Alla som haft problem med startmotorn på Superduke/950...

Ryii

ryii
Gick med
6 May 2003
Hoj
CBR 900 FIGHTER
Tjena,

Vad jag har förstått verkar det som om fler än jag har/haft problem med startmotorn på sin superduke eller 950.

Vore riktigt fint om alla som upplevt liknande saker kunde skriva det här.
Har gått en månad över garantitiden, hojen har endast gått 400 mil, men KTM vill absolut inte ersätta detta på garantin.

Visst, man förstår att tiden gått ut, men med tanke på det låga miltalet och att det endast var en månadsedan garantin tog slut tycker jag allt att de borde göra något.

MVH

Richard

Vad kan det kosta att lämna in och renovera startmotorn?
Är dom futtiga kronorna värda att strida och bråka för?

Dessa två frågor skulle jag fråga mig först, innan jag startar en tråd i ämnet. Men det kanske du redan har gjort, vad vet jag?

Vad kan det kosta att lämna in och renovera startmotorn?
Är dom futtiga kronorna värda att strida och bråka för?

Dessa två frågor skulle jag fråga mig först, innan jag startar en tråd i ämnet. Men det kanske du redan har gjort, vad vet jag?

Om det är fler än TS som har problemet så är det kanske värt att besöka krigsstigen? Vad hade du gjort?

Om det är fler än TS som har problemet så är det kanske värt att besöka krigsstigen? Vad hade du gjort?

Jag hade tagit reda på vad det kostar att renovera startmotorn.
Ofta rör det sig om hundralappar om man lämnar in den lös till en firma som reparerar generatorer och startmotorer.

Hade jag sluppit massor av strul och fått en fungerande mc mycket snabbare för kanske en femhundring så hade jag nog valt det alternativet.

Nu vet jag ju iofs. inte vad det är som är fel på grejorna, och det kanske är betydligt mer invecklat än att bara renovera startmotorn, och då hamnar ju kanske saken i ett annat läge.

Jag hade tagit reda på vad det kostar att renovera startmotorn.
Ofta rör det sig om hundralappar om man lämnar in den lös till en firma som reparerar generatorer och startmotorer.

Hade jag sluppit massor av strul och fått en fungerande mc mycket snabbare för kanske en femhundring så hade jag nog valt det alternativet.

Nu vet jag ju iofs. inte vad det är som är fel på grejorna, och det kanske är betydligt mer invecklat än att bara renovera startmotorn, och då hamnar ju kanske saken i ett annat läge.

Handlar det om hundralappar så hamnar saken kanske på en annan nivå. Men som jag sa, om det är många som har problemet är det ju inte så kul att behöva slanta upp till en ny startmotor 2 ggr om året (överdrev lite där..) Dels för at det är tråkigt att behöva laga hela tiden (överdrev igen) och dom hundralapparna kan man ha till annat.

Edit: Fan va illa jag skriver..

Last edited:
That is KTM for you. :tummenupp

Jag har nu, efter två KTM 950, valt att byta märke på grund av att det är skitkvalité på dom "orange" hojarna. Trist som fan då det är ruskigt roliga maskiner men jag orkar inte ha hojen på verkstad så mycket som den varit.

That is KTM for you. :tummenupp

Jag har nu, efter två KTM 950, valt att byta märke på grund av att det är skitkvalité på dom "orange" hojarna. Trist som fan då det är ruskigt roliga maskiner men jag orkar inte ha hojen på verkstad så mycket som den varit.

Tydligen bara jag som inte upplevt problem med några av mina KTM:er..

Men men.. ska byta märke jag också för den delen

Men men.. ska byta märke jag också för den delen

Hade den sista inne fyra gånger på verkstad under ett år. Visst kan det vara otur men det är ju inte sällan man ser/hör folk som har problem med just KTM.

Never more KTM.

På superduke.net har jag läst om det här problemet. I uk verkar de fixa detta problem även om garantin har gått ut. Jag har inte märkt av det på min hoj ännu, men det problemet de snackar om är att startmotorn låter förjävligt vid start och efter ett tag drar den inte runt motorn. Det ska finnas en serviceåtgärd för detta och problemet ligger i nå'n sorts momentbegränsare som ska se till att inget går sönder om startmotorn går för tungt.

Nä då , haft 2st nu 990or går som en klockor :)

Startmotorn va nån garantiåtgärd på 05/06 om jag minns rätt ..

Jag har inte hört någon som haft direkta problem med sin Superduke , hojjen känns väldigt stryktålig och titta bara på framgaffeln den tål att släppas ner efter en wheelie ;)

Det är ingen touring hoj heller , den körs ofta som någon stulit den :) och det är kanske därför den anses som den roligaste av dem alla .

Min lokala handlare sa att frihjulet hade blivit slitet (vilket jag misstänkte)
gick självklart inte att köpa löst, utan fick köpa det mesta vilket resulterade i ett pris av 5800 riksdaler + arbete.

Pratade även med KTM, fanns ingen möjlighet att bara köpa "frihjulet" heller...

så nu kör jag Gixxer istället :tungan

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back