Alldeles för varm dator.

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Padde skrev:
Orka argumentra. Oändlig fråga.

Vid 33 grader ska normala diskar hålla bäst. Vad dom ska tåla är en grej, Lär vad jag skrev till Estremo.

Se www.sweclockers.com

Dude, sweclockers.. Kunskapsnivån där är ju jääättehög :rolleyes:

Padde skrev:

Vid 33 grader ska normala diskar hålla bäst. Vad dom ska tåla är en grej, Lär vad jag skrev till Estremo.

Se www.sweclockers.com

Ja, men nu snackar jag idle. Du snackar antaligen vid vanlig belastning. Jag snackar när datorn bara står. När den jobbar vid 50-55 grader är det ok, när du sitter som vanligt med den, Sätt igång din dator du har nu och låt den stå, den lär inte stå på 55 grader om några minuter. :tummenupp

Nej, idle

f.ö är oftast tempsensorerna på MB´t ett skämt

Padde skrev:

Se www.sweclockers.com

Precis, rekommenderade temp är 5-55 C, så att "stänga datorn illa kvickt med dom tempsen" känns lite onödigt.

edit. Och en CPU-temp som idlar på 50 C är heller inget att hoppa i taket över.
Men jag kan förstå dina reaktioner nu när du berättade vart du får din information ifrån... :hihi

Aja, Till alla er nu. Läs igenom lite projekt trådar, 50c på CPU är bannemig inte bra, Min dator når inte 50c nu med full belastning om den så står i timmar och jobbar, Har satt på en kylare som är rekommenderad för den processorn.

Och hdd, klart dom klarar det, men ska du ha längst livstid bör du hålla dig vid ca 35C, Detta är ju gammalt som fean. :S

Efter att ha bytat hennes disk efter 1.5 år också pga värmeproblem resulterar väl en del.

Men men, kanske har man blivigt lite väl att hålla nere tempsen efter att ha bytat och donat med fläktar och kylare ett tag nu.

Men en disk över 40C och en processor i load över 50-55C kommer då aldrig in i min dator. :hihi

Sweclockers är ju helt ok, Dom har ju en hel del ganska fear tester på grejor. Sen att där är en hel del där som inte bör skriva utan läsa och hitta dom man vet snackar från källor från stämmer och kolla tester, då kan det inte vara så mycket fel.

Ett test är ju inte direkt nått att deala om. Ett forum där litar jag inte på många, man märker ju vilka som vet vad dom pratar om där, Samma som detta forumet, efter att ha vatt här ett tag vet man ju vem som snackar av erfarenhet med motorer elr bara chansar.

Edit: Kan ju inte mer än bara små skratta lite över att hennes disk har rasat efter 1.5 år när hennes disk ligger på höga temps då nån av mina har hängt med fean hur länge som helst nu (riktigt gammla diskar) som iprencip alltid fått bra kylning. Bara det bevisar ju en del.

Last edited:
Padde skrev:
Aja, Till alla er nu. Läs igenom lite projekt trådar, 50c på CPU är bannemig inte bra, Min dator når inte 50c nu med full belastning om den så står i timmar och jobbar, Har satt på en kylare som är gjord för den processorn.

Och hdd, klart dom klarar det, men ska du ha längst livstid bör du hålla dig vid ca 35C, Detta är ju gammalt som fean. :S

Efter att ha bytat hennes disk efter 1.5 år också pga värmeproblem resulterar väl en del.

Överskatta inte sweclockers nu, tänk på vad det är för sajt. Allt handlar om överklockning där. Man gör allt för att sänka tempen 1 C för att kunna klocka så man kan plocka fram 0.5% mer FPS när man lirar CS. För att en dator skall fungera utan problem behöver man faktiskt inte ha torris-kyld CPU. :rolleyes:
Nä, men om vi skall vara lite seriösa så är det faktiskt en laptop vi pratar om här, INTE en fulltower/miditower med en massa 120 mm chassifläktar och en gigantus Zalman/XP-120 kylfläns.
Visst, låg temp är bra, men 50 C i en laptop är inte några problem.

