Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
cRoC skrev:Är det vanliga lysrör man har till akvarier eller är det uv-ljus?
cRoC skrev:Är det vanliga lysrör man har till akvarier eller är det uv-ljus?
Markus skrev:Vanliga, huruvida de behöver UV också vet jag inte. Reptiler behöver en del av det sägs det.
Thundercat skrev:Reptiler behöver uv-ljus för skinnets skull om jag inte minns alldeles galet...
cRoC skrev:Jag ska köpa en ödla till flickvännen i julklapp och har ett akvarium som jag tänkte använda, men antar att jag får byta till ett uv-rör då..![]()
Markus skrev:Nej nej, OM de behöver UV så är det typ 1 gång per vecka eller månad - inte hela tiden! Kolla reptilnet!
cRoC skrev:Jag ska köpa en ödla till flickvännen i julklapp och har ett akvarium som jag tänkte använda, men antar att jag får byta till ett uv-rör då..![]()
Thundercat skrev:Ska du ha ödla så skall du ha terrarium och inte akvarium. Det är två väldigt olika saker.![]()
cRoC skrev:uhm, vad är skillnaden? Går det inte att hälla sand och allt i ett akvarium?
Markus skrev:Det är lite skillnad på ventilation, men vad fan - det är ju inte du som ska bo där. Sedan öppnas ett terrarie vanligtvis framifrån och ett akv uppifrån (undrar varför). Hur som helst är det bättre med ödla i akvarium än vatten i terrarium.
![]()
cRoC skrev:uhm, vad är skillnaden? Går det inte att hälla sand och allt i ett akvarium?
cRoC skrev:Har en annan fråga: behöver akvariet/terrariet vara helt stängt eller kan man ha ett hål där uppe som med fiskar? Annars får jag fixa en ny glasbit
cRoC skrev:Äsh, jag kör på akvariumet.. Har inte råd med annat
![]()
Om den nu behöver bättre ventilation går det väl att ordna genom att borra hål eller liknande. Nåväl.
Får fråga på affären hur länge uv-röret ska så på, är ju bara att sätta en timer om det inte ska vara på hela tiden.
Har en annan fråga: behöver akvariet/terrariet vara helt förslutet eller kan man ha ett hål där uppe som med fiskar? Annars får jag fixa en ny glasbit
Thundercat skrev:Jo visst kan du göra det, tänk bara på att ödlor och ormar är grymt bra på att smita. Du skall helst ha nån del av terrariet som är nät så att det kommer in lite ny luft med syre.
Akvarium = Med vatten i.
Terrarium = Utan vatten i.
Markus skrev:Beror helt på innehållet. (Stege + djur).
Vad beträffar ödla har jag ingen aning vad de kan hitta på, men ormar är lömska. De tar sig ut om det finns hål. Ett tips är helt klart att stänga 100%:igt.
cRoC skrev:Okej så då fixart jag ett nät istället för en ny glasskiva. Frågan är hur man får fast det nu då..![]()
Thundercat skrev:Har man orm skall man helst ha lås på terrariet. En av mina ormar lyckades smita genom att åla sig mot glaset på terrariet så att det flyttade på sig en liten bit och sedan smet den ut genom den smala springan som blev.
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |