Aldrig en Kawasaki

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Funderar på att byta hoj eventeullt och väntar på info om nya R1000 men tänkte att Kawasakis ZX10R kunde vara ett alternativ.

Kollar deras ÅF på nätet och i Stockholmslän finns bara 1 listade för MC: AVA MC.

Ringer AVA och frågar om de har någon ZX10R hemma och de har de, alla färger t.o.m. Va bra säger jag och frågar om jag kan komma och provköra men då får jag veta att de inte har någon för provkörning och aldrig har haft det. De som köpt av AVA har inte fått provköra utan istället köpa grisen i säcken.

När det gäller bilar och MC tycker jag att det är en självklarhet att man får provköra men så verkar inte Kawasaki resonera då de som tillverkare bör ha satt upp krav på sina ÅF.

Ringde Din MC för några veckor sedan och frågade om de hade någon R1000 hemma för provkörning: Ja visst, det är bara att komma in så fixar vi det!

Det är väl upp till handlaren om de vill ha en lånehoj eller inte och om jag har fattat det rätt så är väl inte AVA den kundvänligaste hojfirman i sthlm.

Sen är det ju väldigt många som vill prova och väldigt få som köper.

Meddela Kawasaki- Sverige detta så kanske de tvingar fram en ändring !!!

Klart f-n man skall få provköra !!
Sen hur Återförsäljaren sållar bort villka som verkligen provkör för ett ev köp resp villka som vill testa en raket bara kan ju bli intressant :D

Har verkligen lätt att förstå om försäljaren inte vill hålla på med omaket det innebär att låna ut ett monster till vilket B-körkortsbärande pucko som helst.

Hojen säljer ju utan att provköras.... Perfekt! Ingen risk för försäljaren, han bara levererar.

Tråkigt, men ack så vanligt bemötande. En total bojkott av ej tillmötesgående försäljare är på sin plats.

Varför så dramatisk? Det är väl upp till handlaren precis som det är upp till kunden att välja handlare. Låter som du behöver välja en ny. Beviks i Linköping har haft en demohoj hela sommaren, hör med Johan Pettersson där så får du köra ett dynamitpaket! :yoparty

Ring direkt till Kawasaki Sverige. De har säkerligen en demohoj du kan få prova. Ljug lite och säg att du är polare med cralle och han sa att... osv. Eller nåt. :)

Förstår inte problemet, både du och handlaren väljer vem han vill göra affärer och på vilket sätt. Det du kan göra är att byta handlare.
Har en kompis som ville köpa en ny A4 2,4 som han inte fick provköra så han köpte en Lexus IS istället. Självklart åkte han tillbaka till Audi och berättade detta. Gör du så du med!

Tror också det är bättre att ta till butiken personligt - när du ringer har dom ju ingen aning vem du är, du kan ju var en blind 18-åring utan ben och då får du givetvis ingen hoj att provköra..

Ta till butiken och förklara säljaren att du håller på att byta hoj och du funderar på att köpa ZX10:an, men vet inte om du sitter bra, om motorn är bättre än Firebladen osv., då kanske du får provköra, även om säljaren säger i telefonen att han inte har hojar till provkörning..

:tummenupp

//Ronni

Chrille skrev:
Har verkligen lätt att förstå om försäljaren inte vill hålla på med omaket det innebär att låna ut ett monster till vilket B-körkortsbärande pucko som helst.
Du kör bara på bana va? Sist jag kollade behövde man ett A-kort för att köra hoj ;-)
Triggerhappy skrev:
Meddela Kawasaki- Sverige detta så kanske de tvingar fram en ändring !!!
Det ska jag göra!!!

Sen tycker en del att jag är dramatisk och ska byta butik/handlare. Visst kan man se det så men om den enda(?) ÅF-en i Stockholm inte kan erbjuda en provtur så tycker jag att Kawasaki som märke är ute och cyklar.

Återkommer när/om jag får svar från Kawasaki.

sandstream skrev:
Funderar på att byta hoj eventeullt och väntar på info om nya R1000 men tänkte att Kawasakis ZX10R kunde vara ett alternativ.

Kollar deras ÅF på nätet och i Stockholmslän finns bara 1 listade för MC: AVA MC.

Ringer AVA och frågar om de har någon ZX10R hemma och de har de, alla färger t.o.m. Va bra säger jag och frågar om jag kan komma och provköra men då får jag veta att de inte har någon för provkörning och aldrig har haft det. De som köpt av AVA har inte fått provköra utan istället köpa grisen i säcken.

När det gäller bilar och MC tycker jag att det är en självklarhet att man får provköra men så verkar inte Kawasaki resonera då de som tillverkare bör ha satt upp krav på sina ÅF.

Ringde Din MC för några veckor sedan och frågade om de hade någon R1000 hemma för provkörning: Ja visst, det är bara att komma in så fixar vi det!
Det kan inte stämma har provat flertalet hojar på awa de e hur justa som helst åk dit och snacka med dem isället!

robbanders skrev:
Det kan inte stämma har provat flertalet hojar på awa de e hur justa som helst åk dit och snacka med dem isället!
Klart som korvspad att det stämmer! Inte f*n sitter jag och åker till andra sidan stan för att få veta samma sak som de sa i telefon.

Antalet miffon som "vill provköra något kul" är många. Väldigt många. Jag förstår handlarna.

valmers skrev:
Antalet miffon som "vill provköra något kul" är många. Väldigt många. Jag förstår handlarna.
Det gör inte jag. I det här fallet fanns ingen hoj att prova så hurvida jag var ett miffo eller inte saknade betydelse. Hade de sagt att de hade en hoj för provkörning och sedan nekat mig att prova väl på plats hade det varit en helt annan sak. Men när de säger att det aldrig haft någon ZX10R inne så är det något fel som är totalt fel!

valmers skrev:

För ett antal år (över tio) så kunde man få provköra sporthojar hos dom flesta butikerna. I dag är detta ingen självklarhet, även uthyrningsverksamheterna är svåra att finna.
Allt detta beror på..... försäkringarna (som vanligt)
Så även OM man skulle vilja ha en eller två R hojar för demo, så går det inte att lösa. Så det är inte handlarnas fel.

kan inte mer än hålla med, självklart måste man få prova grejerna innan man köper... en jobbarkompis skulle köpa ny bil, hon ville ha en ford focus, men fick inte provköra den för säljaren fören alla papper var påskrivna, hon åkte till en annan ford handlare i stan och fick provköra osv... det hela slutade med att hon åkte med sin nyinköpta bil till den första handlaren och sa ett par väl valda ord... :)

Håller med handlarna i detta fallet!

Vem ska betala demohojen? Vem vill köpa en (sönderkörd?) demohoj, även till reducerat pris? Vem ska stå för reduceringskostnaden?

Jo kunden! Är inte hojarna dyra redan?
Sen har vi hela försäkringsbiten...

Tror ni att man får provköra en Ferrari innan man köper den? Knappast!

Det räcker väl att provsitta den, se så att man når ner och så.
Sen kan man läsa på effektpappret ungefär hur fort man kommer att accelerera till 200km/h, vilket är det enda en provkörning är till för.

majtii skrev:
Håller med handlarna i detta fallet!

Vem ska betala demohojen? Vem vill köpa en (sönderkörd?) demohoj, även till reducerat pris? Vem ska stå för reduceringskostnaden?

Jo kunden! Är inte hojarna dyra redan?
Sen har vi hela försäkringsbiten...

Tror ni att man får provköra en Ferrari innan man köper den? Knappast!
iof kanske lite fel att jämnföra en ferrari som kostar ett par mille med en hoj för 150 loppor... jag skulle/ska aldrig köpa något som jag inte får provköra först.. gäller både privat och från handlare...

Back