Allmän diskussion om hjälmar, design, lackering etc.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Satt och tittade på hjälmar här om dagen. Hamnade på en länk med blandat av hjälmar. bilracing, mc-racing av diverse slag och säkert inslag av annat. Rätt roligt att se på olika hjälmdesigner från olika tillverkare och måleridekoration.

Det är ju inga motiv man direkt erbjuds i handeln alla gånger och jag misstänker att lackjobbet och grundarbetet är av högre skola än de fabrikslackerade hjälmarna man köper över disken. Inte ens race-replicona är väl av samma kvalité på lack som förarna själva har?

Hur fungerar det i praktiken. Går det att få tag i skal som inte är lackerade. Där kunderna (mer på amatörnivå) kan lämna in och låta lackera eller är det främst specialfirmor som fått tillåtelse av hjälmtillverkarna att lackera skal på specialbeställning? En del av hjälmarna i flödet i länken är ju hjälmar som F1 och MotoGP förare kör med. Men förare på en lägre nivå. Hur går de till väga? Köper de en hjälm över disk och lämnar iväg på omlackering?

Jag har inga planer på att låta specialbeställa någon hjälm i nuläget utan är allmänt nyfiken bara.

Har inga synpunkter på om diskussionen i tråden vidgas för att diskutera olika hjälmmodeller, design och annat utöver mina egna funderingar ovan.

http://racinghelmetsgarage.blogspot.se

Varför motivlacka när man lika väl kan doppa hjälmen, billigare och går fort att göra du kan ta med dig vilken bild/foto för att få det personligt. Man lägger på en film över hjälmen sedan klarlack / mattlack (3lager) blir riktigt bra. Du kan göra detta på alla slags detaljer på din hoj/bil/fälgar mm. http://www.rgbhydrovision.se/
https://m.facebook.com/home.php

Last edited:
Utan att ha fördjupat mig föredrar jag nog riktigt hantverk framför en form av foliering oavsett om det är bilar, fälgar, hjälmar och dylikt. Det kan vara bra om man vill stripa upp företagsbilar och dylikt eller köper en lyxbil där förstaägaren har haft taskig smak och man har fått den till ett extremt bra pris.

Ledsen om jag trampade på tårna lillencab1. Hoppas du blir nöjd med resultatet.

Det är ju bra att du är nöjd. Kan inte uttala mig om priset, men det ser ju bra ut på bild. Går det att ta bort folieringen om man vill återställa hjälmen? Är det medvetet att man ska se Shoei under stripen?

Det är ju bra att du är nöjd. Kan inte uttala mig om priset, men det ser ju bra ut på bild. Går det att ta bort folieringen om man vill återställa hjälmen? Är det medvetet att man ska se Shoei under stripen?

Ska det få någon som helst slitstyrka måste det nog klarlackas, så nej det lär inte gå att ta bort som en foliering av exempelvis bilar.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2