Alkohol och bilkörning

Eller en härifrån för halva priset. http://www.webshop.draeger.se/sv/product/6/Drager-Alcotest-3000

Det är sjukt svårt att veta hur mycket man kan dricka. Ännu svårare om man ska beräkna hur fort en fylla går ur kroppen då det varierar så oerhört även för individen.

Jag har haft förmånen att kunna blåsa obegränsat på en tillförlitlig mätare och ibland har man blåst positivt kl 08 efter fyra stora kvällen innan, medan man ibland har varit helt ren kl 12 efter en brakfylla. Har även blåst positivt långt senare än det, men det är ju egentligen ointressant då det delvis beror på när man slutat kröka.

Summa summarum. Helt omöjligt att veta. Jag kör aldrig förrän på kvällen dagen efter bara för att vara safe. Kommer sannolikt att köpa mig en Dräger inom snar framtid då jag också är så sjukt trött på detta.

Fast den du länkade till var ju inte samma, du länkade till dräger 3000 som kostade 3800kr och dräger 6510 kostar 7450kr . Då är det rätt lätt att få ner vilken produkt som helst till halva priset om man byter ut produkten :D

Om du är tveksam så kan du fråga första bästa trafikpolis. Innan du sätter dig och kör då. Eller gå in på polisstationen och fråga om du får blåsa så du inte riskerar att köra påverkad. Det får du om du vill. Jag har aldrig hört talas om någon som blivit nekad. Dom är inte ett dugg intresserade av att du ska chansa och köra full.

Min kompis fick inte blåsa när vi var på cruising för två år sen. Då ville dom tydligen att vi skulle chansa.

Jag röstar för en höjning av gränsen från 0,2 till 0,5.

Min alkoholförbränning är ganska kass, jag blåser i en CA5000PRO innan jag kör dagen efter. Verkar fungera bra. :tummenupp

Hm.
Jag är nykter alkoholist och tycker NU att bil/mc-körning ej bör kombineras överhuvudtaget!
Don´t drink and drive!
0.00 promille för mig, förhoppningsvis för alltid, hur jävla, förbannat svårt det nu än är:tummenupp
Tack för ordet.:)

Last edited:
Levern kan inte lära sig att förbränna alkohol, leverfunktionen förbränner ungefär 1cl i timmen (96%) oavsett om du är man eller kvinna. Sedan påverkar givetvis vikt kroppsvolym hur mycket alkohol som är utspätt i blodet. Men summa summarum är 1cl alkohol i timmen och lider man av cirros eller annan form nedsatt leverfunktion så är det mindre man klarar av att förbränna...

Om du är tveksam så kan du fråga första bästa trafikpolis. Innan du sätter dig och kör då. Eller gå in på polisstationen och fråga om du får blåsa så du inte riskerar att köra påverkad. Det får du om du vill. Jag har aldrig hört talas om någon som blivit nekad. Dom är inte ett dugg intresserade av att du ska chansa och köra full.

Jag har aldrig träffat en polis som är intresserad av att hjälpa till eller ens göra ett gott intryck. Min brorsa har frågat om han fick blåsa när han skulle köra hem på morgonen från en festival. Den polisen blev väldigt irriterad o vi skyndade bort så fort vi kunde.

Jag har aldrig träffat en polis som är intresserad av att hjälpa till eller ens göra ett gott intryck. Min brorsa har frågat om han fick blåsa när han skulle köra hem på morgonen från en festival. Den polisen blev väldigt irriterad o vi skyndade bort så fort vi kunde.
Till mig hävda dom att dom inte får låta mig blåsa om dom inte mistänker mig för brott.. och "de skulle du tänkt på igår" jag som tyckte jag va ansvarsfull som ville blåsa..

På halkan sa dom som exempel att två pers sitter på resturang ena tar en lätt öl till maten andra en 3 cl snaps, vem kör hem? Inge de e lika mkt alckohol bla bla bla..

Ärligt talat alla vet att man inte blir livsfarlig efter en lättöl, gör ju bara att folk blir anti och skapar sina egna skeva ramar.

Personligen kör jag nolltolerans eftersom jag vet att med mig att disciplinen att inte ta en andra öl inte e lika bra som på att inte ta en första..

Last edited:
Det är just därför som alkolås är en sådan fantastisk uppfinning. Ett sånt vill jag ha, som en liten tuta på styret eller vid ratten, så kan man sitta där och lira E-types 90-talare på full kareta och vissla i tutan och ha det gött fram tills gryningstimmarna när det rasslar till i maskineriet och man kan köra iväg. Helt suveränt!

/perris

1 öl/drink per timme är riktlinjen over here, men då är gränsen också 0.8...

Det är värre att vara trött och sliten eller sitta och pilla på mobiltelefonen...

På Irland resonerade de att "inte fan ska du väl gå hem när du är så full - ta bilen så sitter du stadigt". Egentligen är promillen inte så relevant, utan frågan är hur pass skicklig och uppmärksam förare man är oavsett alkoholnivån - det finns de som borde bli bannlysta från vägarna i spiknyktert tillstånd, medans andra gott klarar sig fint med några bira innanför västen. Men hur mäter man upp och lagstiftar för det? Dra alla över en kam, är istället melodin...

Det är just därför som alkolås är en sådan fantastisk uppfinning. /perris

Ja...men vad hjälper ett sånt, om man gör som den puckade författaren som lät sin unge blåsa så att hon kunde köra iväg bilen för att sen åka fast för rattfylla.

Hur fan tänker man då??? "Nää...men jag måste till varje pris riskera mina barns liv och köra med sprit i kroppen"

När hon åkte fast hävdade hon att det var det första återfallet efter månader på torken. :rolleyes:

Ja...vad ska man säga!?? :confused: Att alkoholism är en fruktansvärd "sjukdom"!??

Har ingen åsikt om din kompis på vischan.
En öl...eller 6, it's your call. Jag skiter i vicket bara jag slipper möta
dig bakom ratten (om du gick på halvdussinet).:tummenupp

Nej. Efter halvdussinet öl så låter jag garanterat bilen stå. Efter en öl till maten så kan ja tänka mig att köra hem 2 timmar senare utan några betänkligheter för då vet jag att jag är laglig.

Anledningen till att jag skrev så var ett inlägg längre upp där det påstods att det var fjantigt att ta en öl till maten för att sedan kunna köra hem. Man skulle minsann dricka så mycket man orkade eller hade råd med och ta taxi hem. Och enligt mig finns det lägen när det inte är ett praktiskt alternativ.

Det gör dom!
Iaf i strömstad. De har tom haft en lapp vid ingången till polishuset, att de numera vägrar att göra alkotest:D

Ofan. Det var nytt. Jag har faktiskt aldrig hört om någon som blivit vägrad ett alkotest. Å andra sidan så är det nog så att det inte är så många som har varit och bett att få göra en alkotest heller där. Dessutom var det för ganska många år sedan. Dom flesta jag känner ser till att dom har sådana marginaler att dom är säkra på att dom faktiskt får köra innan dom börjar fundera på att sätta sig bakom ratten. Dessutom är det flera i bekantskapskretsen som har alkometer. Och har man blåst grönt i flera stycken ska man nog kunna känna sig ganska säker då dom flesta modellerna mest har fått kritik för att dom visar för höga värden på promillehalten.

Last edited:
Levern kan inte lära sig att förbränna alkohol, leverfunktionen förbränner ungefär 1cl i timmen (96%) oavsett om du är man eller kvinna. Sedan påverkar givetvis vikt kroppsvolym hur mycket alkohol som är utspätt i blodet. Men summa summarum är 1cl alkohol i timmen och lider man av cirros eller annan form nedsatt leverfunktion så är det mindre man klarar av att förbränna...

Det där stämmer inte riktigt även om det blir korrekt för en person som väger strax under 80 kg.
En genomsnittlig person förbränner ca 0,1 gram alkohol per kg kroppsvikt. Med andra ord förbränner en 100 kilos man dubbelt så mycket alkohol på samma tid som en 50 kilos kvinna. Däremot varierar inte förbränningshastigheten med promillen utan så fort man har alkohol i blodet så går alkoholförbränningen på full fart tills det är helt slut. Anledningen till detta är att nedbrytningen av alkoholen sköts av enzymet alkoholdehydrogenas som är det som begränsar reaktionshastigheten och det har man en viss mängd av per kilo kroppsvikt. Sen varierar också det från individ till individ. Kvinnor har generellt sett något mindre alkoholdehydrogenas än män. Asiater sägs också ha låga nivåer men hur stor sanningshalten är i det vågar jag inte uttala mig om. Så jag nöjer mig med att säga att det varierar från person till person. Tumregeln med 1 cl ren alhol i timmen funkar för en 80 kilos man men ger en för hög siffra om det är en 50 kilos kvinna.

Ja...men vad hjälper ett sånt, om man gör som den puckade författaren som lät sin unge blåsa så att hon kunde köra iväg bilen för att sen åka fast för rattfylla.

Hur fan tänker man då??? "Nää...men jag måste till varje pris riskera mina barns liv och köra med sprit i kroppen"

När hon åkte fast hävdade hon att det var det första återfallet efter månader på torken. :rolleyes:

Ja...vad ska man säga!?? :confused: Att alkoholism är en fruktansvärd "sjukdom"!??
Skajavaseriös så kan väl alkoholism ses som en delvis självförvållad sjukdom. Vi har ju dock alla olika genetiska förutsättningar för att utveckla beroende. Nåväl. Och att man riskerar sina barn hälsa visar verkligen vilken vansinnig makt beroendemekanismer har över förnuftet. Men visst är det förjävligt!

Ett annat problem är ju att ett alkolås enbart visar hur nykter man är, medans bakruset efter en rackabajsarns drängafylla även medför andra faror, som exempelvis rejäl trötthet och okoncentration, som jag personligen anser kan vara en minst lika stor fara.

/perris

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...