Alkohol efter 2 st Panodil?

Beffe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Snabb fråga; är det ok att dricka alkohol efter att man tagit två Panodil? Tog de för ca 30 min sen och ska förmodligen ta ett par öl om ca två h.

Du menar för leverns skull?
Ja precis. Min moder hävdar bestämt att man ska absolut INTE blanda alkohol och Panodil, just för leverns skull.
Har inga leverskador vad jag vet, så ikväll bli det :fyllisar
Tack för ditt svar :tummenupp

Det är paracetamol som man inte får ha tillsammans med sprit, för då bråkar man med levern. Paracetamol finns i många värktabletter, men inte alla. Brukar stå på förpackningen.
Kan ske finns andra farliga ämnen också, men detta är vad jag fått veta.

Klart du kan ta en öl eller två! Får du problem med levern så behöver den nog bara återfuktas, med en öl till.

Beffe skrev:
Snabb fråga; är det ok att dricka alkohol efter att man tagit två Panodil? Tog de för ca 30 min sen och ska förmodligen ta ett par öl om ca två h.

Att tänka på innan och när Panodil® används
Risken för denna typ av leverskada ökar vid alkoholmissbruk. Använd inte Panodil utan läkarens ordination om du har alkoholproblem eller leverskada. Berusningseffekten av alkohol ökar inte genom tillägg av Panodil.

Hämtat ur FASS. verkar lugnt, eller hur?

dr Hising

provade detta i dag... fungerade alldeles utmärkt , tog iorförsig en bara i morse
för jag hade baksmälla , sen var det bara på alkoholen sen ikväll igen.
har inte märkt nått iallafall , inget illamående eller nått sånt , trevlig kväll
på er...

floodi skrev:
provade detta i dag... fungerade alldeles utmärkt , tog iorförsig en bara i morse
för jag hade baksmälla , sen var det bara på alkoholen sen ikväll igen.
har inte märkt nått iallafall , inget illamående eller nått sånt , trevlig kväll
på er...

Det är inget man märker, du sabbar levern för framtiden.
Folk får gärna leka med piller i samband med alkohol, men jag vill gärna fungera som människa när jag är äldre också, så chansar inte.

Paracetamol och alkohol är farligt för levern sägs det. Och JA, det stämmer.
Men att det skulle vara farligt att käka en karta panodil och ta ett helrör
sprit nån gång ibland stämmer inte. Det är skrämselpropaganda.
Levern finns till i kroppen för att klara av akuta kortvariga förgiftningar och
detta klarar en frisk lever utmärkt. Levern mår mycket bättre av
att chockas sällan än att belastas bara lite men mer frekvent.
Så om man i undantagsfall blandar paracetamol och alkohol så har man
absolut inget att oroa sig för sålänge man är frisk.

Skulle vilja säga att man aldrig skall blanda alkohol och läkemedel även om det inte är farligt så är det onödgit. Ta dig en riktig blänkare istället:tummenupp

Paracetamol och alkohol bryts inte ner på samma ställe i levern så det är inte farligt. (Har jobbat på apotek tidigare :-) )
Det blir dock farlig om man har skrumplever.
Man ska dock aldrig göra det till en vana att ta piller och alkohol.

Så nu har jag gjort min röst hörd oxå..

Sabina skrev:
Paracetamol och alkohol bryts inte ner på samma ställe i levern så det är inte farligt. (Har jobbat på apotek tidigare :-) )

Minns du inte bakvänt nu??
Det är samma enzymsystem som omvandlar alkohol och paracetamol. Alkoholen är effektivare att binda till enzymet, så paracetamolen får vänta. Effekten blir att det är lättare att få en överdos av paracetamol och därmed leverskada. Dumt att blanda... men risken för toxiska nivåer är större om levern varit långvarigt överbelastad eller fungerar dåligt. När du har skrumplever är allt farligt för då är det kört. Transplantera eller dö. :näsblod

Flamma77 skrev:
Det är samma enzymsystem som omvandlar alkohol och paracetamol. Alkoholen är effektivare att binda till enzymet, så paracetamolen får vänta. Effekten blir att det är lättare att få en överdos av paracetamol och därmed leverskada. Dumt att blanda... men risken för toxiska nivåer är större om levern varit långvarigt överbelastad eller fungerar dåligt. När du har skrumplever är allt farligt för då är det kört. Transplantera eller dö. :näsblod

Din avatar , den där katten , har precis lika stora öron som min bonnkatt :hihi

Jaha, hur länge ska men egentliten behöva vänta på att få Sabinas svar på detta?

Saken är nämligen den att jag har ett brutet ben i foten och tycker om Panodil. Till kvällen vill jag dock (utan tjat) kunna dricka både vin och öl till maten.

En gång ingen gång?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back