Alla vi som hatar/älskar Stina Johansson

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym

AFTONBLADET skrev:
Stina, 13, mobbas på Facebook

Klasskamraterna startade en hatgrupp

"Vi som hatar Stina Johansson".

Så hette gruppen som klasskamraterna publicerade på Facebook.

13-åriga Stina upptäckte sidan under jullovet.

– Jag mådde illa när jag skulle gå tillbaka till skolan i går, säger Stina till Aftonbladet.

Det började i höstas. Stina Johansson började på högstadiet tillsammans med sin gamla klass från mellanstadiet och en handfull nya elever.

Nya grupperingar bildades och en av Stinas kamrater föll offer för en grupp mobbare.

När Stina sa ifrån vände sig gänget mot henne.

– Det började med kommentarer. De kallade mig "pucko" och när jag berättade för lärarna blev jag en "tjallare", berättar Stina för Aftonbladet.

Ville inte gå till skolan

Men glåporden blev allt värre. Snart började mobbarna knuffa Stina i korridoren. De tog sig in i hennes skåp och tog hennes saker.

Flera av dem skrev elaka kommentater om Stina på Facebook.

– Så fort någon skrev något elakt gick de andra in och tryckte på knappen "gilla inlägget", berättar Stina.

– Jag blev jätteledsen och ville inte längre gå till skolan.

Byta skola

Föräldrarna insåg snabbt att något var fel och kontaktade lärarna. Samtidigt började Stina få sms från mobbarna på nätterna.

– De skrev att jag inte skulle berätta något för någon, berättar Stina.

Mobbningen fortsatte och terminen rullade mot sitt slut.

– Det tog alldeles för lång tid för skolan att agera. Stina mådde dåligt och skolan blev lidande, berättar Stinas föräldrar.

Stina började fundera på att byta skola.

– Men om jag skulle byta så skulle jag bli förloraren och mobbarna bli vinnarna. Jag skulle också behöva lämna mina kompisar och det ville jag inte, säger Stina.

Gick hem och grät

Droppen kom sista dagen innan jullovet. Stina blev slagen i ryggen och gick hem från skolan.

– När vi kom hem satt hon i soffan och grät. Vi följde med tillbaka till skolan och pratade med lärarna. De lovade att de skulle ta tag i problemet, berättar Stinas föräldrar.

Men under jullovet blev det ännu värre. Stina hittade en grupp med hennes namn på Facebook. Gruppen var startad av hennes klasskamrater – som döpt den till "Vi som hatar Stina Johansson". Fem elever hade gått med i gruppen.

– Jag blev jätteledsen och mådde illa när jag skulle gå tillbaka till skolan i går.

"Hoppas det hjälper"

Att ta bort gruppen var svårt. Föräldrarna anmälde gruppen på sajten, men ingenting hände. Gruppen förblev synlig för alla och föräldrarna valde att polisanmäla.

Först när Aftonbladet i går kontaktade Facebooks representant i Sverige, Jan Fredriksson, försvann gruppen från sajten.

Då hade den varit uppe i nästan tre veckor.

För Stinas del innebär vårterminen förhoppningsvis en förbättring. Organisationen Friends är inkopplade för att få stopp på mobbningen.

– Jag hoppas att det hjälper. Men jag vet inte om det kommer att göra det, säger Stina till Aftonbladet.

Fotnot: Stina Johansson heter egentligen någonting annat.

Visst vore det väl kul med lite fler medlämmar i Alla vi som älskar Stina Johansson-gruppen i stället...

Last edited:
Man kan ju undra varför inte hennes föräldrar ringde till skitungarnas föräldrar så kanske dom kunde ha styrt upp det lite :va

Man kan ju undra varför inte hennes föräldrar ringde till skitungarnas föräldrar så kanske dom kunde ha styrt upp det lite :va

"Så skulle min (namn) aldrig göra"

alternativt "(Namn) säger att det bara är på skoj. De menar ingenting illa."

alternativt "(Namn) har det jobbigt med sin astma. Han/hon får ångest och blir lite elak. Han/hon kan inte hjälpa det."

Blev själv kontinuerligt mobbad under hela skolgången. Barn vill mobba, och jag mer eller mindre lät dem mobba mig. Jag ville ändå inte vara med dem eller någon annan osnuten idiotunge i klassen, så jag var ett enkelt och självklart mål. Har aldrig anslutit mig till mängden och kommer aldrig göra det.

Idag är det jag som håller alla korten medan det är de som lever i förortsbetongen, jobbar skitjobb och super sig till sömns på helgerna.
Ingen överraskning.

Last edited:
Om ändå de som mobbar andra fattar att det är de som är de osäkra mobbade skitungarna.

alternativt "(Namn) har det jobbigt med sin astma. Han/hon får ångest och blir lite elak. Han/hon kan inte hjälpa det."

Har ett färskt exempel
"Vad har VI med vad vår dotter gör??"

