.
Men om man nu vill sänka sin fart med 10%. Är det så enkelt så som att jag går och köper mig ett drev som har 10% större omkrets, vilket ger upphov till att framdrevet snurrar 10% mer varv, vilket ger 10% mer RPM vid samma fart, vilket sänker toppfarten med 10%. Stämmer detta eller är det svårare?