Alla GSX-R750 strypta till 77 hk i Japan ?

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag läste lite japanska GSX-R-sidor och den här killen beskrev läget lite :

"My GSX-R is the reimported model called 'GR7AA'. It was made for Europeans. The model code of domestic R750L is 'GR7AC'. But it makes only 77ps. It is NOT Typing Mistake! All 750cc motorcycles in Japan are restricted the power not over 77ps. Even if the full power models are manufactured in this country, we cannot ride them without reimporting.

It is ridiculous! I am very disappointed this situation.

I think that you, who lives out of Japan are very lucky guy. Hope you will enjoy your motorcycle life with your Gixxer.

Go Ride On and Keep those Revs Up !!!"
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
gunnar_gt750 skrev:
Alla GSX-R750 strypta till 77 hk i Japan ?
Ja, alla hojar.
According to www.suzukicycles.org: "all 750 cc motorcycles made for Japanese home market have maximum 77 hp - even super sport bikes like GSX-R750"..."The GSX-R750s seem to have maximum 77 hp's in Japan. They build very powerful engines for foreign markets but they can't sell them in Japan because of some regulations. I've heard that if a Japanese customers wants to buy a Japan built bikes with more effect , they have to import them back to Japan by themselves. That seem to be OK by the law..."
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Gick skola för några år sedan med en japansk snubbe. Han påstod att det inte fanns en vanlig människa som hade råd att försäkra nåt större än en 400 kubikare. Själv så åkte han omkring på en encylindrig trail liknande honda 250!
 

Fillee

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ducati 1098
Avanti skrev:
Ja, alla hojar.
According to www.suzukicycles.org: "all 750 cc motorcycles made for Japanese home market have maximum 77 hp - even super sport bikes like GSX-R750"..."The GSX-R750s seem to have maximum 77 hp's in Japan. They build very powerful engines for foreign markets but they can't sell them in Japan because of some regulations. I've heard that if a Japanese customers wants to buy a Japan built bikes with more effect , they have to import them back to Japan by themselves. That seem to be OK by the law..."

Sjukt att de är ok att impotera tillbaka en GSX-R 750 som har mer än 77hp...
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Är det inte lika med deras bilar? Typ begränsade till 280 hk eller nåt sånt. Superbilar som Supra och Skyline, preppade med godis för att palla flera hundra kusar..men levereras med 280?
 

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Läste i en biltidning (Teknikens värld?) någongång på 80-talet att bilarna där hade en hastighetsspärr vid 180 knyck. Och körde man över 120 började en ilsken pipsignal ljuda i bilen.

Kan det verkligen ha varit riktigt?


Det var iofs inte länge sedan hojarna här var strypta till 100 hästar...
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Pyton skrev:
Läste i en biltidning (Teknikens värld?) någongång på 80-talet att bilarna där hade en hastighetsspärr vid 180 knyck. Och körde man över 120 började en ilsken pipsignal ljuda i bilen.

Kan det verkligen ha varit riktigt?


Det var iofs inte länge sedan hojarna här var strypta till 100 hästar...
Så är det med (en del av iaf) hojarna där också. Toppfartsspärr på 180 km/h och en ilsket gul lampa som lyser när man kör fortare än en viss hastighet.
 

drzpeppe

vfrpeppe sedan länge
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
VFR 800 -99
RedBaron skrev:
Så är det med (en del av iaf) hojarna där också. Toppfartsspärr på 180 km/h och en ilsket gul lampa som lyser när man kör fortare än en viss hastighet.

Så är det med ALLA japanska hojar avsedda för den inhemska marknaden.
Strypta vid 180 + att hastighetsmätaren bara är graderad till 180.
Du ska inte kunna köra ifrån polisen :D

Vill man köra fortare i Japan får man köpa en hoj avsedd för export eller koppla ur den elektroniska strypningen....


Sayonara!
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag har ju nördat rätt mkt med GT750, en 3-cyl 750 tvåtakt som såldes i vår världsdel 1972-77. Och alla de årgångarna hade på den japanska hemmamarknaden en "Speed Warning Lamp" och hastighetsmätaren rödmarkerad från 80 km/h och uppåt. Alla exporterade hade hålet för lampan pluggad och mätare utan rödmarkering.

Man kan se ett exempel här (1971 års japanska modell) :
baiku07.jpg
 

Akiko

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400
Pyton skrev:
1674341 Läste i en biltidning (Teknikens värld?) någongång på 80-talet att bilarna där hade en hastighetsspärr vid 180 knyck. Och körde man över 120 började en ilsken pipsignal ljuda i bilen.

Kan det verkligen ha varit riktigt?


Det var iofs inte länge sedan hojarna här var strypta till 100 hästar...

Inte helt riktigt, bilarna här i Japan är spärrade för att inte gå mer än 170 knyck och det enda som börjar att ljuda vid 120 knyck är kanske bara polisens sirener.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
En kompis köpte en Evo 3. Högerstyrd. Den hastighetsmätaren gick bara till 180.
 

Andersson1988

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
Ducati Monster 620ie (25kw)
skoteridioten skrev:
1674332 Är det inte lika med deras bilar? Typ begränsade till 280 hk eller nåt sånt. Superbilar som Supra och Skyline, preppade med godis för att palla flera hundra kusar..men levereras med 280?

Har också för mig att det är något sådan..Evo:n och imprezans värsting modeller ligger väll på ca 280 hk.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Andersson1988 skrev:
2307248 Har också för mig att det är något sådan..Evo:n och imprezans värsting modeller ligger väll på ca 280 hk.

Tydligen bara på pappret, evon testades i top gear och de var en bit över 300 i den orginal enligt dem.
 

Tiki

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2006
Ort
Tokyo, Japan
Hoj
R6-05
Jag kör en R6 som har runt 140 häst här i Tokyo. Har varit uppe i dryga 240 så det är inga problem med begränsade motorer.=) Kollade på några gixxxers innan jag köpte denna och de är inte begränsade i motorstyrka :tummenupp

Försäkring för min hoj. '05, jag är 27 år: Helförsäkring utan kostnadstak, stöldförsäkring (får 90% av värdet på hojen om den blir stulen), ca 6500 kr om året. Bör väl även en japan klara av att pröjsa :banana
 
Last edited:
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top