Sant. Tar man en helkväll så blir det ju ganska sent. Och kommer man i säng vid 5 tiden och sedan vaknar vid 7 eller 8 så är man ingen direkt optimal förare den dagen även efter man nyktrat till. För att inte tala om alla restprodukter man har kvar i kroppen. Blodet är ju fullt av etylaldehyd och ättiksyra (Som etanolen bryts ner till) och det är säkerligen inte positivt för förmågan som förare även om det inte finns några gränsvärden för det.
Det beror ju självklart på hur stor den vuxna karlen är. Enligt dom formler som finns tillgängliga så får en 85 kilos man i normalhull ganska exakt 0,2 promille av en 33:a 5% starköl. Och det är om man häver den. Dricker man långsammare så hinner man förbränna en del innan man druckit upp hela.
Nu är ju iofs inte skillnaden ner till en 3,5:a sådär värst stor så tar man en 50 cl burk 3,5% öl så lär du hamna ungefär där också.
Så du menar att om man är och hälsar på hos någon kompis som bor långt ute på vischan och av någon anledning måste hem på kvällen är det inte OK att ta en öl till maten och sedan köra hem någon timme senare.
Man måste dricka så mycket man orkar för att sedan däcka och därefter ta en taxi hem 7 mil för 1000 kr?
Det finns ju lägen när man faktiskt kanske av en eller annan anledning behöver köra men ändå kanske skulle tycka det vore gott med en öl eller ett glas vin till maten och då kan det ju faktiskt vara ganska bra att ha någotsånär koll på ungefär var gränsen går för hur mycket som är OK enligt lagen.
Ja 33cl starköl motsvarar ju ungefär en 50cl folkis. Jag skulle tro att en 2,8a för en 70kgs man och en 3,5a för en 100kgs man är rätt nära verkligheten