Har satt på en kylare som är gjord för den processorn.

Good for you :kiss

McFille skrev:
Överskatta inte sweclockers nu, tänk på vad det är för sajt. Allt handlar om överklockning där. Man gör allt för att sänka tempen 1 C för att kunna klocka så man kan plocka fram 0.5% mer FPS när man lirar CS. För att en dator skall fungera utan problem behöver man faktiskt inte ha torris-kyld CPU. :rolleyes:
Nä, men om vi skall vara lite seriösa så är det faktiskt en laptop vi pratar om här, INTE en fulltower/miditower med en massa 120 mm chassifläktar och en gigantus Zalman/XP-120 kylfläns.
Visst, låg temp är bra, men 50 C i en laptop är inte några problem.

Vad har jag skrivigt ända från början? Jo att jag inte vet vad normal temp är i en laptop utan en vanlig stationär dator och rellaterat till dom tempsen, Varför inte bara skriva detta från början om du redan har fakta och vet vad han har för grejor i sin dator. :tummenupp

Men isf är det ju inge fara.

McFille skrev:
:hihi
Vad jag ville ha sagt var ju lite att kylaren som satt på när jag köpte den kylde för dåligt, den var ju också "gjord" för min processor man allt som köps "nytt" som nån anmärkte på ska man inte ta för givet går på optimala temps. :tummenupp

Padde: Självklart bör man gå efter vad tillverkaren säger för att få ett litet hum om ungefär hur ens egen burk ligger till. Dock är 50 grader en ganska normal temperatur för en laptopdisk. Lika bra att lugna hjärtat lite och eventuellt slå en signal till stället där man köpt datorn för att se vad de säger om saken.

Alla processorer är olika och olika temperaturer är normala för alla. 50-55 grader är helt normalt för de flesta. På en laptop är det inte det minsta onormalt. Hade det varit en A64 med boxad kylning i en stationär hade det väl kanske varit lite i överkant, men inte så att det stör.

Självklart fixar jag lite bilder, något särskilt du vill ha kort på? Lite specifikationer kan du väl få så länge iaf.

CPU: AMD Athlon XP Barton 2600+ @ 3200+
RAM: 1 GB PC3200 CL 2.5
GFX: Sapphire Radeon 9200 Atlantis 256 MB (är ingen spelnörd direkt)
HDD: 770 GB 7200 RPM
Nätaggregat: Antec NeoPower
Kylning: Swieftech CPU-block och radiator, Mitron HDD-block, HS L30 pump

Padde skrev:
:hihi
Vad jag ville ha sagt var ju lite att kylaren som satt på när jag köpte den kylde för dåligt, den var ju också "gjord" för min processor man allt som köps "nytt" som nån anmärkte på ska man inte ta för givet går på optimala temps. :tummenupp

Nä, det är sant. Originalkylare brukar bröla på en hel del utan att kyla bra.
Tacka vet jag Zalman och gänget, de gör ordentliga kylare som inte låter som ett jetplan.

Estremo skrev:
Padde: Självklart bör man gå efter vad tillverkaren säger för att få ett litet hum om ungefär hur ens egen burk ligger till. Dock är 50 grader en ganska normal temperatur för en laptopdisk. Lika bra att lugna hjärtat lite och eventuellt slå en signal till stället där man köpt datorn för att se vad de säger om saken.

Alla processorer är olika och olika temperaturer är normala för alla. 50-55 grader är helt normalt för de flesta. På en laptop är det inte det minsta onormalt. Hade det varit en A64 med boxad kylning i en stationär hade det väl kanske varit lite i överkant, men inte så att det stör.

