Alla blinkers blinkar samtidigt?

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Hej hopp

Kopplat in nya led-blinkers och köpte ett lastoberoende relä
från biltema. Har kopplat in allt nu och blinkar gör det. Problemet
är att alla blinkar samtidigt :va ...förstår inte vad som kan ha gått snett
kopplat in alla utom en som de satt tidigare. Den sista verkade sakna jord men så hittade jag en annan kabel som var inkopplad till lyktan som såg ut att kunna stämma. Drog ur den och provade så lyktan funkade, ingen skillnad där. Så jag kopplade in den på den sista blinkersen och då lös den också. Med den sista kabeln urkopplad så blinkar fortf alla tre andra. Är det fel på relät, eller vad är fel?

Tack på förhand!

(ursäkta om det blev en lite luddig förklaring,
bara att fråga om nånting är oklart)
 
Svar finns i annan tråd.
Ta bort varningslampan för blinker så löser det sig..
(Turk-mek-lösningen)
 
Har du köpt relä med rätt standard? Finns europeisk och japansk standard på Biltema. Skulle tro att du ska ha japansk standard till din cykel. Kan vara värt att kolla.
 
Hade samma problem, testade med att byta ut en miniblinkers mot en original.

Hittade fel på höger fram... Bytte den, sen inga problem. (jordfel i blinkersen)
 
Hade samma problem på duccen, löste sej med ett motstånd till vardera bakblinkers. Blitema tar 35 spänn men borde gå att fixa hos nån elfirma, fick tag på mina genom en polare men kommer inte ihåg var han fixa dom tyvärr. Men enligt honom gav han typ 15 spänn styck.
 
Har du köpt relä med rätt standard? Finns europeisk och japansk standard på Biltema. Skulle tro att du ska ha japansk standard till din cykel. Kan vara värt att kolla.
Fanns bara ett lastoberoende, 42-140, körde samma på förra hojen (suzuki) också, där fungerade det.

Hade samma problem, testade med att byta ut en miniblinkers mot en original.

Hittade fel på höger fram... Bytte den, sen inga problem. (jordfel i blinkersen)

Ok får prova byta ut en i taget då, tack för tipset.
Annars får jag väl prova det där med motstånden...
 
Last edited:
Fanns bara ett lastoberoende, 42-140, körde samma på förra hojen (suzuki) också, där fungerade det.



Ok får prova byta ut en i taget då, tack för tipset.
Annars får jag väl prova det där med motstånden...

Har du 1 konrollampa för blinkers på instrumentpanelen så blir det backström där. En vanlig glödlampa (din kontrolllampa) leder ström i båda riktningarna därför blinkar allt sammtidigt. En lysdiod leder bara åt ett håll.

Lösning= Klipp av sladdarna som kommer till Kontrollampan dit med 2 st likriktardioder. Kostar typ 5-10 kr st på kjell o co eller liknade. Sätt dem i riktning att leda ström till kontrollampan. Koppla demma till 1 anslutning på lampan OBS båda på samma, sen tar du anslutning 2 och drar till JORD. Nu kan du byta lampor hej vilt och driva vad du vill.
OBS förutsätter att du har ett lastoberoende relä så de blinkar i rätt takt.


Mvh Lennis
 
Har du 1 konrollampa för blinkers på instrumentpanelen så blir det backström där. En vanlig glödlampa (din kontrolllampa) leder ström i båda riktningarna därför blinkar allt sammtidigt. En lysdiod leder bara åt ett håll.

Lösning= Klipp av sladdarna som kommer till Kontrollampan dit med 2 st likriktardioder. Kostar typ 5-10 kr st på kjell o co eller liknade. Sätt dem i riktning att leda ström till kontrollampan. Koppla demma till 1 anslutning på lampan OBS båda på samma, sen tar du anslutning 2 och drar till JORD. Nu kan du byta lampor hej vilt och driva vad du vill.
OBS förutsätter att du har ett lastoberoende relä så de blinkar i rätt takt.


Mvh Lennis
Hm det låter pilligt, behövde inte göra så på förra hojen...
I värsta fall kanske det får bli en sån lösning, tack för tipset!

på min så blinkade alla för att jag vänt på sladdarna till en blinkers. minus/plus. kan ju vara så enkelt?
Möjligt men var det led blinkers?
 
Provade montera två motstånd i bak som jag hade liggande och nu verkar det fungera tillfredställande. Blinkar fortf pyttelite åt andra hållet också men det får jag ta tag i i vinter, nu vill jag ju köra :hojbusa

Tack för hjälpen!
 
Provade montera två motstånd i bak som jag hade liggande och nu verkar det fungera tillfredställande. Blinkar fortf pyttelite åt andra hållet också men det får jag ta tag i i vinter, nu vill jag ju köra :hojbusa

Tack för hjälpen!

Funkade det så har du antingen inte ett lastoberoende relä eller ett trasigt sådant eftersom det bryr sig om belastningen eller att kontrollampan spökar som föregående talare sa. Står mer om det i stora led-tråden. Det händer alltså inte på alla modeller...
 
Funkade det så har du antingen inte ett lastoberoende relä eller ett trasigt sådant eftersom det bryr sig om belastningen eller att kontrollampan spökar som föregående talare sa. Står mer om det i stora led-tråden. Det händer alltså inte på alla modeller...
Ok, får prova byta relät, det är ju inte så krångligt iallafall... tack!
 
Ok, får prova byta relät, det är ju inte så krångligt iallafall... tack!

Det där med motstånd fungerar, far min hade samma problem på sin Honda shadow. Och det var bara parallel koppla två motstånd efter.. Och dessa köpte han på elfa i Skärholmen/kungenskurva.. Lycka till
 
Har du 1 konrollampa för blinkers på instrumentpanelen så blir det backström där. En vanlig glödlampa (din kontrolllampa) leder ström i båda riktningarna därför blinkar allt sammtidigt. En lysdiod leder bara åt ett håll.

Lösning= Klipp av sladdarna som kommer till Kontrollampan dit med 2 st likriktardioder. Kostar typ 5-10 kr st på kjell o co eller liknade. Sätt dem i riktning att leda ström till kontrollampan. Koppla demma till 1 anslutning på lampan OBS båda på samma, sen tar du anslutning 2 och drar till JORD. Nu kan du byta lampor hej vilt och driva vad du vill.
OBS förutsätter att du har ett lastoberoende relä så de blinkar i rätt takt.


Mvh Lennis
Tack för tipset, byggde LED blink på min ny införskaffade GSX 1100 E häromdagen. Japp alla fyra blinkade samtidigt. Såg det du skrivit, så jag lödde loss två likriktare ur en gammal data trafor jag hade liggandes. Byggde en mellanbrygga bara för att dom skulle vara lätta att vända om så skulle behövas. Tjo fasiken, det funka. Bug å bock/ Mvh Kling
 
En liten varning till den som läser den här tråden. Biltema reläet 42-140 är numera inte lastoberoende. Så det är oanvändbart till LED blinkers.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top