Allargitest, lösningsmedel, mm?

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Nån som har nån aning om hur/när/var man kan göra allargitester mot lösningsmedel mm (dvs allt inom lackering, thinnerbaserade/vattenbaserade/spackel/härdare mm..
Svårt o specifiera vad det är jag reagerar på då jobbet kräver att man gör lite här o där hela tiden för att få ner väntiderna.

Men nått är det, symtom : kliande hud, kan få eksem(dock väldigt lite), känns allmänt diffus

På arbetplatsen är det väldigt bra i miljötänket, bra utsug, bra skydd(masker hanskar lackoverall mm) och är noga att använda det som går nu, har väl inte alltid varit det förr direkt:rolleyes:

Hur som hellst började jag känna av detta för drygt 1år sen, jobbade vidare ca 6månader sen blev jag borta från jobbet av annan orsak ca 6mån och alla symton försvann. Nu har jag börjat igen för ca 6v sen och alla symton är tbx... Tog dock lite tid så inget jag reagerar direkt på.. gör ju inte saken lättare att specifiera vad det är.
Känns dock inte som symtonen minskar utan sakta ökar så blir förmodligen att hitta nått nytt jobb, men vill ändå veta då jag håller på en del med lackering på fritiden oxå och kan ju vara bra att veta vad man ska undvika lite extra.

Hade nått halvhjärtat samtal med nån sjukteleupplysning då man skulle sticka in ämnet under huden eller nått sånt? tro fan huden reagerar om man trycker in thinner under den!?.. Men men det var så man gjorde men med lösningsmedel var denne osäker och hänvisade till att det är farliga ämnen man bör undvika:huvet .
Orkar faktisktisk inte sitta där o skickas omkring till den mer inkometenta idioten än den andra Därför undrar jag om nån vet? eller haft/kännt nån med liknande sympton inom ämnet?

Sry rörig text:dummer... :tungan

Jag kan inte hjälpa dig med hur du ska göra tester men jag skulle starkt avråda från att spruta in ämnen under huden då vissa kemiska ämnen skulle ge dig allergier du inte hade tidigare av att bara göra så, aminföreningar bla. Jag råder dig att samla in säkerhetsdatabladen på allt du använder. Ett jättejobb ja men där skulle du kunna få en aning om vilka ämnen som är allergena i de olika blandningarna för det ska vara specat. Lösningsmedel i sig har en uttorkande effekt och kan ge eksembesvär. Att ha handskar just när man använder sig av lösningsmedlet, sedan tvätta händerna och då o då smörja in dem med hudkräm under dagen brukar kunna hålla händerna från att torka ut. Lite jobbigt ja. Har jobbat som kemist i mer än tjugo år och klarat mina händer på det sättet. Kan dessvärre inte hjälpa dig mer än så här.

Man gör ett så kallat pricktest där man tar en droppe av varje misstänkt ämne på en remsa och tejpar fast mot huden.

Det kan dom göra på din vårdcentral men du får nog ta med dig ämnena själv från jobbet.

Man gör ett så kallat pricktest där man tar en droppe av varje misstänkt ämne på en remsa och tejpar fast mot huden.

Det kan dom göra på din vårdcentral men du får nog ta med dig ämnena själv från jobbet.

Låter ju som att han kan fixa det på jobbet med hjälp av lite masktejp.

Jo, fast då kan han ju ta bort blindtarmen med en morakniv också.

Det kanske är bra att låta folk som är utbildade sköta och dokumentera eventuella allergireaktioner så slipper han göra om testerna igen på vårdcentralen när han förr eller senare ska dit.

Dessutom ska ämnena spädas ut en viss del, vissa ämnen ska inte ligga direkt mot, osv.

Dessutom är det inte alltid så att ett enda ämne utlöser reaktionen, ibland måste det till en kombination av flera ämnen samt någon annan miljövariabel för att få resultat.

När jag var barn lades en stor fläktfabrik på orten ner för att massor i personalen blev sjuka av att jobba där, men det gick inte att hitta orsaken, tillståndet kallades "Fläktsjukan"

Till slut visade det sig att flera olika kemikalier i kombination med solljus utlöste allergin, ämnena var och för sig gav inget utslag, alla ämnen tillsammans gav inget utslag, ämnena kombinerade två och två i alla tänkbara konfigurationer gav inget utslag.

Det gjordes nog tusentals pricktester på dom drabbade.

Det vete fan hur dom kom på att det behövdes solljus också, men efter det var gåtan löst.

Jo, fast då kan han ju ta bort blindtarmen med en morakniv också.

Det kanske är bra att låta folk som är utbildade sköta och dokumentera eventuella allergireaktioner så slipper han göra om testerna igen på vårdcentralen när han förr eller senare ska dit.

Dessutom ska ämnena spädas ut en viss del, vissa ämnen ska inte ligga direkt mot, osv.

Dessutom är det inte alltid så att ett enda ämne utlöser reaktionen, ibland måste det till en kombination av flera ämnen samt någon annan miljövariabel för att få resultat.

När jag var barn lades en stor fläktfabrik på orten ner för att massor i personalen blev sjuka av att jobba där, men det gick inte att hitta orsaken, tillståndet kallades "Fläktsjukan"

Till slut visade det sig att flera olika kemikalier i kombination med solljus utlöste allergin, ämnena var och för sig gav inget utslag, alla ämnen tillsammans gav inget utslag, ämnena kombinerade två och två i alla tänkbara konfigurationer gav inget utslag.

Det gjordes nog tusentals pricktester på dom drabbade.

Det vete fan hur dom kom på att det behövdes solljus också, men efter det var gåtan löst.

Tack, men jag var fullständigt allvarlig i mitt förslag......

Glömde påpeka att man kan vara överkänslig mot latex om man använder mask, handskar osv. i arbetet.

Så om inte lösningsmedlen gör utslag håll det iaf. i minnet.

Som ett långskott skulle jag gissa på slipdammet, det har visat sig på senare tid att folk som klarar av att spackla/lacka inte alls klarar av slipdammet från samma spackel/färg.

Det då för att slipdammet retar huden och på så vis tränger in lättare.

Men som sagt, det finns människor som är utbildade på att göra allergiutredningar och jag gissar bara, men att ta med lite slipdamm utöver alla kemikalierna kan vara en bra idé, ta då också slipdamm från enbart spackel i en burk, slipdamm från enbart lack i en burk och se till att burkarna är 100% rena.

Jag kan inte hjälpa dig med hur du ska göra tester men jag skulle starkt avråda från att spruta in ämnen under huden då vissa kemiska ämnen skulle ge dig allergier du inte hade tidigare av att bara göra så, aminföreningar bla. Jag råder dig att samla in säkerhetsdatabladen på allt du använder. Ett jättejobb ja men där skulle du kunna få en aning om vilka ämnen som är allergena i de olika blandningarna för det ska vara specat. Lösningsmedel i sig har en uttorkande effekt och kan ge eksembesvär. Att ha handskar just när man använder sig av lösningsmedlet, sedan tvätta händerna och då o då smörja in dem med hudkräm under dagen brukar kunna hålla händerna från att torka ut. Lite jobbigt ja. Har jobbat som kemist i mer än tjugo år och klarat mina händer på det sättet. Kan dessvärre inte hjälpa dig mer än så här.
Nä tänkte inte göra det själv direkt, men tack du nämnde det. Och hanskar och sånt har jag varit väldigt nogran med sen efter uppehållet. Aldrig haft problem med utorkning/eksem på dom ställen som utsätts mest(underarmar/händer) förut heller. Förr stod jag o tvätta händerna från färg/spackel med thinner:dummer idiotisk ja, menmen.. Fast inte heller nu, det är mest på benen som det kliar/eksem kan yttra sej, tycker det är väldigt konstigt då armar/annsikte borde vara dom utsatta ställerna om har hanskar, typ färgryk etc.. Men får nog börja gå igenom säkerhetsbladen på det man använder mest iaf.
Svårt tro såna tester skulle visa nått då vare sej det visar sej direkt eller på dom ställen jag utsätts mest på, dvs armar ansikte men det är benen som värst symptom.. Eller ja lite kliande o nått eksem kan jag leva med, men konstant känna sej diffus, seg, ibland något illamående huvudverk är det värsta..(kan ju iof bero på annat med men tycker det minskar under en helg och ökar frammåt veckan.)
Typ som blodet drar sakta till sej ämnen och sedan stöter kroppen sakta dom ifrån sej, därav kommer ut på ben o gör kroppen allmänt nere:confused: lite osanoligt kanske:confused:

Som ett långskott skulle jag gissa på slipdammet, det har visat sig på senare tid att folk som klarar av att spackla/lacka inte alls klarar av slipdammet från samma spackel/färg.

Det då för att slipdammet retar huden och på så vis tränger in lättare.

Men som sagt, det finns människor som är utbildade på att göra allergiutredningar och jag gissar bara, men att ta med lite slipdamm utöver alla kemikalierna kan vara en bra idé, ta då också slipdamm från enbart spackel i en burk, slipdamm från enbart lack i en burk och se till att burkarna är 100% rena.

Oxå tänkt lite på dammet men känts lite otroligt. Fast det kanske det inte är, tack tips!

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...