Alla Ni Som Satt Ihop Blockhalvor!!!

christoffer

det kan stickas till lite!
Gick med
9 May 2005
Ort
Toulang'e
Hoj
R1
Nu behöver jag verkligen hjälp här!

jag har slitit ett tag med att byta låda på min hoj,idag satt jag dit den sista biten och drog igång motorn...tror ni inte de läcker ut olja då? joooo,ifrån där rotorn sitter...suuck! bara att riva ner igen då..

så ni som har gjort de här förut,jag behöver erat råd nu:

När ni sätter i hop blocken,spelar det någon roll då på vilken halvorna man har geggat ut packningsmassan? på vilken av dom drar ni ut de på?
jag vill inte göra de här skiten flera ggr nu,så den här gången måste de bli rätt... jag hade på massan på den övre blockhalvan,alltså den som kammen sitter på..men det var jävligt pilligt att få dit massa emmellanv vevstakarna.. vill ju heller inte täppa till nåt litet hål..funkar det om jag nu gör detta på den undre?? det verkar ju lättare iaf eftersom det är helt öppet och inga axlar eller så ligger där??

hur skulle/har ni gjort??

snälla hjälp mej nu! :(
 
grr..zzr skrev:
Nu behöver jag verkligen hjälp här!

jag har slitit ett tag med att byta låda på min hoj,idag satt jag dit den sista biten och drog igång motorn...tror ni inte de läcker ut olja då? joooo,ifrån där rotorn sitter...suuck! bara att riva ner igen då..

så ni som har gjort de här förut,jag behöver erat råd nu:

När ni sätter i hop blocken,spelar det någon roll då på vilken halvorna man har geggat ut packningsmassan? på vilken av dom drar ni ut de på?
jag vill inte göra de här skiten flera ggr nu,så den här gången måste de bli rätt... jag hade på massan på den övre blockhalvan,alltså den som kammen sitter på..men det var jävligt pilligt att få dit massa emmellanv vevstakarna.. vill ju heller inte täppa till nåt litet hål..funkar det om jag nu gör detta på den undre?? det verkar ju lättare iaf eftersom det är helt öppet och inga axlar eller så ligger där??

hur skulle/har ni gjort??

snälla hjälp mej nu! :(

Använd ABSULUT inge packningsklister där det inte behövs för tätningens skull, det är bara risk att du får smeten i ngn oljekanal. Är inte ditt problem relaterat till en packbox?
 
grr..zzr skrev:
Nu behöver jag verkligen hjälp här!

snälla hjälp mej nu! :(


Vad använder du för packnings gegga?

Och du skriver att du smetar emellan vevstakarna!
Vad menar du?
Om du ska ha ihop blockhalvorna så skall du bara ha massa där oljan kan ta sig ut i fria luften....
Inte på ytor som ska dras ihop inne i motorn om du förstår...
Så om du tänker dig att du har en tätningsysta som går runt lådan och vevaxeln så är det bara där det ska täta.
Och du får inte använda stora mängder smet...
Det hamnar bara i motorn och gör mer skada än nytta.

Gör rent från all packningsmassa och gör om...

Jag finns i Järfälla på dagtid om du vill att jag ska komma förbi och kasta ett öga på det innan du slår ihop det i veckan...
Kan hjälpa dig med det så slipper du få ett kronras vid säsongs starten för att oljepumpen är helt tät. :3freak
 
Färnbo skrev:
Använd ABSULUT inge packningsklister där det inte behövs för tätningens skull, det är bara risk att du får smeten i ngn oljekanal. Är inte ditt problem relaterat till en packbox?


de va ju också en tanke.... faan..hur vet man de då? att det är en box alltså :confused:

Kamikaze kid skrev:
Vad använder du för packnings gegga?

Och du skriver att du smetar emellan vevstakarna!
Vad menar du?
Om du ska ha ihop blockhalvorna så skall du bara ha massa där oljan kan ta sig ut i fria luften....
Inte på ytor som ska dras ihop inne i motorn om du förstår...
Så om du tänker dig att du har en tätningsysta som går runt lådan och vevaxeln så är det bara där det ska täta.
Och du får inte använda stora mängder smet...
Det hamnar bara i motorn och gör mer skada än nytta.

Gör rent från all packningsmassa och gör om...

Jag finns i Järfälla på dagtid om du vill att jag ska komma förbi och kasta ett öga på det innan du slår ihop det i veckan...
Kan hjälpa dig med det så slipper du få ett kronras vid säsongs starten för att oljepumpen är helt tät. :3freak



Du är varmt välkommen om du har lust... problemet är detta:

på bilden är ju den övre motorhalvan,och där pil två och tre pekar är där jag haft ut "tre-bond packningssmet" min haynes berättar att jag ska ha den där,även i mellan där trean pekar..men de e svårt.. pil ETT pekar mot stället dät det läcker nu.. sitter det en packbox där? :confused: nu tänkte jag istället ta på smeten på bild två,dvs den undre blockhalvan,där har jag ju inga axlar och grejer i vägen när jag ska pilla dit kletet...

nu har jag fått göra om det här tre jävla ggr... jag vill inte göra det en gång till asså... ska fan svetsa ihop den..
 

Bifogat

  • motorhalva.JPG
    motorhalva.JPG
    22.7 KB · Visningar: 295
  • PICT4118.jpg
    PICT4118.jpg
    13.8 KB · Visningar: 181
Last edited:
Satte du bara gegga på ena halvan?? Det verkar logiskt att smeta ner båda halvorna tycker jag iaf, det gjorde jag och under den månaden den var hel innan jag tog isär den IGEN höll det. :gnissla
 
Trashcan skrev:
Satte du bara gegga på ena halvan?? Det verkar logiskt att smeta ner båda halvorna tycker jag iaf, det gjorde jag och under den månaden den var hel innan jag tog isär den IGEN höll det. :gnissla

jag tog bara på den ena sidan... kanske dumt men det blir så mycket av den där smeten då.. trodde jag iaf.. vill ju inte få in skiten i nån kanal..var det därför din pajade eller?
 
grr..zzr skrev:
Du är varmt välkommen om du har lust... problemet är detta:

..


Pil 3 skall inte ha gegga....
Där gör det ingen nytta!

Om du har läckage vid pil 2 så kan det vara någon skada där.
Om du lägger ihop halvorna utan smet och drar ihop lätt.
Ligger dessa ytor ihop eller blir det en spalt?
 
Kamikaze kid skrev:
Pil 3 skall inte ha gegga....
Där gör det ingen nytta!

Om du har läckage vid pil 2 så kan det vara någon skada där.
Om du lägger ihop halvorna utan smet och drar ihop lätt.
Ligger dessa ytor ihop eller blir det en spalt?


vad jag kan se..och det faktiskt enda jag kan tänka mej var att jag hade snålat med klister där,och därför sipprade ut.. sitter det verkkligen en packbox där? :va men ingen glipa eller så iaf.
 
grr..zzr skrev:
vad jag kan se..och det faktiskt enda jag kan tänka mej var att jag hade snålat med klister där,och därför sipprade ut.. sitter det verkkligen en packbox där? :va men ingen glipa eller så iaf.


Nehepp...

Här har du en snabbvisning på vad som ska limmas...
Vad jag kan se på den suddiga bilden

Pil 1 pekar på en packbox...
DVS en tätning runt en axel.
 

Bifogat

  • motorhalva.JPG
    motorhalva.JPG
    74.5 KB · Visningar: 185
gegga

På racer motorerna har iallafall jag på båda sidorna... Se till att det är kliniskt rent oxå. Gör rent med brakeclean noga.
 
Kamikaze kid skrev:
Nehepp...

Här har du en snabbvisning på vad som ska limmas...
Vad jag kan se på den suddiga bilden

Pil 1 pekar på en packbox...
DVS en tätning runt en axel.

jaha,,men då fan ljuger haynesdoktorn för mej :4skrika
men vad tror du om packbox då?jag har inte för mej att de sitter en där?och isf,hur ser ett pucko som mej om den isf är trasig?

edit:läste inte ordentligt...

guzzo skrev:
På racer motorerna har iallafall jag på båda sidorna... Se till att det är kliniskt rent oxå. Gör rent med brakeclean noga.

jo,den är bombad med brakeclean! :tummenupp
 
Ingen gegga vid trean!
Det är VIKTIGT att det är metall-metall kontakt vid ramlageröverfallen, annars flexar det där och du har ett motorhaveri i en liten ask.

I övrigt håller jag (motvilligt) med Kamikaze! ;)

OCH! Tunnt med gegga!

OCH! Inte vilken gegga som helst. Hylomar, eller Kawasakibond är de som gäller.
Själv har jag kört med Hermetite GUL de senaste gångerna. (tunn som lättflytande snor. Inte gummiartad gegga alltså)

Lägg på så tunnt att du nästan bara missfärgar packningsytorna.
Du behöver INTE ha på båda ytorna, de är overkill och det som inte behövs mellan ytorna trycks ut varvid hälften hamnar inne i motorn, och i bästa fall sätter sig i grovsilen till oljepumpen.

Är inte motorn tät efter detta är det som Färnbo säger nåt annat fel, då måste du läcksöka mer seriöst så du verkligen är SÄKER på at du hittat källan. (vilket är knepigare än man tror!) Olja hittar sina sjuka vägar...
 
Dr.Bike skrev:
Ingen gegga vid trean!
Det är VIKTIGT att det är metall-metall kontakt vid ramlageröverfallen, annars flexar det där och du har ett motorhaveri i en liten ask.

I övrigt håller jag (motvilligt) med Kamikaze! ;)

OCH! Tunnt med gegga!

OCH! Inte vilken gegga som helst. Hylomar, eller Kawasakibond är de som gäller.
Själv har jag kört med Hermetite GUL de senaste gångerna. (tunn som lättflytande snor. Inte gummiartad gegga alltså)

Lägg på så tunnt att du nästan bara missfärgar packningsytorna.
Du behöver INTE ha på båda ytorna, de är overkill och det som inte behövs mellan ytorna trycks ut varvid hälften hamnar inne i motorn, och i bästa fall sätter sig i grovsilen till oljepumpen.

Är inte motorn tät efter detta är det som Färnbo säger nåt annat fel, då måste du läcksöka mer seriöst så du verkligen är SÄKER på at du hittat källan. (vilket är knepigare än man tror!) Olja hittar sina sjuka vägar...

hur ser man då om en box är paj? ser man de öht eller byter man bara? för det var bara vid ettan som det sipprade ut.
 
Kamikaze kid skrev:
Läcker det vid pil2 så är det ju inte en packbox utan dåligt tätande ytor...


nej,bara vid pil ett..vid rotorn,om det nu heter så...det läcker inte mkt,och först tänkte jag skita i det men de lär ju inte bli så bra... :gnissla

det kanske är packboxen,men kan man på nåt sett se att den är trasig?
jag är fan inte bra på det här alltså...
 
grr..zzr skrev:
nej,bara vid pil ett..vid rotorn,om det nu heter så...det läcker inte mkt,och först tänkte jag skita i det men de lär ju inte bli så bra... :gnissla

det kanske är packboxen,men kan man på nåt sett se att den är trasig?
jag är fan inte bra på det här alltså...


Den packboxen som finns på den sidan sitter på utgående drevet.
Annars så är det inga axlar som kikar ut där.
Så en trasig packbox är nog inte det troliga felet.

Är grejjorna isär och rengjorda från ALL smet?
 
Kamikaze kid skrev:
Den packboxen som finns på den sidan sitter på utgående drevet.
Annars så är det inga axlar som kikar ut där.
Så en trasig packbox är nog inte det troliga felet.

Är grejjorna isär och rengjorda från ALL smet?


eehm.. njae.. nu blev de nog lite fel här.. utgående drevet? det läcker vid pil 1
alltså där vevaxeln går ut genom blocket? grejerna plockades ner inatt,,ska väl dit snart och börja göra rent... suuck!
 
grr..zzr skrev:
eehm.. njae.. nu blev de nog lite fel här.. utgående drevet? det läcker vid pil 1
alltså där vevaxeln går ut genom blocket? grejerna plockades ner inatt,,ska väl dit snart och börja göra rent... suuck!

Jamendå är det ju lite annorlunda....
Du skrev i meddelandet med bilderna att det läcker vid pil två..
Lite trött kanske? :D

Skaffa en ny p box och säg till när du har den där så fexxar vi det!
 
grr..zzr skrev:
nej,bara vid pil ett..vid rotorn,om det nu heter så...det läcker inte mkt,och först tänkte jag skita i det men de lär ju inte bli så bra... :gnissla

det kanske är packboxen,men kan man på nåt sett se att den är trasig?
jag är fan inte bra på det här alltså...


Du ser ju aldrig på en packbox rent visuellt om den är trasig, men läcker den så läcker den och då ska den ju bytas.
Vissa har rak slät utsida och kan ryckas ut på plats utan att behöva dreten med att demontera motorn.
Hondas däremot (noggranna som de alltid är) brukar ha en fläns som ligger i ett svarvat spår, så då får man vackert demontera.
 
Kamikaze kid skrev:
Jamendå är det ju lite annorlunda....
Du skrev i meddelandet med bilderna att det läcker vid pil två..
Lite trött kanske? :D

Skaffa en ny p box och säg till när du har den där så fexxar vi det!


aahaa! :kocko okej! jag skyller på trötthet! :D

aa den läcker vid PIL 1!! så då är det packboxen alltså? okej men då köper jag väl en sån då!
sticker till ava ögonaböj!...hoppas nu fan att de va de som var felet :gnissla
 
Back
Top