Allmän kunskap om drevning, frågor!

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hej!

Har aldrig tidigare läst om drevning, utan bara vetat att större bakdrev ger lägre toppfart, och tvärtom.

Det var lite krångligt att fatta tills man tog hänsyn till framdrevet, att det snurrar fortare ju större bakdrev man har. Då blir det genast logiskt, och tvärtom.... ett större framdrev ger högre toppfart på samma RPM för att framdrevet snurrar lika mycket fast med större omkrets - sträckan blir längre.

Men om man nu vill sänka sin fart med 10%. Är det så enkelt så som att jag går och köper mig ett drev som har 10% större omkrets, vilket ger upphov till att framdrevet snurrar 10% mer varv, vilket ger 10% mer RPM vid samma fart, vilket sänker toppfarten med 10%. Stämmer detta eller är det svårare?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
En riktigt bra slutsats. Mer kompliserat än så är det inte.

MEN.. det är ju så att varvtalet i given hastighet blir, exvis 10% högre, då är det troigtvis så att vridmomentet har hamnat lite mer gynsamt till och effekten på så vis kanske ökar med mer än 10%, kanske 15-20%.
Det märks !

Mats
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
En riktigt bra slutsats. Mer kompliserat än så är det inte.

MEN.. det är ju så att varvtalet i given hastighet blir, exvis 10% högre, då är det troigtvis så att vridmomentet har hamnat lite mer gynsamt till och effekten på så vis kanske ökar med mer än 10%, kanske 15-20%.
Det märks !

Mats

Vridmoment och effekt påverkas inte av drevningen.
Men du får ju fler kolvslag / varv bakhjulet snurrar så det påverkar ju accelerationen på så vis.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
"Det var lite krångligt att fatta tills man tog hänsyn till framdrevet, att det snurrar fortare ju större bakdrev man har. Då blir det genast logiskt, och tvärtom.... ett större framdrev ger högre toppfart på samma RPM för att framdrevet snurrar lika mycket fast med större omkrets - sträckan blir längre."

Och sedan är det inte riktigt lika lätt i verkligheten alla gånger.

Många gånger får du högre toppfart om du med likadant framdrev monterar större bakdrev.
Detta då effekten vs luftmotstånden kan göra att du inte med original drevning når max fart.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Steffo K skriver
Vridmoment och effekt påverkas inte av drevningen.
nej motorn påverkas ju inte.

Men 10% större bakdrev innebär 10% större vridmoment på bakhjulet vid samma motorvarvtal. Och samma växel. Och vid samma hastighet går motorn 10% fortare, 10% högre RPM och lite högre vrid på motorn vid lite högre varvtal. Så länge varvet ligger under varv för vridmoment max.
Har läst en engelsk tidning nu i år där man gick ner 1 kugg på framdrevet (som jag minns från 17 till 16 kuggar) på en 2011 ZX-10R.
De jämförde sedan tiden att axa från tex 60mph till 90mph på olika växlar med originaldrevningen och med 1 kugg mindre på framdrevet. Och det var som jag minns frågan nån om sekund i förbättring. I de flesta testen. Utom på 1an där man tappade nån 1/10del. (men på 1an är väl problemet att hålla framhjulet nära marken redan med originalväxlingen på ZX-10R).
En annan sak är att originalkedajn kanske inte räcker till. Det kan med 4 kugg ca 10% mer kugg bak behövas en 2 länkar längre kedja. Annars kommer bakhjulet nått mellan 16 och ? mm längre fram i svingen. Tror jag.
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Självklart, kedjan blir väl mer sträckt med större drev, vilket ger kortare bas? Eller? :gnissla

Det var lite elakt o överkurs kanske, men faktum är att måttet mellan svingaxel och bakre hjulaxel påverkar hojens egenskaper rätt ordentligt.
Som exempel skall bmw:n som jag kör ha ett sådant mått så nära 600 mm som möjligt. Detta för att ha bästa möjliga greppegenskaper i och ur en böj. Du har ett sådant idealmått på din hoj med, så det du kan tänka på är att försöka balansera drevningen så måttet behålls så mycket som möjligt från orginal.

Lycka till! :tummenupp
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top