Beffe
Ny medlem
Snabb fråga; är det ok att dricka alkohol efter att man tagit två Panodil? Tog de för ca 30 min sen och ska förmodligen ta ett par öl om ca två h.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja precis. Min moder hävdar bestämt att man ska absolut INTE blanda alkohol och Panodil, just för leverns skull.Du menar för leverns skull?
Beffe skrev:Snabb fråga; är det ok att dricka alkohol efter att man tagit två Panodil? Tog de för ca 30 min sen och ska förmodligen ta ett par öl om ca två h.
floodi skrev:provade detta i dag... fungerade alldeles utmärkt , tog iorförsig en bara i morse
för jag hade baksmälla..
Gixxer-Anders skrev:Kan inte ha varit någon vidare manlig baksmälla om det räckte med en Panodil..![]()
![]()
floodi skrev:provade detta i dag... fungerade alldeles utmärkt , tog iorförsig en bara i morse
för jag hade baksmälla , sen var det bara på alkoholen sen ikväll igen.
har inte märkt nått iallafall , inget illamående eller nått sånt , trevlig kväll
på er...
Sabina skrev:Paracetamol och alkohol bryts inte ner på samma ställe i levern så det är inte farligt. (Har jobbat på apotek tidigare)
Det blir dock farlig om man har skrumplever.
Man ska dock aldrig göra det till en vana att ta piller och alkohol.
Så nu har jag gjort min röst hörd oxå..
Flamma77 skrev:Minns du inte bakvänt nu??
Det är samma enzymsystem som omvandlar alkohol och paracetamol. Alkoholen är effektivare att binda till enzymet, så paracetamolen får vänta. Effekten blir att det är lättare att få en överdos av paracetamol och därmed leverskada. Dumt att blanda... men risken för toxiska nivåer är större om levern varit långvarigt överbelastad eller fungerar dåligt. När du har skrumplever är allt farligt för då är det kört. Transplantera eller dö.![]()
Paracetamol och alkohol bryts inte ner på samma ställe i levern så det är inte farligt. (Har jobbat på apotek tidigare)
Det blir dock farlig om man har skrumplever.
Man ska dock aldrig göra det till en vana att ta piller och alkohol.
Så nu har jag gjort min röst hörd oxå..
Minns du inte bakvänt nu??
Det är samma enzymsystem som omvandlar alkohol och paracetamol. Alkoholen är effektivare att binda till enzymet, så paracetamolen får vänta. Effekten blir att det är lättare att få en överdos av paracetamol och därmed leverskada. Dumt att blanda... men risken för toxiska nivåer är större om levern varit långvarigt överbelastad eller fungerar dåligt. När du har skrumplever är allt farligt för då är det kört. Transplantera eller dö.![]()
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |