Alkohol och bilkörning

Sant. Tar man en helkväll så blir det ju ganska sent. Och kommer man i säng vid 5 tiden och sedan vaknar vid 7 eller 8 så är man ingen direkt optimal förare den dagen även efter man nyktrat till. För att inte tala om alla restprodukter man har kvar i kroppen. Blodet är ju fullt av etylaldehyd och ättiksyra (Som etanolen bryts ner till) och det är säkerligen inte positivt för förmågan som förare även om det inte finns några gränsvärden för det.

Det beror ju självklart på hur stor den vuxna karlen är. Enligt dom formler som finns tillgängliga så får en 85 kilos man i normalhull ganska exakt 0,2 promille av en 33:a 5% starköl. Och det är om man häver den. Dricker man långsammare så hinner man förbränna en del innan man druckit upp hela.
Nu är ju iofs inte skillnaden ner till en 3,5:a sådär värst stor så tar man en 50 cl burk 3,5% öl så lär du hamna ungefär där också.

Så du menar att om man är och hälsar på hos någon kompis som bor långt ute på vischan och av någon anledning måste hem på kvällen är det inte OK att ta en öl till maten och sedan köra hem någon timme senare.
Man måste dricka så mycket man orkar för att sedan däcka och därefter ta en taxi hem 7 mil för 1000 kr?

Det finns ju lägen när man faktiskt kanske av en eller annan anledning behöver köra men ändå kanske skulle tycka det vore gott med en öl eller ett glas vin till maten och då kan det ju faktiskt vara ganska bra att ha någotsånär koll på ungefär var gränsen går för hur mycket som är OK enligt lagen.

Ja 33cl starköl motsvarar ju ungefär en 50cl folkis. Jag skulle tro att en 2,8a för en 70kgs man och en 3,5a för en 100kgs man är rätt nära verkligheten

De poliser jag har i bekantskapskretsen säger tvärtom, att man bränner snabbare än man tror.

De har även använt polisblåsarn dagen efter och varit ok redan vid 9-10tiden.

De flesta som åker dit dagen efter har tagit återställare, oavsett vad de säger.

Jag tror att det som polisen avser är att folk nog räknar hur lång tid som gått sedan sista ölen och det är inte sådär värst relevant (Om man inte tog den nyss då.) Man ska räkna från när man började dricka.

Dom formler som jag har stämmer förbluffande bra faktiskt. Jag har vid några tillfällen hållt lite koll på hur mycket jag hällt i mig under en kväll och sedan räknat på när jag teoretiskt sett borde vara nykter och det stämmer relativt bra med när jag vågat köra igen. OK. Det har varit en del marginal på så sätt att jag faktiskt blåst grönt någon enstaka timme innan den tidpunkt som jag fått fram med formlerna.

Sen tror jag att många har en väldigt dålig uppfattning om hur mycket dom druckit. Dels hur många öl eller drinkar dom köpt och dels hur mycket sprit det faktiskt är i drinken. Det är få 6:or på krogen som faktiskt innehåller 6 cl sprit och en stor stark är ju inte en halvliter som det var på många ställen när man var yngre.

Jepp. Tar du en lättöl till lunchen och får blåsa när du far därifrån är det inte omöjligt att den ger utslag heller. Blodprovet blir dock rent.

Om jag inte missminner mig så tar det en stund innan man blåser nåt öht. Enligt mythbusters test så kan du häva en öl och blåsa utan resultat direkt efter. Väntar du 20 min mäter den alkohol. Det gäller dock inte starksprit, då blir det tvärtomeffekt

Om jag inte missminner mig så tar det en stund innan man blåser nåt öht. Enligt mythbusters test så kan du häva en öl och blåsa utan resultat direkt efter. Väntar du 20 min mäter den alkohol. Det gäller dock inte starksprit, då blir det tvärtomeffekt

Mm, för man kastar ofta i sig maten och drickat och kubbar ut till bilen för att så fort som möjligt återgå till jobbet.

Nu pratar vi alkohol och bilkörning.. inte dina lunchvanor :confused:

Näe, men om man käkar lunchen i normalt tempo, dricker lättölen samtidigt och sedan tar en kaffe på maten och får blåsa påväg till arbetet är det inte alls omöjligt att det blir plussativt. Såvida inte både poliser och arbetskollegor blåljuger om scenariot.

Fel. Om du häver en öl och sedan blåser direkt så kommer du att få ett skyhögt resultat då alkometern kommer att reagera på att du har alkoholhaltig vätska på väggarna i svalg och mun. Man ska vänta minst 15 minuter efter att man senast druckit för att få ett korrekt mätvärde.
Sen tar det en stund innan man tagit upp alkoholen så om man blåser direkt får man ett skyhögt resultat trots att man egentligen ännu har 0 promille i blodet.

Om man är "brorduktig" om man vill vara säker på att man kör nykter så ställer jag mig gärna i det hörnet...

Om familjen är bjuden på middag och vi tar bilen dit (jag är den enda med körkort) så kan jag ta en folköl till maten, inget mer. Då räknar jag med att vi blir där 3-4 timmar och maten är i början av kvällen.

