Allergier, har ni några? (lite allmänt surr)

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
Har inte gjort något "vetenskapligt" test men uteslutningsmetoden har visat att jag är allergisk mot Ananas. Har märkt flertalet gånger att jag svullnar upp i gommen och läpparna blir strama men det tog mig nästan 2 år innan jag kom på att det var Ananas. Det som är så jävla gott dessutom :( Jag käkar det fortfarande men inte i samma utsträckning, det gör ju inte så mycket förutom att det kliar som fan i en timme eller två men sen lugnar det ner sig.

Fisk, skaldjur, nötter, mandel, muskotnöt, nougat, kyckling, nypon, morötter, jordgubbar, kiwi, färsk ananas, körsbär, plommon, aprikos, pollen, två olika sorters värktabletter, pencillin, NSAID läkemedel samt reagerar onormalt på adrenalin.

har även eksem så tål endast två sorters tvättmedel och en sorts sköljmedel, vissa sorters duschcreme, shampo, balsam och diskmedel samt klor.

Är allergisk mot vinter.. Får utslag och klåda som försvinner till sommaren.. drygt som f-n

Apelsiner :(

Måste åka utomlands om vintern är kall pga överaktiva luftrör=många infektioner. Överkänslig mot mygg :kulspruta blodsugande fruntimmer leave me alone:mad:

Tips: Det är allergitider nu, kolla upp med er vårdcentral om de anordnar gratis pricktest.

Last edited:
Fisk, skaldjur, nötter, mandel, muskotnöt, nougat, kyckling, nypon, morötter, jordgubbar, kiwi, färsk ananas, körsbär, plommon, aprikos, pollen, två olika sorters värktabletter, pencillin, NSAID läkemedel samt reagerar onormalt på adrenalin.

har även eksem så tål endast två sorters tvättmedel och en sorts sköljmedel, vissa sorters duschcreme, shampo, balsam och diskmedel samt klor.

Inte mer!!!!......................stackars dig:pannkyss

Inte mer!!!!......................stackars dig:pannkyss

:) tack men ärligt talat så lär man sig leva med det, det gäller ju att göra det bästa av situationen. vad gäller min allergi och eksem så fick jag det när jag var runt 6 månader så vad gäller just det så har jag så gott som alltid levt med det.
Men irritationen kan bli stor när det inte finns innehållsförteckning, när kockarna/servitriserna inte kan svara på vad som finns i maten eller vad som har tillagats på samma stekbord osv. Det kan bli ett helt äventyr att äta ute eller äta på nått kalas eller liknande

har "en viss överkänslighet" mot häst (right, så många timmar som jag varit i stallet utan problem) och är allergisk mot gråbo. Det är självefan att man ska vara allergisk mot något i augusti då hojåkandet är som skönast :mad:

Jag är allergisk mot pollen, stenfrukter (äpplen, päron etc.). Sen reagerar jag när det råkar vara en aning för mycket damm i huset samt att jag kan få små utslag när jag nuddar gräs. Väldigt irriterande :/ har dock inga värden som jag kan nämna.

Jag är allergisk mot pollen, stenfrukter (äpplen, päron etc.). Sen reagerar jag när det råkar vara en aning för mycket damm i huset samt att jag kan få små utslag när jag nuddar gräs. Väldigt irriterande :/ har dock inga värden som jag kan nämna.
Mao:
Inte intresserad av att pollineras av mina stenfrukter.

Samma som för mig.

Även allergisk mot...håll i er nu...

Potatisskal!! Kan inte skala okoktpotatis för då är det nysattack delux.:näsblod

Gräs, vissa katter och penicilin.
Har inte haft problem med penicilin förr, men sist jag fick det så fick jag en kliattack som hette duga.
Fick åka till akuten för det kliade runt halsen och bröstet så jag höll på att bli vansinnig.
Så nu får jag säga till när det är penicilindags att jag inte tål det.
Brukar få streptokocker i halsen nästan en gång om året om ni undrar varför all penicilin :gnissla

Ja just det ja, vintern är jag också allergisk mot :D

Jag blev allergisk för ett par år sedan mot pollen från gräs av sorten Timotej. Från början av juni till slutet av augusti rinner det från näsa/ögon och är skeet jobbigt. Jag använder tusentals näsdukar, läkemedel som Aerius hjälper inte alls, medan Zyrlex hjälper i max 2 timmar ger torra ögon och gör en sjukt sömnig. Därför tar jag bara Zyrlex på kvällen annars blir det svårt att somna med rinnande ögon/näsa och nysningar i 110 decibel. Skulle gärna ha kommit på ett kemisk ämne som tar död på alla Timotej i världen, fan till alla som började odla detta ogräs i mitten på 1700-talet. När regnet kommer är allt som bortblåst och då kan man i alla fall andas ut.

En överraskande sak är att på Rhodos Grekland finns tydligen ingen Timotej då jag var helt symptomfri där. Annars lockar Dubai och andra gräsfria länder :)

Bifogat

• Timothee_in_bloei_Phleum_pratense.jpg
    Timothee_in_bloei_Phleum_pratense.jpg
    93.9 KB · Visningar: 35
Jag får ibland rethosta av honungsmelon. Kan det vara en allergi?

Jag är allergisk mot: Högljuda byggarbetare samt deras kvinliga motsvarigheter, mammor som åker buss och bratar högt om sina barn medans de med blicken söker av bussresenärerna för att se så alla kolla på just deras unge, barnaskrik, bussåkande, hundar som skäller, mm:mad:

Über allergisk mot Kiwi, var nära på att gå under när jag var en liten skit.
Dock har jag aldrig testat mig igen mot det sen så långt tillbax jag kan minnas, så jag kanske tål det nu?

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back