Akvarie lycka

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag blir så lycklig. Min stora hane håller på att bygga sig en bostad åt sig och den största honan. Han plockar bort grus och inkräktare, den enda som få komma dit är honan.
Ah snart blir det nog småfisk. Undra hur många som kommer överleva? Ska låta föräldrarna utöva yngelvård. Jag tänker inte ta dom små ifrån föräldrarna.
Fisken är Lodotropheus Sprengare om ni undrar.

Qwerty skrev:
Jag blir så lycklig. Min stora hane håller på att bygga sig en bostad åt sig och den största honan. Han plockar bort grus och inkräktare, den enda som få komma dit är honan.
Ah snart blir det nog småfisk. Undra hur många som kommer överleva? Ska låta föräldrarna utöva yngelvård. Jag tänker inte ta dom små ifrån föräldrarna.

:va hmmm är de guppiisss :tungan

Qwerty skrev:

Ta inte ut segern i förskott, är det första gången hon tuggar så är det inte säkert hon håller dom hela tiden ut. Ibland så behöver dom några gånger på sig för att få kläm på det hela. Har en grupp Hongi som tuggar lite nu och då men dom får aldrig till det. Mina Protomelas ornatus har tuggat 2 ggr men inte fått till det än.

Men grattis och jag håller tummarna för dig.

Nej nej räknar inte med yngel ännu. Visst man kan ta upp fisken den 24dagen och skaka ur dom men jag tror att låter man dom få tid så lär dom sig själva att uppfostra och skydda sina yngel. Honan tuggar inte än, gissar att det tar ett par dagar till innan hon gör det.
Det här är första gången för mej och fisken.

Qwerty skrev:

Hur stora är fiskarna? Är de 4-5 cm så blir det kanske ca 10-14 yngel. Om du har gott om små hålor och gömställen så kommer kanske 1 eller 2 att överleva.

Vill du att fler skall överleva så flyttar du honan till ett yngelkar och låter henne spotta ut ynglen där och sen flyttar tillbaka henne till det stora karet. Du kan mata på henne lite och låta henne återhämta sig några dagar innan du släpper tillbaka henne. ha ynglen i en liten fytande yngelbox så inte honan äter upp dem. DU kan mata ynglen med vanligt flingfoder som du smular sönder i börjar.

Jag vet inte om det är inbillning men jag tyckte att de ynglen som fick klara sig i det stora karet fick vackrare färger än de som jag födde upp i yngelkar.

Har de väl börjat leka så leker de snart igen.

Om du vill locka fiskarna till lek så kan du ha i lite kallare vatten nästa gång du gör vattenbyte, samt om du gör rent botten samtidigt så vattnet blir lite grumligt så tror de att det är regnperiod, iaf malawicikliderna. Lycka till och dra iväg ett pm om det är något mer du undrar över.

:tummenupp

jojon80 skrev:
Är inte det en malawiciklid? även kallad "rostciklid"?

Ops. Skrev fel. Tänkte så rätt men endå fel. Har några från tanganyika men huvudstammen är malawi.

Thundercat skrev:
Hur stora är fiskarna? Är de 4-5 cm så blir det kanske ca 10-14 yngel. Om du har gott om små hålor och gömställen så kommer kanske 1 eller 2 att överleva.

Vill du att fler skall överleva så flyttar du honan till ett yngelkar och låter henne spotta ut ynglen där och sen flyttar tillbaka henne till det stora karet. Du kan mata på henne lite och låta henne återhämta sig några dagar innan du släpper tillbaka henne. ha ynglen i en liten fytande yngelbox så inte honan äter upp dem. DU kan mata ynglen med vanligt flingfoder som du smular sönder i börjar.

Jag vet inte om det är inbillning men jag tyckte att de ynglen som fick klara sig i det stora karet fick vackrare färger än de som jag födde upp i yngelkar.

Har de väl börjat leka så leker de snart igen.

Om du vill locka fiskarna till lek så kan du ha i lite kallare vatten nästa gång du gör vattenbyte, samt om du gör rent botten samtidigt så vattnet blir lite grumligt så tror de att det är regnperiod, iaf malawicikliderna. Lycka till och dra iväg ett pm om det är något mer du undrar över.

:tummenupp

Hannen som är lite större är ca 6-7cm honan är kanske bara 5cm. Jag inbillar mej precis som du att ju mindre man blandar in oss människor ju bättre och starkare blir fisken. Nu är det här första gången för mej med malawi men jag tror det stämmer även här. Lite kallare vatten sa du och att grummla runt i botten. Har precis gjort rent det lite mer än det vecko aktiga vattenbytet kanske va det det som utlöste det hela.

skoteridioten skrev:

Ohnej. Jag är alldeles för dålig för att fota en fisk i ett akvarium. Är ju en helt omöjlig uppgift att fota dessa snabba individer.

Kan iof göra ett försök i kväll.

hummm, ni bor oxå ensamna va ?

( fan, kanske skall slå slag i saken o fixa det där satans akvariet man funderat på länge nu, verkar ju ge livet en mening, bra sysselsättning under vintern ? =)

Jag hade för länge sedan några firrar 5-7cm oranga med svart fena.. de va som kaniner!! fick nog 3-4 kullar inom nått år, och iaf 3-4st från varje kull klarade sig :eek:

ZejtaN skrev:
hummm, ni bor oxå ensamna va ?

( fan, kanske skall slå slag i saken o fixa det där satans akvariet man funderat på länge nu, verkar ju ge livet en mening, bra sysselsättning under vintern ? =)

Nä Samboförhållande sedan ett gäng år tillbaka.

skoteridioten skrev:

Okey nu har jag försökt att fota... Tänker inte lägga ut några av dessa bilder och frågar därför hur gör man? För att fota fiskar i ett akvarium.

eisbaer skrev:
Använd inte blixt =)

Jag vet. MEN. Bilden blir skitmörk eller om man ökar slutartiden suddig, etersom fisk har en tendens till att inte vilja stå still.
Ska försöka lysa upp hela akvariet från en annan vinkel gentemot kameran. Och på så vis köra en normal eller kortare slutartid eftersom objektet är i rörelse. Svårt blir det men skam den som ger sig.

Fan, jag läste "akvarie olycka" och hoppades väl lite på att någon vält ut ett par kubikmeter vatten på ovanvåniingen i sitt trähus. :hihi

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8