Ja tyvärr verkar en hel del föräldrar reagera så.
Kommer någon av mina ungar hem och säger att någon varit dum mot dom så brukar jag fråga vad dom själv gjorde egentligen.
Ofta krävs det två parter för att träta.

Men jag har allt sett föräldrar som inte skulle erkänna att deras ungar gör fel om dom så skulle få se det på film :gnissla

Blev själv kontinuerligt mobbad under hela skolgången. Barn vill mobba, och jag mer eller mindre lät dem mobba mig. Jag ville ändå inte vara med dem eller någon annan osnuten idiotunge i klassen, så jag var ett enkelt och självklart mål. Har aldrig anslutit mig till mängden och kommer aldrig göra det.

Idag är det jag som håller alla korten medan det är de som lever i förortsbetongen, jobbar skitjobb och super sig till sömns på helgerna.
Ingen överraskning.
Håller med till fullo! Antingen blir mobboffer helt nertryckta, eller så reser dom sig efter ett tag och går starkare genom livet istället. Been there... :rolleyes: Visst, många mobbade blir nog ensamvargar, men jävligt starka såna. Den ryggradslösa tölpen som mobbar måste ju ha en hel flock runt sig för att klara av minsta lilla, resten av livet.

Den ryggradslösa tölpen som mobbar måste ju ha en hel flock runt sig för att klara av minsta lilla, resten av livet.

Du menar att han måste fråga andra vilka backspeglar/hjälm/skinställ/whatever han ska köpa innan han törs ge sig ut på gruppkörning?

Eller menar du att han måste tillhöra en klubb och ha klubbtröja/väst innan han ens törs köra?

Håller med till fullo! Antingen blir mobboffer helt nertryckta, eller så reser dom sig efter ett tag och går starkare genom livet istället. Been there... :rolleyes: Visst, många mobbade blir nog ensamvargar, men jävligt starka såna. Den ryggradslösa tölpen som mobbar måste ju ha en hel flock runt sig för att klara av minsta lilla, resten av livet.

Inte för att trampa på tår, men har en uppfattning om att många blir mobbade just pga att de är ÄR ensamvargar :va

Inte för att trampa på tår, men har en uppfattning om att många blir mobbade just pga att de är ÄR ensamvargar :va
En otrygghet kan ju göra att man försöker föra över det på någon annan, dvs är man osäker på sig själv så försöker man trycka ner någon annan och på så vis hävda sig själv. Den otryggheten kan ju bero på ensamhet, svårigheter att få kompisar eller att man är ny och inte känner någon. Eller helt enkelt att den dom mobbar är snyggare, bättre i skolan, har fler kompisar osv.

Sen finns ju gruppmobbarna, som väljer ut någon som dom mobbar, för att hävda sig i gruppen, eller för att dom känner sig underlägsna den dom mobbar.

They hate you if you're clever and they despise a fool, som han så träffsäkert sa, den gode Lennon.

Edit: Nu läste jag ditt inlägg igen, och såg att du skrev mobbade :rolleyes: Ja, dom kan bli mobbade för att dom inte vill falla in i den grå gruppen, dom vill ha en röd tröja för att dom tycker om röda tröjor, trots att modet säger blåa. Då blir dom mobbade. Ofta av gruppens ledare som är rädd för en som sticker ut, tänk om hans osäkra hang arounds skulle tycka att den som vågar sticka ut är häftigare än honom? Näe, en sån farlig typ måste man ju trycka ner!

Du menar att han måste fråga andra vilka backspeglar/hjälm/skinställ/whatever han ska köpa innan han törs ge sig ut på gruppkörning?

Eller menar du att han måste tillhöra en klubb och ha klubbtröja/väst innan han ens törs köra?
Kan va, kan va...

Last edited:
Jag var tyvärr en av idioterna som mobbade folk i låg/mellanstadiet och en bit in på högstadiet. Sen fick jag mig en rejäl tankeställare och slutade med det hela, jag skäms fortfarande när jag tänker på det och då var jag ändå inte någon "erkänd" mobbare i min skola utan bara som så många andra. Synd bara att man inte tänkte lite längre och var en som satte stopp för det hela istället, jag försökte rätta till det hela i slutet på högstadiet men det känns inte som att det räcker.
Stötte för nåt år sedan på några ungar som mobbade en stackars kille som såg lite smålustig ut och verkade lite sen i utveckligen, då var det svårt att hålla sig någorlunda lugn och be ungjävlarna sluta upp med det hela och lämna honom i fred i fortsättningen.
Problemet är ju att föräldrarna har för lite koll på vad ungarna gör, både de mobbandes föräldrar och de mobbade, mina föräldrar hade inte koll på nåt av det jag gjorde under min uppväxt.

Det jag ville säga var dock att det är muppigt att gå med i grupper på facebook, nästan lika illa som att mobba :rolleyes:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti