Akvariefråga

cRoC skrev:
Är det vanliga lysrör man har till akvarier eller är det uv-ljus?

Det är inga vanliga lysrör. Mitt tips är att du köper "Philips - Aquarelle". Det är bra lysrör. Gå till din lokala akvariehandlare och hör med dem.

Vad har du för fiskar?

Jag ska köpa en ödla till flickvännen i julklapp och har ett akvarium som jag tänkte använda, men antar att jag får byta till ett uv-rör då..:)

Thundercat skrev:
Reptiler behöver uv-ljus för skinnets skull om jag inte minns alldeles galet...

Mina fick aldrig, de klagade inte. :hihi (Förutom de som tog livet av sig)

Var finns störst utbud av akvarier och innehåll i sthlm?? Jag funderar på att köpa ett litet.

cRoC skrev:
Jag ska köpa en ödla till flickvännen i julklapp och har ett akvarium som jag tänkte använda, men antar att jag får byta till ett uv-rör då..:)

Nej nej, OM de behöver UV så är det typ 1 gång per vecka eller månad - inte hela tiden! Kolla reptilnet!

Markus skrev:
Nej nej, OM de behöver UV så är det typ 1 gång per vecka eller månad - inte hela tiden! Kolla reptilnet!

Okej jag var på en djuraffär där jag tänkte köpa ödlan och dom sa att man ska ha uv-rör (eller lampa som kostar 700 spänn :3freak ), värmematta och spotlight där dom kan steka sig..Deras uv-lysrör lyser hela tiden
Ska kolla in den där sidan
edit: .com var nån tysk sida och .se en amatörsida.. vilket är rätt?

cRoC skrev:

Ska du ha ödla så skall du ha terrarium och inte akvarium. Det är två väldigt olika saker. :näsblod

cRoC skrev:
uhm, vad är skillnaden? Går det inte att hälla sand och allt i ett akvarium?

Det är lite skillnad på ventilation, men vad fan - det är ju inte du som ska bo där. Sedan öppnas ett terrarie vanligtvis framifrån och ett akv uppifrån (undrar varför :näsblod ). Hur som helst är det bättre med ödla i akvarium än vatten i terrarium. :)

Markus skrev:
Det är lite skillnad på ventilation, men vad fan - det är ju inte du som ska bo där. Sedan öppnas ett terrarie vanligtvis framifrån och ett akv uppifrån (undrar varför :näsblod ). Hur som helst är det bättre med ödla i akvarium än vatten i terrarium. :)

Äsh, jag kör på akvariumet.. Har inte råd med annat
:näsblod
Om den nu behöver bättre ventilation går det väl att ordna genom att borra hål eller liknande. Nåväl.
Får fråga på affären hur länge uv-röret ska så på, är ju bara att sätta en timer om det inte ska vara på hela tiden.
Har en annan fråga: behöver akvariet/terrariet vara helt förslutet eller kan man ha ett hål där uppe som med fiskar? Annars får jag fixa en ny glasbit

cRoC skrev:
uhm, vad är skillnaden? Går det inte att hälla sand och allt i ett akvarium?

Jo visst kan du göra det, tänk bara på att ödlor och ormar är grymt bra på att smita. Du skall helst ha nån del av terrariet som är nät så att det kommer in lite ny luft med syre.

Akvarium = Med vatten i.
Terrarium = Utan vatten i.

cRoC skrev:
Har en annan fråga: behöver akvariet/terrariet vara helt stängt eller kan man ha ett hål där uppe som med fiskar? Annars får jag fixa en ny glasbit

Beror helt på innehållet. (Stege + djur).
Vad beträffar ödla har jag ingen aning vad de kan hitta på, men ormar är lömska. De tar sig ut om det finns hål. Ett tips är helt klart att stänga 100%:igt.

cRoC skrev:
Äsh, jag kör på akvariumet.. Har inte råd med annat
:näsblod
Om den nu behöver bättre ventilation går det väl att ordna genom att borra hål eller liknande. Nåväl.
Får fråga på affären hur länge uv-röret ska så på, är ju bara att sätta en timer om det inte ska vara på hela tiden.
Har en annan fråga: behöver akvariet/terrariet vara helt förslutet eller kan man ha ett hål där uppe som med fiskar? Annars får jag fixa en ny glasbit

Reptiler är bra på att rymma. :7peta

Thundercat skrev:
Jo visst kan du göra det, tänk bara på att ödlor och ormar är grymt bra på att smita. Du skall helst ha nån del av terrariet som är nät så att det kommer in lite ny luft med syre.

Akvarium = Med vatten i.
Terrarium = Utan vatten i.

Hehe okej där fick jag svar på min fråga. Jo jag hade koll på
"Akvarium = Med vatten i.
Terrarium = Utan vatten i." men visste inte skillnaden på hur det är uppbyggt. För mig är båda två glasburar :)

Okej så då fixart jag ett nät istället för en ny glasskiva. Frågan är hur man får fast det nu då.. :confused:
Edit: Glasskiva med massor småshål i är väl egentligen det enklaste?

Markus skrev:
Beror helt på innehållet. (Stege + djur).
Vad beträffar ödla har jag ingen aning vad de kan hitta på, men ormar är lömska. De tar sig ut om det finns hål. Ett tips är helt klart att stänga 100%:igt.

Har man orm skall man helst ha lås på terrariet. En av mina ormar lyckades smita genom att åla sig mot glaset på terrariet så att det flyttade på sig en liten bit och sedan smet den ut genom den smala springan som blev.

cRoC skrev:
Okej så då fixart jag ett nät istället för en ny glasskiva. Frågan är hur man får fast det nu då.. :confused:

Om du nu vill få till det här så enkelt som möjligt - kläm det under armaturen.

Thundercat skrev:
Har man orm skall man helst ha lås på terrariet. En av mina ormar lyckades smita genom att åla sig mot glaset på terrariet så att det flyttade på sig en liten bit och sedan smet den ut genom den smala springan som blev.

Vilken hal en. :rolleyes:
Mina smet bara när jag glömde stänga. :tummenner
Beror ju lite på förhållandet ormens vikt vs glasdörrens vikt.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti