Allergier, har ni några? (lite allmänt surr)

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Allergier är ju inget ovanligt eller konstigt numera.. Har ni några allergier?

Fick precis hem papper på mina blodprov :S nya allergier är tydligen getingstick & hasselnöt, inte så höga värden, typ 0,6 och 0,9. Någon här som vet hur högt skalan går, är det upp till 10?

Sen var det kvalster, björk, hund & skaldjur, men skaldjur visste jag redan. Hade värden på runt 5,6 mot skaldjur :huvet

Ni som är allergiska, vet ni vad ni har för värden? Och hur ni reagerar? T ex dofter? Nu kommer jag ju bli livrädd för att sätta i mig ngt med nötter, eller spår av nötter, kaffebröd mm :S skit också...har dock aldrig reagerat på nötter.

Kanske det råkar finnas någon allergiläkare här också?

:)

hur kommer det sig att du gjorde detta blodprov?

har du inte ragerat på dessa saker förut så kan du väl nästan köra på i samma tempo som innan..

nötter är väl dock en rätt allvarlig allergi som kan sluta rätt illa,
andningssvårigheter osv..
men har du som sagt inte reagerat på detta innan så tror jag nog inte
att du borde göra de nu heller,
kanske inte att du borde knapra i dej hela nötter, men att få i sig nötter
genom mat,fikabröd etc borde väl inte vara någon fara om du som sagt inte
haft problem med det innan.

för att vara på säkra sidan, hör med läkaren som utförde dessa prover!!

Jag har lite lätt allergi mot hasselnötter och det känns knepigt i halsen en stund efter att jag har ätit sådana. Däremot verkar det inte vara några problem alls om nötterna har blivit upphettade på något sätt, t.ex. i någon kaka som är bakad i ugnen.

Jag har lite lätt allergi mot hasselnötter och det känns knepigt i halsen en stund efter att jag har ätit sådana. Däremot verkar det inte vara några problem alls om nötterna har blivit upphettade på något sätt, t.ex. i någon kaka som är bakad i ugnen.

det är ju rätt vanligt att det är så!
likadant för dom som är allergiska mot tex äpplen,
har dem varit i ugnen så brukar det inte vara några som helst problem..

Jag gillar inte nickel, har aldrig gått till en läkare om det, men efter en hel del eksem och utslag i relation till nickelföremål har jag dragit mina slutsatser. Världen är mycket bättre nu än för 15 år sedan då allt innehöll nickel. Nu rockar jag titan som har blivit mer lättillgängligt sista tiden.

Annars har jag inga allergier. Blir konstig på tungan av sperma, men vem blir inte det? :tungan

Jag är allergisk mot gamla tanter/kärringar som är födda på 30-talet som inte tittar i backspegeln när dom backar med sina små VW golfar.
:huvet :huvet :huvet

Hur högt skalan går beror på vilket fabrikat det är på testet.
Jag skulle tro att den går till 10. Under 1 är med andra ord inte högt.

Jag skulle tolka dina låga värden som att du inte har en utvecklad allergi mot det men att du har en predisposition för att få allergi mot det.
I ditt ställe skulle jag vara sparsam med att utsätta mig för dom allergenerna. Jag skulle exempelvis försöka låta bli att äta nötter som inte blivit upphettade eller liknande om jag har ett val. Med andra ord. Får vid val mellan två alternativ så ta det som är utan nötterna men finns inget val så är det väl bara att äta. Man får ju inte sluta leva.

Nötallergi är ju en ganska obehaglig allergi och brukar få ganska otrevliga reaktioner. Andningssvårigheter är en av dom snällare effekterna. Anafylaktisk chock är en riskfaktor i det fallet och får man det när inte sjukvårdspersonal finns i närheten eller det tar några minuter att få dit en ambulans så kan man vara död.

Exempelvis upphettade nötter ska dock inte vara några problem. Proteinerna som kroppen reagerar på i nötterna denatureras av värmen (dvs förstörs)

Tror att man skall undvika att undvika det man är känslig för.
Har en vän som föder upp hundar trots att hon är allergisk mot hundar.
Hon kan dock inte åka på semester, för då tål hon inte hundarna när hon kommer hem..

Födoämnesallergier (som nötter) som kan orsaka andningsstörningar får man väl dock ta på allvar.

Själv är jag allergisk mot dumma mäniskor och hårt arbete.

Spanmål, hö, ofräscha hem med innekatter, värre damm än vanligt hemmadamm. Allergitesten visar relativt låga värden för de besvär jag har, men jag har fått förklarat för mig att det är mera komplext än så. Saker kan samverka t.ex. Sen brukar jag alltid vara väldigt allergisk senare halvan i februari och halva mars (dock ej i år), utan att nån gett mig en bra förklaring.

(Gräs)Pollen (tror jag iaf, orkar inte göra ett test). Så jag är ett levande bevis på att nu är sommaren här. Brb, snyta mig och klia lite i ögonen.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back