Precis det jag säger, är ju säkerligen olika temps på diskarna, jag fick ju rellatera till nått eftersom ingen annan verkade ha svarat så vafasen lika bra att han kolla upp det isf, Men kan säkert stämma att sånna diskar klarar gå varmare.

Alså, 55C på HHD´na i en stationär dator. Ja, alså var och en har vad dom vill men 55C det är farligt för högt. 45C i en stationär dator kanske man skulle tyckt skulle gå men 55C, låter way too high, men det går säkert.

Estremo skrev:
Självklart fixar jag lite bilder, något särskilt du vill ha kort på? Lite specifikationer kan du väl få så länge iaf.

CPU: AMD Athlon XP Barton 2600+ @ 3200+
RAM: 1 GB PC3200 CL 2.5
GFX: Sapphire Radeon 9200 Atlantis 256 MB (är ingen spelnörd direkt)
HDD: 770 GB 7200 RPM
Nätaggregat: Antec NeoPower
Kylning: Swieftech CPU-block och radiator, Mitron HDD-block, HS L30 pump

Hela ditt kylsystem skulle man ju inte tacka nej till bilder på.
:kiss

--------
Jag har väl kanske överreagerat på hela saken, jag är väl kanske ute efter lite mer optimala temps och vant mig lite mer vid det, Det är väl det nya bygget som satt lite temp dreams. :) Sorry isf.

McFille skrev:
Nä, det är sant. Originalkylare brukar bröla på en hel del utan att kyla bra.
Tacka vet jag Zalman och gänget, de gör ordentliga kylare som inte låter som ett jetplan.

Vad har du för Zalman kylare? :)

Last edited:
Har ingen Zalman kylare, har för närvarande ett barebone chassi, (MSI MEGA865), så jag har vant mig vid högre temperaturer, då bara originalkylflänsen passar. Kyler iof. ganska bra, men jag fick byta fläktarna då den brölade på ordentligt när de började varva upp.
Fast nästa chassi blir nog ett Antec P180 med en Scythe Ninja fläns, skall vara en riktigt fin kombination för bra kylning och låg ljudnivå...om det nu inte kommit ut något bättre innan det är dags att uppgradera vill säga.

Padde: Uppfattade det som att du menade processorn när du pratade om 55 grader. Att diskarna i en stationär inte ska ligga på sådana temperaturer håller jag helt med dig om.

Knäppte ett par bilder hur som helst. Som du ser så råder det allmän oreda för tillfället, inget vidare för luftgenomströmningen men så är det iaf. Håller med dig om att man blir lite överdriven angående temperaturer när man investerar i en svalare dator. För mig har det dock övergått i att jag struntar i vilket så länge den är tyst.

Bifogat

• 11090006.jpg
    11090006.jpg
    92.9 KB · Visningar: 57
  • 11090007.jpg
    11090007.jpg
    80.6 KB · Visningar: 54
Estremo skrev:
För mig har det dock övergått i att jag struntar i vilket så länge den är tyst.

Word på det! Tystnad är guld värt. Blev helt galen på min lilla barebone efter att jag tjoffat in lite komponenter som den kanske inte var byggd för egentligen, blev varm som tusan och därmed högljud som ett jetplan! :gnissla
Slutade med att jag bytte ut varenda fläkt som satt på den till en tystare motsvarighet, och installerade silikonpackingar där det gick. Äntligen blev den någorlunda tyst...tills man börjar belasta den iaf...fast då sitter jag nästan ändå alltid och lirar, så då hör jag inte fläktarna i allt pang-pang. :hihi

Nä, aldrig mer en liten barebone om man vill ha lite performance. Nästa gång blir det ett ordentligt tyst chassi.

McFille skrev:
Har ingen Zalman kylare, har för närvarande ett barebone chassi, (MSI MEGA865), så jag har vant mig vid högre temperaturer, då bara originalkylflänsen passar. Kyler iof. ganska bra, men jag fick byta fläktarna då den brölade på ordentligt när de började varva upp.
Fast nästa chassi blir nog ett Antec P180 med en Scythe Ninja fläns, skall vara en riktigt fin kombination för bra kylning och låg ljudnivå...om det nu inte kommit ut något bättre innan det är dags att uppgradera vill säga.

