Alla Ni Som Satt Ihop Blockhalvor!!!

grr..zzr skrev:
aahaa! :kocko okej! jag skyller på trötthet! :D

aa den läcker vid PIL 1!! så då är det packboxen alltså? okej men då köper jag väl en sån då!
sticker till ava ögonaböj!...hoppas nu fan att de va de som var felet :gnissla

En packbox kan vara hel ända tills du monterar loss den och sätter tillbaka den...
Inte helt ovanligt.

Kamikaze kid skrev:
En packbox kan vara hel ända tills du monterar loss den och sätter tillbaka den...
Inte helt ovanligt.

men,,,nu kanske jag e ute å cyklar här... men jag hittar ingen packbox där..inte dom på ava heller :va

Bifogat

• convert.png
    convert.png
    33 KB · Visningar: 124
Allihop tillsammans en gång... Radialtätning, V-ringstätning eller vad ni nu vill kalla det, men nån jämrans packbox är det inte!

Packboxar innehåller ett antal flätor som kan efterdras med glander...

/B f.d. eldare

Bj.O.rn skrev:
Allihop tillsammans en gång... Radialtätning, V-ringstätning eller vad ni nu vill kalla det, men nån jämrans packbox är det inte!

/B f.d. eldare

:va jaha,,, men i vilket fall som helst! ser DU någon sån därimellan eller är det bara att kleta ihop skiten?

grr..zzr skrev:
:va jaha,,, men i vilket fall som helst! ser DU någon sån därimellan eller är det bara att kleta ihop skiten?

Först av allt, läcker det i delningen mellan halvorna, jag antar att så är fallet.. (bilden är urusel.. hähä). I så fall är det en miss med tätningsmassan, alternativt skada i delningsplanet, kan inte tänka mig att det ska vara någon tätning runt axeln i den änden, svänghjulet går väl i oljeblask det åsså? :va

/B

Bj.O.rn skrev:
Först av allt, läcker det i delningen mellan halvorna, jag antar att så är fallet.. (bilden är urusel.. hähä). I så fall är det en miss med tätningsmassan, alternativt skada i delningsplanet, kan inte tänka mig att det ska vara någon tätning runt axeln i den änden, svänghjulet går väl i oljeblask det åsså? :va

/B

det läcker inte vid svänghjulet,det läcker på motsatt sida.. bilden är skit...tog den från nätet,jag kan f.ö heller inte se att det ska sitta någon slags packbox el.dyligt på sprängskissen heller...men då e de väl bara att klkistra om igen då och hoppas som fan på att det blir bättre den här ggn..där oljan läcker ut sitter ju ett slags rotor soch under den en liten avkännare eller nåt sånt till tändningen,, bara så jag vet,den ska väl inte ligga i olja väl? då blir jag fan galen..

grr..zzr skrev:
det läcker inte vid svänghjulet,det läcker på motsatt sida.. bilden är skit...tog den från nätet,jag kan f.ö heller inte se att det ska sitta någon slags packbox el.dyligt på sprängskissen heller...men då e de väl bara att klkistra om igen då och hoppas som fan på att det blir bättre den här ggn..där oljan läcker ut sitter ju ett slags rotor soch under den en liten avkännare eller nåt sånt till tändningen,, bara så jag vet,den ska väl inte ligga i olja väl? då blir jag fan galen..

jaha.. andra änden alltså.. eh.. då vet jag inte..

/B

grr..zzr skrev:

Tjena!
På suzukimoterena tror jag att det kommer ut olja även där inte helt säker.
Du har väl en packning på yttre kåpan det har jag iallafall har för mig att det brukar vara lite oljedimma när man demontera den kåpan.

GixxerMike skrev:
Tjena!
På suzukimoterena tror jag att det kommer ut olja även där inte helt säker.
Du har väl en packning på yttre kåpan det har jag iallafall har för mig att det brukar vara lite oljedimma när man demontera den kåpan.

fan vad jag hoppas att du har fel...verkligen..för isf har jag demonterat skiten i onödan..... :huvet :huvet ja,det sitter en packning även på den kåpan,över rotor alltså?..men de lär väl inte bli bra om den oljefylls?
det är alltså bakom den här rotorn som det läcker..

Bifogat

• PICT4102.jpg
    PICT4102.jpg
    97.3 KB · Visningar: 117
Last edited:
Jag har troligtvis fel, men det borde isåfall vara en vevaxeltätning på vevaxeln men det läckte väl vid sidan av axeln som jag har uppfatta det.

GixxerMike skrev:
Jag har troligtvis fel, men det borde isåfall vara en vevaxeltätning på vevaxeln men det läckte väl vid sidan av axeln som jag har uppfatta det.

du har uppfattat det helt korrekt! :tummenupp det sipprar ut litegrann där axeln kommer ut ur blocken..inte mkt,men jag startade hojen utan att ha på kåpan över rotorn(för att kabeln va trasig) och då droppar det ut olja där.. det kan väl inte vara rätt? den där manicken som läser av rotorn ska väl inte ligga i olja?...fan vad jag hoppas att jag inte rasat den utan anledning nu.. :4skrika

NÅN SOM VET???

Jag krashade min hoj i maj & den kåpan skrapades sönder all olja rann ur iof så har jag för mig att oljekontakten gick av oxså.
Men när man tittar på den sista bilden av din motor så ser det inte ut som att det ska vara olja i det utrymmet.

Last edited:
Hmmm ... jag vet ju inte om det är taskig precision på dina motorblock, men jag har alltid bara använt vaselin på mina horisontellt delade block.
Skulle tro att jag monterat ihop dom bortåt 100 ggr och har aldrig haft några läckage.
Både ram- och växellåds-lager ska sitta tight i blocket för att inget ska ges chans att ricka upp sig. Därför ska man vara jäkligt försiktig med att sätta på något som inte spritsas ut när man drar ihop blockhalvorna.

Det är också jäkligt viktigt att skruvarna dras i rätt ordning och minst i två omgångar!!

elwe skrev:
Hmmm ... jag vet ju inte om det är taskig precision på dina motorblock, men jag har alltid bara använt vaselin på mina horisontellt delade block.
Skulle tro att jag monterat ihop dom bortåt 100 ggr och har aldrig haft några läckage.
Både ram- och växellåds-lager ska sitta tight i blocket för att inget ska ges chans att ricka upp sig. Därför ska man vara jäkligt försiktig med att sätta på något som inte spritsas ut när man drar ihop blockhalvorna.

Det är också jäkligt viktigt att skruvarna dras i rätt ordning och minst i två omgångar!!

vaselin?..åfan?... jag hade "tre-bond" säljaren på ava som sålde den sa att det va det jag skulle ha,i boken står det "kawasaki-bond"..

momentdragningen gjorde jag i två steg..men eftersom det inte syns nån
packbox på sprängskissen och jag inte har för mej sett nån så missade jag väl bara nån liten milimeter med kletet..suck..får väl göra om det bara å hoppas på att det va de som va fel.. så åjävla drygt bara att man märker det ju inte förräns man startar,lite jobb är det ju att sätta på allting i hojen å sen märka att de läcker.

du vet inte heller nåt om att de kanske ska vara olja där vid rotorn?

grr..zzr skrev:
du vet inte heller nåt om att de kanske ska vara olja där vid rotorn?

Nej, det vet jag inte, men kom på en sak jag borde nämna.
Man måste se till att man inte har olja, vaselin, fett eller liknande i lagerhålen eftersom det i många av dessa sitter simmerringar och de kan man blåsa ut av vevhustrycket när man börjar varva upp lite.
Been there, done that ...

Bj.O.rn skrev:

/B f.d. eldare

:7peta Du märker ord, helt rätt den korekta benämningen är inte packbox men i slarvigt dagligt tal så kan man benämna den typen av tätning mot roterande axel för packbox, och du ser alla här inkusive du kände till det.

Nu är det :fyllisar

så..

nu gör jag alltså såhär,för att få ihop blocken på bästa sätt:

alla ytor är rena,rengjort med t-röd och brakeclean,på den undre blockhalvan,som inte har axlar o grejer i,lägger jag på ett jämnt,tunt lager med "tri-bond" smet,bara på de ställena som kamikaze-kid visade på bilden,momentar ihop i omgångar och sen ska de va tätt? eller? någon som kan de här och kan guida en idiot så att de inte blir till att riva igen? :Bugar

tackar tackar!

mvh
christopher

grr..zzr skrev:
du har uppfattat det helt korrekt! :tummenupp det sipprar ut litegrann där axeln kommer ut ur blocken..inte mkt,men jag startade hojen utan att ha på kåpan över rotorn(för att kabeln va trasig) och då droppar det ut olja där.. det kan väl inte vara rätt? den där manicken som läser av rotorn ska väl inte ligga i olja?...fan vad jag hoppas att jag inte rasat den utan anledning nu.. :4skrika

NÅN SOM VET???
Tjena!
Det ska vara olja där.Rotorn ska ligga i oljebad,det är inget fel!!

zx skrev:
Tjena!
Det ska vara olja där.Rotorn ska ligga i oljebad,det är inget fel!!

:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet
memo till nästa gång jag ska ens laga en punktering.. fråga zx allsmäktig!
tillbax till garaget å sätt ihop igen då........

Back