"Alla" är vi kriminella.....

Så jävla dumt, snart visar det sig väl att alla på Hall hade för små kallingar när de var små..............
 
Det är uppenbart att det inte behövs mycket sunt förnuft eller faktaunderlag för att skapa och presentera en "statistisk undersökning" och få uppmärksamhet för den i massmedia.

"Har dålig kontakt med sina föräldrar"
"80% av föräldrarna vet om trimningen"
öhhh, hur hänger det ihop? De som inte kör moppe utan hänger i haschrökiga hålor, har de bättre kontakt med sina föräldrar? Vet 90% av dessa föräldrar om att de håller på med droger?
 
Jag undrar mer när alla som har LÄST hela artikeln ska ta till sig den och INSE vad den handlar om. Jag anser att det är en BRA artikel!
 
Jag känner igen mig helt och håller i artiklen. Har aldrig haft ett så stort sug att råna en kiosk som när jag hade jackat kannan på min Puch.
 
Att höja åldergränsen för mopeder skulle vara lika lyckat som spritförbudet i USA på 20-talet. Ingen har och kommer någonsin att rätta sig efter lagar de anser vara löjliga.
Det finns också två klasser av mopeder, klass 1 och klass 2. En av dessa (kommer inte ihåg vilken) behöver man inte moppekort för och de kallades innan 30-moppar. Sådana moppar var jag van att cykla förbi när jag var i moppeåldern och en sådan prestanda e ganska uppenbar att ingen vill ha så då klämdes det ur nån extra hk ur roddbåten av ägarna. Är det inte bättre att sattsa på bättre riskutbildning eftersom att det bara krävs ca. 1 dag för att ta moppekort. De flesta vet inte ens va dödavinkeln e och om det är höger eller vänster sida man ska köra på...
Att trimma kan förresten vara att kapa motorbromsen som ger dig lite extra fart i en nedförsbacke. När folk hör trim tror de mopparna dundrar på som "raketer" i 80-100 när de flesta trimmade moppar oftast ligger mellan 40-70 med en acceleration snäppet bättre än en cykel...
Att höja åldergränsen skulle garanterat ge minskad respekt för våra lagar och på det sättet göra folk mer "kriminella".

Jag undrar mer när alla som har LÄST hela artikeln ska ta till sig den och INSE vad den handlar om. Jag anser att det är en BRA artikel!

Är du seriös?:va
 
Last edited:
Tja,om jag sätter mig ner och funderar på det så måste jag ju hålla med om att det finns betydligt fler av de som körde trimmat som har haft ett stökigt liv efter grundskolan än de som var laglydiga.

Säger ju inte att det gått helt åt h-vete och för alla men de som man träffade på en 5-10år efter den tiden och fyllde på vad som hänt med de övriga bekräftar artikeln rätt bra.

Henrik
 
Jag undrar mer när alla som har LÄST hela artikeln ska ta till sig den och INSE vad den handlar om. Jag anser att det är en BRA artikel!

Bra? Enligt statistiken har mopedförsäljningen gått upp vilket då automatiskt kommer att leda till att kriminaliteten kommer att följa efter, om man antar att andelen trimmade mopeder är någorlunda konstant. Med detta resonemang bör man alltså förbjuda mopeder.

Jag vet inte om det är typiskt svenskt att alltid angripa symptomen, det ÄR säkert så att ungdomar som kör trimmat är riskerar att hamna i annan brottslighet, men vadå, ta av dom mopederna så blir de till änglar? Typisk journalistvinkling av forskning.....
 
Bra? Enligt statistiken har mopedförsäljningen gått upp vilket då automatiskt kommer att leda till att kriminaliteten kommer att följa efter, om man antar att andelen trimmade mopeder är någorlunda konstant. Med detta resonemang bör man alltså förbjuda mopeder.

Jag vet inte om det är typiskt svenskt att alltid angripa symptomen, det ÄR säkert så att ungdomar som kör trimmat är riskerar att hamna i annan brottslighet, men vadå, ta av dom mopederna så blir de till änglar? Typisk journalistvinkling av forskning.....

Ta en titt på vad He rik skrev...

Nu vet jag inte hur gammal du är, men när jag tittar tillbaka på "moppekillarna" så stämmer artikeln ganska bra! Det fanns familjeproblem, det fanns skolproblem. Inte alla, men flera av dom har inte levt efter den norm vi så fint kallar svenssonliv.Om detta har med synen på lagar eller om det pga av familjeproblem eller något annant vet jag inte.

Bara för att ordet "kriminell" finns med i texten så ska det syftas på bankrånare, mördare etc... för de är dessa som är dom "kriminella" i folks syn.
 
Last edited:
Läste i Aftonbladet eller Expressen för ett tag sedan, på framsidan stog det med stora bokstäver Mopeden farligaste fordonet!!!!, i artiklen står det om en snubbe som just börjat köra för GB Glass och upptäcker att han glömt stänga bakdörrarna, stannar bilen i en backe och glömmer handbromsen, glassbilen rullar ner mot en korsning där det står en 15-åring på sin moped, han körs över och klämms till döds under glassbilen och detta bekräftar Mopeden farligaste fordonet!!!! är det inte glassbilen som är det??????

DP says: Tidningarna kan få till det.....
 
Last edited:
Äsch, jag har både rökt hasch och ägt en trimmad Zündapp men jag är inte kriminell för det. Tror det finns ett antal testvariabler till att använda för att identifiera kriminella element i statistiken.
 
Jag ser det som självklart att en kille som kör trimmad moppe med tre tändstift i bakfickan löper större risk att bli en fuckup.

Hojåkare är av hävd rebelliska hantlangare och ölutkörare, så ere






statistik bara


Har man sen ett förnamn som slutar på Y är man körd i princip
 
JAmen vad skönt att få det bekräftat.

Ola Persson
Jimmy Karlsson
Benny Andersson
Hans Jonsson

Alla körde trimmat på 80-talet och är idag kriminella.

Jag visster att det fanns ett samband!

Jävlar!
Nu kom jag på att de var samtliga RÖKARE oxå!
Tänk om det var den kombinationen som gjorde dem till vad det de är idag?
 
Last edited:
..känner ingen som körde orginalmoppe. :näsblod . Vilka är egentligen ens vänner? Jag blir orolig, mitt liv känns som en lögn. Måste ringa polisen för att bli preventivt inlåst..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top