Oja det blir nog mycket fint. Ninjan passade inte i min socket (Socket A) annars skulle jag helt klart kört på en sån nu, Bra passiv kylare, kan det blir skönare.

Var även inne på JME idag och kollade på P180´n, Antec blir bara bättre och bättre, dock har jag aldrig använt ett chassie innan med nätagget i botten.

Estremo skrev:
Padde: Uppfattade det som att du menade processorn när du pratade om 55 grader. Att diskarna i en stationär inte ska ligga på sådana temperaturer håller jag helt med dig om.

Ja, glöm det jag skrev jag har ingen koll på laptops, Gav iprencip bara Mikke lite tips och när han sa att datorn var upp ei 75C då hoppade man ju halvvägs av stolen. Men att nya datorer ska fungera optimalt kylmässigt håller jag inte med om. Och att HDD kan ligga på 50C, det kan dom säkert. Mina värden är tagna från sidor som sweclockers osv där dom kollar ut maximal livslängd, Inget att bråka om det fungerar säkert bra på en vanlig dator med aningen högre temps. Och att där inte finns duktigt folk på sweclockers, Det är ju rent fel, Där finns en hel del riktigt seriöst folk, Men sen finns ju den "delen" som bara gissar. Och 55 grader idel på CPU, Det fungerar säkert, men jag skulle sett över det. Citat "Stänga av datorn illa kvickt", lite i överkant av mig, Men som sagt, har väl glömt bort lite normala temps nästan. Sorry.

Estremo skrev:
Knäppte ett par bilder hur som helst. Som du ser så råder det allmän oreda för tillfället, inget vidare för luftgenomströmningen men så är det iaf. Håller med dig om att man blir lite överdriven angående temperaturer när man investerar i en svalare dator. För mig har det dock övergått i att jag struntar i vilket så länge den är tyst.

Den kylningen på diskarna ser ju allmänt rå ut, Vad ligger dom på i normal temp med den kylningen? Varför investerade du inte i riktigt HDD-kylare som även dämpar ljudet? Kan ju vara nått om du vill satsa på låg ljud nivå. Ser ju för övrigt mycket fint ut om du skulle rensat upp lite, snyggt jobb. Vad är det för nätagg? Antec:?

McFille skrev:
Word på det! Tystnad är guld värt. Blev helt galen på min lilla barebone efter att jag tjoffat in lite komponenter som den kanske inte var byggd för egentligen, blev varm som tusan och därmed högljud som ett jetplan! :gnissla
Slutade med att jag bytte ut varenda fläkt som satt på den till en tystare motsvarighet, och installerade silikonpackingar där det gick. Äntligen blev den någorlunda tyst...tills man börjar belasta den iaf...fast då sitter jag nästan ändå alltid och lirar, så då hör jag inte fläktarna i allt pang-pang. :hihi

Nä, aldrig mer en liten barebone om man vill ha lite performance. Nästa gång blir det ett ordentligt tyst chassi.

Edit: Datorn vi bygger nu, Även projekt arbete i skolan. Blir 100% tyst iprencip, allt som kommer gå är 2 120mm fläktar på 7v (Adda). Detta får antagligen bli vinter sysslan ist för hojen. Men det chassiet du nämde tidigare (Antec) lär bli riktigt grymt med en Ninja kylare på. Sen passivt nätagg, HDD kylare och nån 120mm som fläktar på 7v in i chassiet, Sen kan du somna brevid den. :)

Last edited:
Padde skrev:
Datorn vi bygger nu, Även projekt arbete i skolan. Blir 100% tyst iprencip, allt som kommer gå är 2 120mm fläktar på 7v (Adda). Detta får bli vinter sysslan ist för hojen. Men det chassiet du nämde tidigare (Antec) lär bli riktigt grymt med en Ninja kylare på. Sen passivt nätagg, HDD kylare och nån 120mm som fläktar på 7v in i chassiet, Sen kan du somna brevid den. :)

Vad har ni för chassi till datorn i skolan? Egenbyggt eller? Har ni kollat på Nexus 120mm fläktar, de skall vara jäkligt tysta också.
Spana in SilentPCReview om du inte redan känner till den.

