Alkoholinförsel

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad är det som gäller egentligen angående privatinförsel och "eget bruk"? Det finns väl inga kvoter längre, och vem vet hur mycket jag ska dricka eller hur lite jag ska dricka? Letade på tullverkets hemsida och hittade ingenting, deras växel är stängd.
Skåningar, hur gör ni?

Skattefri privatinförsel från annat EU-land är endast möjlig om:
du själv handlar alkohol eller tobak i ett annat EU-land i syfte att använda dem för ditt eget bruk (det vill säga för ditt eget eller familjens behov, däremot kan du inte handla åt en kamrat) och du personligen transporterar varorna (till exempel i ditt bagage) från det andra EU-landet till Sverige.

Observera att även gåvor som du fått under resan ingår i den skattefria privatinförseln.

Alkohol får endast föras in av den som fyllt 20 år.
Tobaksvaror får endast föras in av den som fyllt 18 år.
Hur görs bedömningen att en införsel av alkohol eller tobak sker för privat bruk eller med ett kommersiellt syfte?
Det finns vissa riktlinjer vid för bedömningen av om införseln är privat eller kommersiell. En helhetsbedömning måste alltid göras eftersom det inte finns någon fast gränsdragning.

Vid bedömningen av om införseln är privat eller kommersiell måste Tullverket ta hänsyn bland annat till om du som för in varorna är näringsidkare och vilket skäl du i så fall har för att inneha varorna (t.ex. om du avser att sälja dem i din affär/restaurang eller bjuda din egen familj på dem) den plats där varorna finns hur varorna transporterats om det finns handlingar som rör varorna (till exempel kommersiella dokument eller transporthandlingar) och vad dessa innehåller varornas beskaffenhet och vilken kvantitet införseln omfattar

Finns det några referensnivåer vid bedömningen av om införseln är privat eller kommersiell?
Inom EU finns referensnivåer för bedömningen av om införseln är för privat bruk eller för kommersiellt ändamål. Brytpunkten mellan privat och kommersiell införsel ligger på följande nivåer:

Tobaksvaror:
Cigaretter 800 st
Cigariller 400 st
Cigarrer 200 st
Röktobak 1.000 gram

Alkoholvaror:
Spritdrycker 20 liter
Mellanprodukter (tex. starkvin) 20 liter
Viner (varav högst 60 liter mousserande vin) 90 liter
Öl 110 liter

Referensnivåerna är ett av flera hjälpmedel vid bedömningen av om införseln ska anses vara privat eller kommersiell, nivåerna är inte bindande gränser. De ska alltid användas tillsammans med de andra riktlinjerna. Införsel av 15 liter spritdryck är därför godtagbar privatinförsel, om syftet är att spriten ska användas t.ex. vid en familjefest. Däremot är införsel av 5 liter spritdryck inte godtagbar privatinförsel om syftet är att spriten ska säljas på innehavarens restaurang.

Källa: www.calle.dk

Edit: Som jag ser det är den enda begränsningen lastkapaciteten hos fordonet du planerar att transportera drycken i.

Hm tjao när vi handlar öl så fyller vi bilen och det är inga probs med tullen

Sålänge du inte har en minibuss eller släp är det nog bara fylla kärran till max

Anton_Ljunghusen skrev:
Hm tjao när vi handlar öl så fyller vi bilen och det är inga probs med tullen

Sålänge du inte har en minibuss eller släp är det nog bara fylla kärran till max

Bilen får väl inte väga mer än ett visst antal kg?

Vet inte.. Men man ser liksom bilar vars markfrigång har halverats där bak så lasta på bara :banana

Vikten är viktig! Polisen väger ganska ofta runt tullarna, även danskarna gör det längs med vägen.

De där ransonerna som Hållundan angav är som sagt riktlinjer som skall hjälpa tullpersonlen att bedömma om ett lass med sprit är till privat bruk eller ej. Större skäl till misstanke finns om man kör en firma bil, har köpt mycket av samma sort, äger en restaurang t.ex.

/ Hannes

HanneZ skrev:
Vikten är viktig! Polisen väger ganska ofta runt tullarna, även danskarna gör det längs med vägen.

De där ransonerna som Hållundan angav är som sagt riktlinjer som skall hjälpa tullpersonlen att bedömma om ett lass med sprit är till privat bruk eller ej. Större skäl till misstanke finns om man kör en firma bil, har köpt mycket av samma sort, äger en restaurang t.ex.

/ Hannes
Japp! En sann ölkille har talat! :Bugar

:hihi

Okej, tack för info. :Bugar Inte för jag vet om jag blir så mycket klokare, får man eller får man inte ta in en pall med öl.... vem vet.

Jag åkte på en vägning i danmark, då var man inte så stursk med ca 400 kilo övervikt :( Som tur var så förstod inte danska polisen de svenska viktreglerna på regbeviset och jag fick lasta så att bilen kunde väga 3500kg enligt henne vilket var galet. Hon påpekade att nästa gång skulle vi köpa mer öl :)
Igår var det ett jäkla pådrag vid tullen mellan tyskland/danmark på danska sidan, poliser och tullmän och en strippad golf 2:a :hihi
Fortkörningsböter blev det också en mil innan jönköping :( 145 km/h på mätaren, 133km/h på boten :3freak

Säger du att du ska handla till ett fyrtioårs-kalas med ca 150 gäster så kan de inget göra. Tror de dig inte så bjud in dem och lös resten senare :)

Dee_cati skrev:
Säger du att du ska handla till ett fyrtioårs-kalas med ca 150 gäster så kan de inget göra. Tror de dig inte så bjud in dem och lös resten senare :)

Tyvärr kan de det, de har kollat både inbjudningar och huruvida lokal är bokad i vissa fall. :(

Markus skrev:
Tyvärr kan de det, de har kollat både inbjudningar och huruvida lokal är bokad i vissa fall. :(

Ja det är ju det jag menar. Då bokar man en lokal givetvis och drar till med nåt, sånt går alltid att lösa. Eller så ger man fan i att smuggla och köper på bolaget istället :) För eget bruk är det ju lugnt iaf, även om det är mer än det tillåtna.

Kom ihåg en artikel i HD (Helsingborgs dagblad) för ett par månader sedan.
Ett gång killar från en bit uppåt landet hade varit i Tyskland och bunkrat öl till en 25-årsfest. I samband med tullstationen i Helsingborg hade polisen vägning och de åkte på överlast så det stänkte om det. Inte ett ord om att ransonen var för stor.
Artiklen illustrerades av en av killarna som satt på en driva ölflak och väntade på att kompisarna skulle åka hem med laglig vikt öl för att hämta resten senare.

Han slapp ju i alla fall vara törstig där han satt... :hihi

Thundercat skrev:
Hur mycket är böterna på om man har övervikt vid vägning av bilen?
det kan bli riktigt dyrt med olovlig körning och massa tråkigheter.
såg en bil som kokstavlign bröt av bakaxeln på hallandsåsen förra sommaren.
då blir det säkert massa fina namn som "vårdslöshet, vållande till allmänfara, och så vidare.!"

Markus skrev:

Om jag vill ha min fest utomhus och skickar mina inbjudningar via sms? Tror inte tullen kollar bokningar och inbjudningar, låter som en vandringssägen.

LameViffer skrev:
Om jag vill ha min fest utomhus och skickar mina inbjudningar via sms? Tror inte tullen kollar bokningar och inbjudningar, låter som en vandringssägen.
Det har faktiskt hänt stod om det i sydsvenskan (de kan ha fel men sannolikheten är inte enorm). De tog en familj som för femte gången på ett halvår hade fastnat i tullen med ofantliga mängder sprit och de hävdade att det var till en 50 års fest...

LameViffer skrev:

Det står även i dn eller svd, enl mig trovärdiga källor.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt