Allergitest

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
Hej.

Någon som har erfarenhet av ett s.k pricktest? Har hört många skräckexempel på att dom skrapar hål i huden och häller i massa allergiframkallande medel. HUA! Jag är paniskt rädd för allt vad nålar, sprutor och smärta heter, men vill ta ett nytt allergitest. Det var cirka 9 år sen sist, och jag tycker att det vore på sin plats att ta reda på om det har förändrats något. Om inte annat kanske jag kan få receptbelagd medicin. Apotekets receptfria lindrar ju knappt besvären.

Så, jag vore evigt tacksam för ett utförligt svar på hur testet går till, så jag kan lugna mina nerver.

/jezziiie

P.S Kan man göra testet nu, trots att det har börjat blomma ute? D.S

jezziiie skrev:
Hej.

Någon som har erfarenhet av ett s.k pricktest? Har hört många skräckexempel på att dom skrapar hål i huden och häller i massa allergiframkallande medel. HUA! Jag är paniskt rädd för allt vad nålar, sprutor och smärta heter, men vill ta ett nytt allergitest. Det var cirka 9 år sen sist, och jag tycker att det vore på sin plats att ta reda på om det har förändrats något. Om inte annat kanske jag kan få receptbelagd medicin. Apotekets receptfria lindrar ju knappt besvären.

Så, jag vore evigt tacksam för ett utförligt svar på hur testet går till, så jag kan lugna mina nerver.

/jezziiie

P.S Kan man göra testet nu, trots att det har börjat blomma ute? D.S

jag gjorde ett för 10år sedan, då fick man en fyrkantig plastbit med kanske 16 små koppar i där dom hälde i olika medel och sen fick man ha det fasttejpat på baksidan av axeln i ett par dagar

skrapa hål i huden..nålar mm har jag aldrig hört talas om :3freak

Jag har haft tankarna på att gör ett pricktest och se om jag är pollenallergiker. Har aldrig varit det, men nu har jag fått symptom som kan vara pollenallergi.

Enklare...

MikkE skrev:
Jag har haft tankarna på att gör ett pricktest och se om jag är pollenallergiker. Har aldrig varit det, men nu har jag fått symptom som kan vara pollenallergi.

Om du börjar nysa och nysa och det börjar svida i ögonen när det blir varmt ute är det troligen som du tror.
Köp en förp antihistamin (grön ask) på apoteket för 18kronor, tag en när du misstänker probs. Recptfritt och oskadliga.
Släpper det då, tja då är problemet löst..
Allergier kan komma vid vilken ålder som helst men risken minskar vid stigande ålder, oftast, tyvärr inte så för mig... jag fick det vid 50..

http://www2.nrm.se/pl/pollen/home.html.se
http://allergi.nu/allergi/pollen/

Jag gjorde ett pricktest för nån månad sedan.
De häller alla de olika vätskorna på olika ställen. Sedan tar de nån liten pryl och knäpper till med mot huden, där vätskorna ligger.
Känns som ett myggbett.

Det jobbigast är just det att det kliar ruggigt bra :gnissla

Last edited:
Jag gjorde testet i förrgår, man får 12 olika droppar vätska på vardera arm,sen sticker de små hål i huden,känns knappt. :4skrika

Min grabb gjorde det utan att grina när han var två år, kan han så bör väl rimligen en vuxen man/pojke klara det utan större svårigheter :D

Blip skrev:
Min grabb gjorde det utan att grina när han var två år, kan han så bör väl rimligen en vuxen man/pojke klara det utan större svårigheter :D

Men jag är flicka!! :rolleyes:

Tack för alla svar! Nu är jag lite mera insatt och faktiskt så verkar det inte såå farligt längre. Bara lite! :rolleyes: Klarar man ett blodprov utan att svimma, så borde man ju palla detta. Låter dock lite hemskt när det står att de gör hål med en lansett. Lansett?! Är inte det en stor såndär.... grej?? :näsblod

Stämmer det förresten att dom kan göra testet på ryggen också? Och hur långt efter kliar det? :3freak

//frågvisa, nålrädda, smått nervösa jezziiie :gnissla

Det gör inte ont men kliar en hel del. Tar hellre lite smärta från en nål än pinas med att inte få klia :4skrika

Ett blodprov känns tio gånger mer än pricktestet.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt