Alliansen skaffar sig vänner i alla läger :D

• Thread starter Thread starter GuW
  • Start date Start date

Är det bra eller inte med båtkörkort, inkluderar Urban Tiger.

• Antal röstningar
    0

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ett nytt lagförslag på att alla båtar snabbare än 10knop eller större än 7 meter ska kräva körkort.

Men är det ett så dåligt förslag innerst inne, kan man släppa vem som helst bakom ratten på en båt som gör 40+ knop.
Kan man lita på att folk kan navigera bara för att dom har haft råd att köpa en stor snabb båt?

Omsätt det till MC världen, körkort krävs bara för motorcyklar som gör över 110 eller har mer än 500cc.
Annars är det inga krav på att man ska kunna trafikregler, ha någon speciell ålder eller kunskap, bara man är nykter.
Skulle det funka ens en vecka?

TV programmet "Kustbevakarna" har gjort mig övertygad om att det finns väldigt väldigt många olämpliga båtförare ute på våra vatten.

(EDIT) Jag la till en poll, för er som inte vet vad ni tycker men ändå vill klicka på något så lät jag standardalternativet UT vara med.
För er som kan lägga till vid en pollare står det fritt fram att välja dom andra två alternativen.

Last edited:
Undrar när de skall chockhöja försäkringarna för stora båtar? =D

Tycker det är bra istället för mentaliteten som är nu så kanske det blir mindre olyckor. "Ska du va full, kör inte skitfull utan kör bara full"

Finns det båtar som inte går fortare än 10 knop? det är ju segelbåtsfart.
Är det inte bättre att jaga fulla förare istället?
:fyllisar

Jag har en plasteka med en 2-hästarsmotor från sjuttiotalet, tror ni att jag ligger i riskzonen av att behöva skaffa körkort? :jisses :gråta

/ O. Rolig

Det är jävligt bra. Varje sommar ser man en massa jälla söndagsseglare som försöker komma ur hamnen samtidigt som dom försöker göra allting och har inte kontroll över nånting. Åker jättenära färjorna som ligger och pumpar mot bryggan, fastnar i propellerströmmen, driver hejdlöst och alldeles för fort mot andra ut- eller ingående båtar. Kollisioner har jag bevittnat ett antal gånger under min tid till sjöss.

Själv anser jag mig kunna hantera själva båtfan vi har. En 19-fotad 35-knopare. Har vid flera tillfällen fått anmärkelser av bekanta hur knivskarpt jag manövrerar den. Men jag kan inte navigera ens om mitt liv hängde på det, och får fråga efter vägen hem om jag rundar en udde så hemhamnen inte är inom synhåll. Grundskolans orientering på idrotten kommer inte så väl till pass när det gäller sjökort. Jag kanske kan navigera. Jag har aldrig testat fullt ut, eftersom det känns bristfälligt i kunskaperna.

Jag behöver båtkörkort, och är övertygad om att de flesta behöver ett de också.

Last edited:
Kommer inte en dag för sent.. Bra att man även funderar på att starta upp ett båtregister / reg nr osv!

:tummenupp

Ett nytt lagförslag på att alla båtar snabbare än 10knop eller större än 7 meter ska kräva körkort.

Men är det ett så dåligt förslag innerst inne, kan man släppa vem som helst bakom ratten på en båt som gör 40+ knop.
Kan man lita på att folk kan navigera bara för att dom har haft råd att köpa en stor snabb båt?

Omsätt det till MC världen, körkort krävs bara för motorcyklar som gör över 110 eller har mer än 500cc.
Annars är det inga krav på att man ska kunna trafikregler, ha någon speciell ålder eller kunskap, bara man är nykter.
Skulle det funka ens en vecka?

TV programmet "Kustbevakarna" har gjort mig övertygad om att det finns väldigt väldigt många olämpliga båtförare ute på våra vatten.

(EDIT) Jag la till en poll, för er som inte vet vad ni tycker men ändå vill klicka på något så lät jag standardalternativet UT vara med.
För er som kan lägga till vid en pollare står det fritt fram att välja dom andra två alternativen.

App app, finns något som heter Lätt MC vilket kräver körkort.
125cc och dagens cyklar gör väl 160-170 iaf.
Jag vet att du vet detta, men man måste ju anmärka när man kan. :hihi

För övrigt håller jag med övriga i tråden!

Som exempel kan tas en-större-bilträff-med-jänkare i Västerås där det samtidigt brukar bunkras upp ett gäng muskelbåtar i hamnen.
Ingen flytväst på varken barn eller vuxna.
Oftas inmundigas ett gäng öl, och jag tvivlar starkt på att det är folköl..
Det förs ett jävla liv bland de på båten, uppmärksamhet + nån fylla kanske?

Givetvis bär sig inte alla åt på det viset men ni skulle bli förvånade hur många det trots allt är på båtar med dubbla bigblockare med kompressor osv.

Så mycket båtfylla det finns så är det väl likabra införa körkort på den fronten oxå.
Inte för att det hjälper att de åker mindre fulla men ändå, äh.

Jag tror inte att båtkörkort löser problemen.

1. Folk som beter sig som svin, de beter sig som svin oavsett om de har körkort eller inte.
2. Vem ska kontrollera att båtförarna har körkort? Det är i princip bara kontroller vid krogarna i Stockholms skärgård. Jag har aldrig någonsin stött på en polisbåt, och då använder jag båten mycket.

Jättebra med kunskap förvisso, men ett tvång är i detta fall helt fel väg att gå.
Sen när är 25 knop snabbt förresten? :rolleyes:

Båtregister

varför i hela helvetet kan man inte införa ett sådant någongång..??

Har skrivit förfrågan om det ett antal ggr till min riksdagspolitiker, men det kommer bara lite undanflykter om att det varit uppe förr, svårt att genomföra, blabla bla...skitsnack.

De vill helt enkelt inte det. :huvet :mad: :huvet ...där skulle man kunna få in ordentligt med skatte pengar som sedan kan gå till att bekosta sjöpoliser, kustbevakning, räddningstjänst, mm. Sjöverket kan hålla i den registreringen, den ska vara lika obligatorisk som för fordon på mark.:tummenupp

:tummenupp för båtkörkort.
Enda nackdelen är väl att man kommer skratta mindre på sommaren.
Alltid lika roligt med folk med allt för stora båtar och löjligt lite körkunskap. :D

Suck. Snart får man inte göra nånting utan att "storebror" måste få bestämma. Sen spelar det ingen roll vilket parti det kommer ifrån, alla vill styra över våra liv.
Jag kör båt utan körkort om jag vill och jag dricker även alkohol i min båt om jag vill. Sen förstår väl vanligt folk att man inte framför båten i onyktert tillstånd, förutom ekan då...

Det låter rätt bra bara det är till ett vettigt pris. Sen borde man inte lägga gränsen så lågt, 20knop skulle vara mycket bättre annars skulle man behöva ett körkort bara man hade en liten eka med 9,9hp:( Det är ju ett sätt för barn att få sjöerfarenhet och bli bättre båtförare som äldre, om dom har en lite eka då. Jag vet själv att jag inte skulle vilja vara utan den erfarenheten.

Mvh Rasmus

fan i helvete heller :mad: 10knop är ju ingenting då skulle jag ju inte få köra min replicka på mitchs baywatch båt....

dåligt
avgifter
körkort ? ja en massa pengar jag kan lägga på röda badbyxor och bensin

bra
lättare att spåra stulna båtar ( men vem fan snor min båt? )

Bifogat

• PICT0802.JPG
    PICT0802.JPG
    75.1 KB · Visningar: 58
Suck. Snart får man inte göra nånting utan att "storebror" måste få bestämma. Sen spelar det ingen roll vilket parti det kommer ifrån, alla vill styra över våra liv.
Jag kör båt utan körkort om jag vill och jag dricker även alkohol i min båt om jag vill. Sen förstår väl vanligt folk att man inte framför båten i onyktert tillstånd, förutom ekan då...

Jag var med och tog hand om en båt i öresund, ägaren hade startat autopiloten för att därefter sätta sig på akterdäck och dricka öl med sina kamrater medan båten gjorde sina 20+knop. Slutade med att man kom nästan 30m in på saltholm....

Så jag skulle inte förlita mig allt för mycket på folkvettet......

Back