Aldrig en Kawasaki

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Bara jag som är lite knäpp kanske...men, jag har aldrig provkört en hojj innan köp. Man får helt enkelt byta om man inte gillar den. Sen förstår jag handlarna att dom inte har demo ex. Om man har på 1 bör man ha på fler. Bara på kawasaki skulle detta innebära ca 15 demojjar. Z1000, Z750, ZX6R, ZX10, VN2000, KLV1000, VN1600 mfl.

RacerMic skrev:
Jobbar på Moped&Motor i sundsvall, vi har haft både zx10r och cbr1000rr som demo. Dock hann zx10:an gå ca: 15 mil innan den skrotades av en provkörare :rolleyes: (rejält!!)
Här kan man förstå varför det inte lånas ut til provkörning längre.
Det är samma sak i mina trakter när det gäller nya sporthojar, det är fråga om beställning i förväg av körning och visa plånbok alternativt kontoutdrag för att det ens ska komma på fråga.

Jag kan även tänka mig att de handlare som slutat med att låta folk provköra har haft nån dålig erfarenhet av det. Typ att nån kraschat eller stulit nån hoj e.dyl.
Samtidigt förstår jag att man som kund inte vill pynta upp 130,000 för något man inte fått testa. Man kan kanske inte begära att det ska gå testa varje hoj i sortimentet för då skulle det bli en massa demohojar över i butik som ingen vill betala fullpris för. Det är här jag tycker att Märkesreptresentanterna kommer in. Kawasaki Suzuki Ducce o alla de andra borde själva vara mer mån om att handlarna får prylar sålda. Det funkar bra i vissa andra brancher då tillverkarna tar stort ansvar gentemot sina återförsäljare. De borde kunna tillhandahålla demoex till kunderna via åf eller något annat. Man borde kunna se en trend vilka hojar som folk är mest intresserade av och jobba lite mer med dessa. Man borde kunna boka provkörning via tillverkarna direkt utan att detta drabbar återförsäljarna så mycket ekonomiskt. Detta är iofs lite av en utopi då det kanske är svårt att genomföra men det tål väl att tänkas på om inte annat!?

En motvilja att tillhandahålla demohojar beror ju på något. Man kan ju dock inte som åf klandra alla kunder även om vissa är mindre seriösa för då skulle de inte sälja något alls. Kontakten mellan kund och åf är nog om man bortser från priset (i vissa fall) det allra viktigaste. Jag anser att det är upp till tillverkarna att styra upp en sån här sak. Jag kan inte mer än att hålla med trådstartaren när han går direkt till Kawasaki och talar om för dem hur det ligger till. Det är inte minst upp till dem att skaffa sig nöjda kunder. Säljare är bara människor de oxå och har man en dålig erfarenhet av att låna ut hojar så förstår jag även att de är motvilliga att låna ut hojar till höger o vänster. Om man går ner till handlaren o skaffar sig en lite mer personlig relation o visar intresse så tror jag nog inte att det är omöjligt att få provköra. Är man säljare borde man kunna känna pulsen på kunden o veta när det är dax att låta kunden provköra o på så sätt kränga en hoj.
Det blev visst en del repetitioner från föregående inlägg om ni ursäktar ..hehe :tungan

flykay76 skrev:
För ett antal år (över tio) så kunde man få provköra sporthojar hos dom flesta butikerna. I dag är detta ingen självklarhet, även uthyrningsverksamheterna är svåra att finna.
Allt detta beror på..... försäkringarna (som vanligt)
Så även OM man skulle vilja ha en eller två R hojar för demo, så går det inte att lösa. Så det är inte handlarnas fel.

Din jä...la försäljare :D

Nu har jag pratat med den ansvarige på Kawasaki, som var mycket tillmötesgående, och han trodde att AVA:s svar berodde på problemet med framfälgen (fabrikationsfel). När jag berättade att de inte haft någon demohoj på hela året så tyckte han att det lät konstigt.

Han bad mig kolla med en handlare i Uppsala och en i Västerås och om de inte hade någon med den nya fälgen för provkörning så skulle jag ringa honom igen så skulle han fixa fram en hoj. Så ska det låta! :tummenupp

Man får provköra det mesta bara man utstrålar rätt signal och säljaren är intresserad av att sälja till en.

Men då är man ju ingen fjunig 18-åring heller. Det är bara när man börjar snacka om inbyte som de drar år sig öronen.. Kan ju iochförsig ha o göra med att min gått 3700 mil.. Och att den är från 1997..

sandstream skrev:
Nu har jag pratat med den ansvarige på Kawasaki, som var mycket tillmötesgående, och han trodde att AVA:s svar berodde på problemet med framfälgen (fabrikationsfel). När jag berättade att de inte haft någon demohoj på hela året så tyckte han att det lät konstigt.

Han bad mig kolla med en handlare i Uppsala och en i Västerås och om de inte hade någon med den nya fälgen för provkörning så skulle jag ringa honom igen så skulle han fixa fram en hoj. Så ska det låta! :tummenupp

Låter bra! :tummenupp Håll oss uppdaterade. Snart dags att byta rubrik på tråden.

Fascinerande att det finns så många suckers :7peta som är villiga att lägga över 100 kilo kronor utan att provköra! Har jag aldrig gjort, kommer aldrig att göra .. så är det bara. Självfallet finns inte alla hojar hos alla handlare men en provkörning går ALLTID att ordna om man bara ger sig fan på det.

sandstream skrev:
Japp, till "Det blev en Suzuki" ;)

Jag läste den här trötta tråden rakt igenom.....
Sendstreem har helt rätt, ingen provkörning-inget köp.
man ringer gen.agenten, dom fixar ett körbart ex.

sen är ju frågan, är man hojåkare eller hoj körare...???
orkar du åka från norrort för att slanga på "bulten" så orkar man nog att ta sig till ava för ett snack med en försäljare och bygga upp ett förtroende om provkörning...dom har väl ingen aning om vem som sitter i andra änden av telefonen om dom aldrig träffat vederbörande.....

jag skulle inte låna ut prov hoj till vilken typ som helst via telefon...

Harry Danielsson åker runt med en hel jäkla cirkus som folk får provköra, det är inga billiga kromslädar dom lånar ut heller, men det är klart, en hoj som ibland har högre andrahandsvärde än vad den kostade ny (V-rod'en första årsmodellen, samt 03's jubileumshojar) kan man ju glatt låna ut.

Samtliga hojar är välförsäkrade av HD, och självrisken som är extremhög vid provkörning, står provköraren för.

Svårare än så ska det väl inte behöva vara?

Sen att skylla på att man inte har någon hoj med nya framfälgen är svagt, går du in och slantar upp skickar dom säkert ut dig i trafiken på den fälg som sitter på, fast då är det väl din försäkring som tar smällen?

GuW skrev:
Harry Danielsson åker runt med en hel jäkla cirkus som folk får provköra, det är inga billiga kromslädar dom lånar ut heller, men det är klart, en hoj som ibland har högre andrahandsvärde än vad den kostade ny (V-rod'en första årsmodellen, samt 03's jubileumshojar) kan man ju glatt låna ut.

Samtliga hojar är välförsäkrade av HD, och självrisken som är extremhög vid provkörning, står provköraren för.

Svårare än så ska det väl inte behöva vara?

Sen att skylla på att man inte har någon hoj med nya framfälgen är svagt, går du in och slantar upp skickar dom säkert ut dig i trafiken på den fälg som sitter på, fast då är det väl din försäkring som tar smällen?
Hur många HD tror du man säljer?
Hur många 1000cc sporthojar tror du man säljer?

valmers skrev:
Hur många HD tror du man säljer?
Hur många 1000cc sporthojar tror du man säljer?

Kanske har fel men hans inlägg syftade väl på försäkringsbiten... dvs provköraren får skriva på något litet papir där det står att han blir jätte fattig ifall hojen klotas.

Suomalainen skrev:
Kanske har fel men hans inlägg syftade väl på försäkringsbiten... dvs provköraren får skriva på något litet papir där det står att han blir jätte fattig ifall hojen klotas.
Exakt samma förfarande som vi provkörning av sporthoj, 15000 kr i självrisk.

Back