Alfa Romeo 164 v6 vs Saab 9000 turbo?

Volvo 240, 740, 940 samt dom större fordarna från den tiden är bakhjulsdrivna.

Men hur jävla viktigt kan det vara att sladda vid korvkiosken?

Köp en bra bil istället och lär dig sladda med den.
 
Jag har haft 3 stycken Transaxel-alfor (vilka 75 hör till) och man bör nog ha klart för sig att de är entusiastbilar. Vanligt på de bilarna är bla att dörrarna fryser när solen går i moln.

Men kul som fan att köra är de, klart roligare än 164:orna.
 
Jag har haft 3 stycken Transaxel-alfor (vilka 75 hör till) och man bör nog ha klart för sig att de är entusiastbilar. Vanligt på de bilarna är bla att dörrarna fryser när solen går i moln.

Men kul som fan att köra är de, klart roligare än 164:orna.
Fläktarna fungerar bra som lövsamlare också.
Inte bilens fel.
Utrota lövträden.
 
Den mest ekonomiska i detta fallet är Saaben, alla kategorier förutom skatten som är ca 200:- dyrare per år än Alfan.
Alfan är ju en lite roligare bil men ärligt talat så är ingen av dem "roliga" från början.
Alforna blir väldigt känsliga i styrningen när bussningar mm är dåliga tycker jag, så pass illa att det inte går att köra motorväg med dem utan att man blir sjösjuk. På en Saab så märks det inte, det klonkar bara litegrann.

Mer delar till saabarna samt mycket mer lättmekat under huven, Alfan är lika trång som en 14-årig oskuld.

Köp vilken du vill men jag skulle inte köpa någon av dem. Leta reda på en hyffsad Golf GTI istället, mycket mer bil för pengarna om det är en förstabil. Billigare på alla sätt, även försäkringen konstigt nog.

Ok, det låter ju ganska bra då då... Fördel saaben på ekonomipunkten såhär långt. Ok, så alfan är inte så pass rolig att det motiverar de extra pengarna och mekkrånglet menar du?

Jag förstår... Men är saaben så där slö och gungig som folk säger? Min van är gungig nog så det räcker, då tar jag hellre en lite sportigare bil med styvare dämpning som alternativbil:hihi

Jag vet inte riktigt, jag känner lite inför golfarna som jag gör med 740:orna... Det är för mycket finnig 18-åringsstämpel över båda två, eller vad man nu ska kalla det... You get the point.

Bak.
BMWdödare.
Trevlig märkesklubb med mycket aktiviteter:
http://www.alfaromeo.org/

ooh, trevligt.
där ska jag definitivt gå med om det blir en alfa:)
 
Last edited:
Volvo 240, 740, 940 samt dom större fordarna från den tiden är bakhjulsdrivna.

Men hur jävla viktigt kan det vara att sladda vid korvkiosken?

Köp en bra bil istället och lär dig sladda med den.

Det är inte viktigt alls, jag är bara väldigt fördomsfull mot framhjulsdrivna, understyrda, tråkiga (man kan lägga mindre effekt på de drivande hjulen när de sitter fram osv) och "skullemanfåsladdsåärdenomöjligatthäva"-bilar...:rolleyes:
Tror inte att jag kommer sladda särskilt mycket alls om jag ska vara ärlig, det är bara fördomar alltihop...

Jo, du har nog rätt. Både saaben och alfan verkar ju vara hyfsade bilar i övrigt så då kanske man får släppa sina förutfattade meningar och testa nåt nytt...:)

Och det är det inte över "den måååste vara bakhjulsdriven så jag kan sladda vid korvtjosken" då?

som sagt var, det handlar inte om det:)

edit: hur är japsbilarna i jämförelse då?:va fram- eller bakhjulsdrift, roliga eller tråkiga, slöa eller sportiga, ekonomiska eller dyra...?:va
 
Last edited:
Det är inte viktigt alls, jag är bara väldigt fördomsfull mot framhjulsdrivna, understyrda, tråkiga (man kan lägga mindre effekt på de drivande hjulen när de sitter fram osv) och "skullemanfåsladdsåärdenomöjligatthäva"-bilar...:rolleyes:
Tror inte att jag kommer sladda särskilt mycket alls om jag ska vara ärlig, det är bara fördomar alltihop...

Jo, du har nog rätt. Både saaben och alfan verkar ju vara hyfsade bilar i övrigt så då kanske man får släppa sina förutfattade meningar och testa nåt nytt...:)

Alla moderna bilar är framhjulsdrivna för att det är bättre och säkrare och inte behöver en massa skyddsystem för att folk ska hålla sig på vägen med dom.
 
Alla moderna bilar är framhjulsdrivna för att det är bättre och säkrare och inte behöver en massa skyddsystem för att folk ska hålla sig på vägen med dom.


En väldigt stor anledning är att det är billigare att montera i fabrik.
 
Alla moderna bilar är framhjulsdrivna för att det är bättre och säkrare och inte behöver en massa skyddsystem för att folk ska hålla sig på vägen med dom.

Förvisso... Men ok, om vi säger så här då: det är inte viktigt för mig att sladda runt vid korvmojen, men då jag inte tycker om att känna mig begränsad så vill jag iallafall ha möjligheten... Fast kanske inte just vid korvmojen utan på nån trevlig grusväg, mest för att man blir full i fan eller nåt... Låter det logiskt?:rolleyes: :D
 
En väldigt stor anledning är att det är billigare att montera i fabrik.

Ja, för så är det :rolleyes:

Bushido, leta efter en MK1:a då, första versionen av Golf GTI, den är kult och inte mycket finnig fjortis över dem. Dock lite dyra men jävligt roliga bilar. Jag hade en duktigt trimmad MK1:a avsedd för banracing men jag använde den på gatan. Med en sån kunde jag smiska många hårigare bilar på kurviga vägar, grymt rolig bil!
 
Bushido, leta efter en MK1:a då, första versionen av Golf GTI, den är kult och inte mycket finnig fjortis över dem. Dock lite dyra men jävligt roliga bilar. Jag hade en duktigt trimmad MK1:a avsedd för banracing men jag använde den på gatan. Med en sån kunde jag smiska många hårigare bilar på kurviga vägar, grymt rolig bil!

Men men men... Den är ju fortfarande tysk ju...:va Och ja, jag vet att min tyskbilsnagativitet är helt åt helvete fel och omotiverat, men det sitter djupare än så...:rolleyes: Men som sagt, vem vet vad som händer. Jag väljer ju såklart det som är bäst inom min prisklass i slutändan så vi får väl se vad det blir :)
 
En väldigt stor anledning är att det är billigare att montera i fabrik.

Ja precis, det är ju jättedyrt att bygga bakhjulsdrift för där har man exakt INGET extra som en framhjulsdriven bil har. (utom ett järnrör mellan växellåda och slutväxel)

Däremot har man en jävligt kompliserad växellåda/slutväxel och framvagn på en framhjulsdriven bil.

Det där är skitsnack tills du har visat siffror på det.

Jag tror knappast att ryssarna valde att göra den gamla skokartongs-vazen bakhjulsdriven för att dom tyckte att det var för billigt att bygga en modern framhjulsdriven bil
 
Jag har haft 3 stycken Transaxel-alfor (vilka 75 hör till) och man bör nog ha klart för sig att de är entusiastbilar. Vanligt på de bilarna är bla att dörrarna fryser när solen går i moln.

Men kul som fan att köra är de, klart roligare än 164:orna.

Jag har haft 4 st transaxel-alfor och aldrig haft problem med frysta dörrar ...
 
men hur förhåller sig den tidens japsvarianter, typ mitsubishi lancer, toyota celica och alla de andra, mot samtidens européer? för- och nackdelar?:va
 
Ja precis, det är ju jättedyrt att bygga bakhjulsdrift för där har man exakt INGET extra som en framhjulsdriven bil har. (utom ett järnrör mellan växellåda och slutväxel)

Däremot har man en jävligt kompliserad växellåda/slutväxel och framvagn på en framhjulsdriven bil.

Det där är skitsnack tills du har visat siffror på det.

Jag tror knappast att ryssarna valde att göra den gamla skokartongs-vazen bakhjulsdriven för att dom tyckte att det var för billigt att bygga en modern framhjulsdriven bil

Som jag förstått det så sparar man tid och pengar vid montering av bilen eftersom man kan montera motor-låda-drivaxlar i ett helt paket och spar man tid blir det snabbt pengar vid många producerade enheter.

Jag har haft 4 st transaxel-alfor och aldrig haft problem med frysta dörrar ...

Då var du nog duktigare än mig på att underhålla lås och lister.
 
Last edited:
Som jag förstått det så sparar man tid och pengar vid montering av bilen eftersom man kan montera motor-låda-drivaxlar i ett helt paket och spar man tid blir det snabbt pengar vid många producerade enheter.

Jag köper inte den förklaringen heller, man monterar motor och låda i ett stycke även på bakhjulsdrivna bilar, och man monterar ändå en bakaxel i framhjulsdrivna bilar.
 
9000 Turbo är en ganska härlig bil. Tänk bara att om du tycker om att gasa så kostar dig det både tid och pengar. Växellådsbyten tänker jag på. Finns inga sämre lådor. Vet polaren som kör 9000T just bytte sin växellåda. :)
 
9000 Turbo är en ganska härlig bil. Tänk bara att om du tycker om att gasa så kostar dig det både tid och pengar. Växellådsbyten tänker jag på. Finns inga sämre lådor. Vet polaren som kör 9000T just bytte sin växellåda. :)

ajfan, det låter ju inte så bra... man vill ju ha en bil som håller... kanske inte för total dampkörning, men lite bus borde den tåla kan man tycka... någon som kan verifiera denna aspekt?
 
ajfan, det låter ju inte så bra... man vill ju ha en bil som håller... kanske inte för total dampkörning, men lite bus borde den tåla kan man tycka... någon som kan verifiera denna aspekt?

Lådorna håller hyfsat, men visst går dom sönder på hårdkörda exemplar.
Eller om man drar mycket släp.
När Solstad byggde tidningsutkörningsbilar av dom då rasade lådorna ofta.

Jag har haft en, jag kör väl inte snällt, men lådan höll utmärkt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top