Ja, det kan bli mycket tyst och fint med fina temps även under load.
Förhoppningsvis kan man köra den passivt med det två chassifläktarna som finns precis vid CPU:n, men eftersom jag också vill ha lite kräm kanske man får slänga på en nexus 120mm också.
Men om man inte behöver ha det allra snabbast så lär det inte vara några problem att köra passivt med en Ninja i P180.
Mmm, passivt nätagg á la Antec Phantom blir det nog.
Som utvecklingen ser ut verkar det som att CPU och GPU har nått något av en topp när det gäller strömförbrukning, så förhoppningsvis blir komponenterna lite svalare i framöver. Gött, de senaste P4:orna är ju helt hysteriska, blir hur varma som helst.

McFille skrev:
Vad har ni för chassi till datorn i skolan? Egenbyggt eller? Har ni kollat på Nexus 120mm fläktar, de skall vara jäkligt tysta också.
Spana in SilentPCReview om du inte redan känner till den.

Ja, det kan bli mycket tyst och fint med fina temps även under load.
Förhoppningsvis kan man köra den passivt med det två chassifläktarna som finns precis vid CPU:n, men eftersom jag också vill ha lite kräm kanske man får slänga på en nexus 120mm också.
Men om man inte behöver ha det allra snabbast så lär det inte vara några problem att köra passivt med en Ninja i P180.
Mmm, passivt nätagg á la Antec Phantom blir det nog.
Som utvecklingen ser ut verkar det som att CPU och GPU har nått något av en topp när det gäller strömförbrukning, så förhoppningsvis blir komponenterna lite svalare i framöver. Gött, de senaste P4:orna är ju helt hysteriska, blir hur varma som helst.

Ja, dom skulle ge runt 22db (fast dom testerna går ju inte att lite på men om man ska gå efter nått), kör man då inte dom på fullt och har fancontroll elr sätter dom bara på 7V lär dom ju inte höras nått, Kommer bli underbart.

Den sidan var ju inte helt kass. Massa bra tips var där, får lusläsa den lite imorrn, nu går inget in.

Chassiet vi kommer använda oss av blir inget hemmabygge (elr vi och vi det är väl mer mitt projekt arbete eftersom jag ändå skulle bygga om datorn tar jag det därigenom och gör att arbete som sedan kommer ut på nätet vad jag gjort och dessutom får timmar i skolan att jobba med nått man tycker är roligt) och eftersom jag inte har grejor till att bygga ett hemmabyggt chassie kommer jag antagligen använda mig av det nya "Antec PlusView II ", jag behöver igentligen inte gå så mycket efter hur tyst chassiet eftersom det som låter mest kyls passivt och hhdá kommer antagligen in i nått liknande hdd tystare/kylare (boxar) som dämpar ljudet kraftigt. I värsta fall får man ljudisolera lite men det kommer nog inte behövas. Det jag går nog mest efter i chassie väg är design, Datorn står öppet här hemma och vill ha en låda jag trivs med. Det chassiet släpps om ca 2 veckor här. Phantom har jag också funderat på, dock har jag inte läst så mycket recensioner om det än så får se, Det ska ju helst klara stå igång länge (4-5 dagar i sträck) utan att bli för varmt, och ska datorn stå för länge rekomenderar en hel del agg som detta "ElanVital Super Silent 0dB" eftersom ett passivt kan ju inte svala sig på nått sätt om det bli kris. Jag tror din dator med Ninjan kommer kunna stå igång utan fläktar vid vanlig surfning och mindre krävande spel osv, Ninjan har fått mycket bra i tester för att vara helt passiv, dock kommer du väl alltid få ha nån 120mm igång på 7V elr så, men det låter ju inget.

Edit: Stavfel.

Last edited:
här vare värmeee!!! :hihi

dendär 40Gb maxtor disken har hängt med i 3 år lite drygt.. still going strong såattsäga..
har ju fyra diskar som sitter "ovanpå" varandra med en 80mm fläkt blåsandes.. varmt äre å låter gör de ändåå :)

men vilken temp en CPU har beror också mkt på vilket processor man har .. kommer ihåg min gamla xp2000 med palominokärna 68 - 70° vid load ca 60° idle.. den går varmare än den xp1700 t-bred B @1700 mhz som jag har nu (11x155) inte ens när den hade en fsb på 165 så va den så varm

Bifogat

• q.JPG
    q.JPG
    46.8 KB · Visningar: 48
Yes, riktigt bra sajt. Forumet är också riktigt bra, perfekt om man vill snacka om tysta komponenter.
Phantom finns i en 500W version nu också. Enda skillnaden är att den är utbyggd med en liten fläkt som sätter igång om den blir för varm, vilket skall vara mycket sällan. Det vanliga 350W agget är så pass bra och stabilt att det tål att köras upp till 500W med en liten nödfläkt, det är inte illa!
Tydligen det mest effektiva nätagget på marknaden enligt flera tester = mycket lite spillenergi som värmer upp nätagget.
Ja, det gäller att ha bra genomströmmning i sitt chassi om man skall köra med passivt kylda nätagg och annat, men har man det så skall det nog gå bra med ett phantom som står på ett tag.
Annars verkar agget du länkade till najs. Har också kollat på en del med en fläkt som kickar in vid behov. Lite billigare än Phantom, så vi får se vad det blir.
Skall dock inte uppgradera på ett tag. Klarar mig med min P4 3.0Ghz och 6800GT ett tag till. Kan fortfarande lira de spelen som är intressanta. :)

Ja, nästa burk kommer jag att köra med 120mm chassifläktar hela tiden så att man har genomströmmning, annars kan det bli lite varmt om man bara kör passivt med Ninjan.

Lycka till me projektet, du får berätta hur många decibel ni hamnade på, vilken temp och vilka komponenter m.m. :tummenupp

Helvet va ni skriver! Får läsa när jag kommer hem.
Men iaf, jag dammög ut en ganska så stor dammråtta oh nu går fläkten som den ska göra. :)

Jag skaffade en Shuttle för att jag ville ha en liten och snygg dator. Efter ett tag tröttnade jag på ljudnivån och stoppade in den i en ljudhuv så nu har jag till slut en stor ful dator ändå.
CPU och moderkort ligger mellan 45 och 53 grader och hårddisken runt 40.

RWD skrev:
Jag skaffade en Shuttle för att jag ville ha en liten och snygg dator. Efter ett tag tröttnade jag på ljudnivån och stoppade in den i en ljudhuv så nu har jag till slut en stor ful dator ändå.
CPU och moderkort ligger mellan 45 och 53 grader och hårddisken runt 40.

Ja, de små jävlarna har en tendens att låta mycket. Om du känner att du har kunskapen så kan du säkert byta ut nästan alla fläktarna mot tystare motsvarigheter, t.ex. PAPST eller ADDA fläktar.
Gäller bara att hålla koll på deras kylkapacitet och dimensioner, så att de matchar.

Kom bara att tänka på en sak.
Istället för att ha en fläkt som går på typ 1500rpm, så skaffar man två som sitter på varandra, fast snurrar bara i 750rpm/st. Funkar det och kyler det likabra?

Funkar inte till min laptop, men kanske till de större burkarna?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back