Alla sh:s stora mekaniker...HIT

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
hojlös
Ja nu är man fundersam hur man ska lösa detta, såhär ligger det till.

Maskinen i fråga är den jag har i profil, och innan vintern hadde jag bara Leo vince slip-on i "motormodifering" och inga avgasknallar el så.:tummenupp

Men ljudet var för klent, fan min förra fz6-N hadde mer djup:död

Under vintern så
*kapades luftburken upp lite och k&n monterades.
*Katten rensades och lambda kopplades ur och ersattes med motstånd.
*Pc3 monterades och FAI pluggades. Hojen mappades sen i rullande bänk.:tuttar

Sen när jag tog jungfruturen när snön släppt möttes jag av mycket glädje:) men även en irriterande sak, Nämligen att när man rullade av på gasen och trottelns position landade på 0% i läge så kom ofta en baktändning...:brinnerup
En rejäl Pooop inte pooof...ungefär som när dom med bilar försöker skjuta eld ur avgasystemet.

Detta tog jag upp med min mekaniker som uteslöt FAI:n och trodde hårt på att det var mer soppa i o% trottelläge som behövdes, detta utfördes och jag märker skillnad..ca 40% bättre men det dyker upp iaf och skrämmer skiten ur en.

Mekanikern ifråga ville börja ställa tändningen om jag ville ha det bättre men tyckte jag skulle lämna det där pga den ekonomiska kostnaden.:glömdet

Jag är inte lika säker på hans linje men bär inte heller massivt med tekniskt förstående för att komma med en egen tes, nån som har nån ide/förslag?

Last edited:
Nu är inte jag så hemma på det här med att trimma z1000, men vad innebär att "kapa" luftburken?

Skjuter den mkt? Lite bluddrande brukar det ju vara.

Om hela avgasystemet varit lös (även krökarna) så kan det läka tjuvluft framme vid mynningar mot toppen,,,,då får man avgasknallar utan dess like! Nya packningar "OCH" typ locktite blå silcone är vad som gäller vid alla skarvar. Om den läker i skarv mot dämpare kan den säkert smälla på lite också. Sök läkage helt enkelt,,Lamda borttagen tätt där??

Om hela avgasystemet varit lös (även krökarna) så kan det läka tjuvluft framme vid mynningar mot toppen,,,,då får man avgasknallar utan dess like! Nya packningar "OCH" typ locktite blå silcone är vad som gäller vid alla skarvar. Om den läker i skarv mot dämpare kan den säkert smälla på lite också. Sök läkage helt enkelt,,Lamda borttagen tätt där??

hm visserligen så har alla dessa delar varit borttagna, får ta och beställa packningar vid krökarna sammt anslutningen till dämparna, finns det nåt sätt att kontrollera att den drar in luft där nånstanns? startgas går väll inte i detta fall då det är efter utmynning?

Nu är inte jag så hemma på det här med att trimma z1000, men vad innebär att "kapa" luftburken?

Skjuter den mkt? Lite bluddrande brukar det ju vara.

nja mest att man kapa bort en liten flärp på toppen av burken, och som sakt den ger ifrån sig ett poooop ljud--lite som att den byggt upp ett tryck som blåser av.

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...