Oavsett vilken promillehalt jag får av en 3,5:a så känner jag att jag druckit något alkoholhaltigt i en timme ungefär, det gör att jag absolut inte skulle kolka i mig en 3,5:a i solen på altanen innan jag ska åka och hämta ungarna.

Att göra som man ser med jämna mellanrum folk som parkerar bilen/hojen, går in och käkar en pizza och en stor stark för att sen gå ut och köra vidare finns inte på kartan för mig.

Utöver det skiter jag i omräkningsformler och räknad tid till nykter, har jag varit dretfull en kväll så kör inte jag dagen efter, alls. Måste jag köra dagen efter så blir det inte mer än 3-4 öl helt enkelt. Sen kör jag inte före lunch dagen efter.

Jag kanske överdriver, men hellre det...
/Dan

Va fan Markus, har du ingen app i mobilen som kan räkna ut efter hur mycket du får köra? :D

Ska de vara såååå svårt att kunna göra en alkotester för privat bruk som funkar och är godkänd av polisen.

Hur menar du att du som billist skulle kunna använda en sådan produkt? :va
Menar du att det skulle ge dig frisedel om du blåst i den och 20 minuter senare blåser bort dig i polisens kontroll?!

Isåfall skulle ju varenda alkis ha en sån i bilen och hävda att de minsann blåste grönt innan de gav sig ut på vägarna.

Vad det gäller testprodukten som sådan så finns det redan mätare att köpa som har fullgod noggrannhet om än väldigt dyra.
Poängen är att det bara är polisens test som betyder något. Vad dem beträffar kan du ju ha blåst i din supergodkända apparat när du lämnade parkeringen men sedan halsat en whisky på vägen från parkeringen till poliskontrollen.

Har personligen fått blåsa efter ett resturangbesök där jag intog 2 stora stark. Och det visade ingenting. Det är mycke som spelar in hur man påverkas just för tillfället. Och nog känner man om man är klurig i huvet eller inte...

Jag förbränner ganska mycket snabbare än de riktlinjer som diskuterats i den här tråden och instämmer med de poliser som nämndes på förra sidan.
Jag har blivit blåstestad ett par gånger dagen efter och borde inte varit nykter förrän många timmar senare, men det har alltid varit lugnt.

Inget jag rekommenderar att chansa på dock.

....Så du menar att om man är och hälsar på hos någon kompis som bor långt ute på vischan och av någon anledning måste hem på kvällen är det inte OK att ta en öl till maten och sedan köra hem någon timme senare.
Man måste dricka så mycket man orkar för att sedan däcka och därefter ta en taxi hem 7 mil för 1000 kr?

Det finns ju lägen när man faktiskt kanske av en eller annan anledning behöver köra men ändå kanske skulle tycka det vore gott med en öl eller ett glas vin till maten och då kan det ju faktiskt vara ganska bra att ha någotsånär koll på ungefär var gränsen går för hur mycket som är OK enligt lagen.
Har ingen åsikt om din kompis på vischan.
En öl...eller 6, it's your call. Jag skiter i vicket bara jag slipper möta
dig bakom ratten (om du gick på halvdussinet).:tummenupp

Skiter i dina "trådregler".
Ingen mening att räkna cl hit o dit blir aldrig rätt iaf OCH du som är så
maniskt rädd för att vara typiskt svensk. Det finns inget svenskare
än att för just denna diskussion. Hur mycket kan jag dricka? Schiiiisch!
Drick så mycker du orkar, har råd till eller blir bjuden på...å ta en taxi.

Svennebanan :banana

Om du är tveksam så kan du fråga första bästa trafikpolis. Innan du sätter dig och kör då. Eller gå in på polisstationen och fråga om du får blåsa så du inte riskerar att köra påverkad. Det får du om du vill. Jag har aldrig hört talas om någon som blivit nekad. Dom är inte ett dugg intresserade av att du ska chansa och köra full.

Det gör dom!
Iaf i strömstad. De har tom haft en lapp vid ingången till polishuset, att de numera vägrar att göra alkotest:D

Last edited:
...är det inte förbannat enkelt?

Vet man att man måste köra bil dagen efter, håll igen/skit i't.
Har man krökat, låt fordonet stå.

Japp, jag står gärna i kö med. :hihi

Här kan du beställa polisens mätare för 7500kr: http://www.radioteknik.se/alcotest.htm

För att hålla säkerheten uppe måste den dock kalibreras 2ggr per år.

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=52963

Eller en härifrån för halva priset. http://www.webshop.draeger.se/sv/product/6/Drager-Alcotest-3000

Det är sjukt svårt att veta hur mycket man kan dricka. Ännu svårare om man ska beräkna hur fort en fylla går ur kroppen då det varierar så oerhört även för individen.

Jag har haft förmånen att kunna blåsa obegränsat på en tillförlitlig mätare och ibland har man blåst positivt kl 08 efter fyra stora kvällen innan, medan man ibland har varit helt ren kl 12 efter en brakfylla. Har även blåst positivt långt senare än det, men det är ju egentligen ointressant då det delvis beror på när man slutat kröka.

Summa summarum. Helt omöjligt att veta. Jag kör aldrig förrän på kvällen dagen efter bara för att vara safe. Kommer sannolikt att köpa mig en Dräger inom snar framtid då jag också är så sjukt trött på detta.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna