Akvarie fisk

qwerty: Jag har ju inte sett dom men rent spontant utan att gå igenom alla sorter så låter det som en alunocara ?

Thundercat: Fiskar som leker är ju svinskoj, dessutom så har väl discusen ganska sofistikerad yngelvård ?
Jag har nån rödzebra som är helt galen, orkar inte alltid lyfta ur henne utan dom får bli mat ibland. Just idag så filmade jag lek med mina hongi, dom har lekt flera ggr men hon håller sällan äggen/larverna/ynglen mer än nån vecka. får hoppas det går bättre nu.

Twosaint skrev:
Thundercat: Fiskar som leker är ju svinskoj, dessutom så har väl discusen ganska sofistikerad yngelvård ?

De fläktar med fenorna över äggen. Problemet var ju att de la äggen på pumpen. Så fort de blev frisimmande så sögs de in i pumpen. Ställde in en uppånervänd lerkruka och försökte få dem att lägga äggen på den. Det gjorde de en gång, sen var det på pumpen igen... :huvet

Thundercat skrev:
De fläktar med fenorna över äggen. Problemet var ju att de la äggen på pumpen. Så fort de blev frisimmande så sögs de in i pumpen. Ställde in en uppånervänd lerkruka och försökte få dem att lägga äggen på den. Det gjorde de en gång, sen var det på pumpen igen... :huvet

Jag antar att de ville ha sex men inte barn... :lol

Fasiken vad det finns mycket fin fisk. Har hittat den ena sorten som nästan dog ut. Har två st kvar. 5st av denna sort finns i avloppet. :(

Jobbigt när man läser texten till fisken.
"Detta är en Marmelade Cat av arten L Trewavasea "Red Top" som min fiskkompis fick i en kull. Den brukar vara mer blå än vad den är nu. Honorna är oranga med mer eller mindre fläckar. Det händer ibland att hanar blir fläckiga som honan i arten. Det är då man kallar dem för Marmelade Cats. De är ganska sällsynta och dyra, en VF MC kostar från ca 1500 kr och uppåt."

Är dock inte helt tusen på modellen men nästan. Han jag fick dom av sa att dom va dyra och ovanliga och nämnde något namn jag ej minns. Ska kika om jag inte kan komma över någon eller några nya.

Bifogat

• ciklid.jpg
    ciklid.jpg
    50 KB · Visningar: 87
Va fasiken bilden kom inte med. Provar igen.

Bifogat

• ciklid.jpg
    ciklid.jpg
    50 KB · Visningar: 57
Sitter och spanar lite på dom nu. Hur tidigt får hannarna sina vita fläckar på bukfenan? Mjölkfläckar?
Vissa av mina har börjat med revir och jagar bort dom andra, två st har redan fått sina fläckar, va fasiken fisken är ju bara tre månader(ca) gammal. Dom är ju inte större än 3-4cm är inte det lite väl tidigt? Fisken i fråga är helt neonblå.(kan inte art). Dessa är dom två största.

Qwerty skrev:
Fasiken vad det finns mycket fin fisk. Har hittat den ena sorten som nästan dog ut. Har två st kvar. 5st av denna sort finns i avloppet. :(

Jobbigt när man läser texten till fisken.
"Detta är en Marmelade Cat av arten L Trewavasea "Red Top" som min fiskkompis fick i en kull. Den brukar vara mer blå än vad den är nu. Honorna är oranga med mer eller mindre fläckar. Det händer ibland att hanar blir fläckiga som honan i arten. Det är då man kallar dem för Marmelade Cats. De är ganska sällsynta och dyra, en VF MC kostar från ca 1500 kr och uppåt."

Är dock inte helt tusen på modellen men nästan. Han jag fick dom av sa att dom va dyra och ovanliga och nämnde något namn jag ej minns. Ska kika om jag inte kan komma över någon eller några nya.

Varför köpa vildfångade när det finns lika fina odlade fiskar?

Qwerty skrev:
Sitter och spanar lite på dom nu. Hur tidigt får hannarna sina vita fläckar på bukfenan? Mjölkfläckar?
Vissa av mina har börjat med revir och jagar bort dom andra, två st har redan fått sina fläckar, va fasiken fisken är ju bara tre månader(ca) gammal. Dom är ju inte större än 3-4cm är inte det lite väl tidigt? Fisken i fråga är helt neonblå.(kan inte art). Dessa är dom två största.

Jag vill inte vara neg mot dig men att veta arten kan ju vara rätt bra ibland, tex som nu när du har lite funderingar på beteende ?

Twosaint skrev:
Jag vill inte vara neg mot dig men att veta arten kan ju vara rätt bra ibland, tex som nu när du har lite funderingar på beteende ?

Håller med. Helt plötsligt efter 10år med akvarium är man som en nybörjare. Helt otroligt hur komplicerat att blev bara utav att byta art. Har tidigare bara kört scalar och gurami, det är en viss skillnad. Det är svårt att veta arten när man var och hämtade fisk hos en bekant till brorsan som hobby odlar malawi till olika handlare. Allt gick snabbt och jag kikade på hans stora fina fiskar och bestämmde vad jag skulle ha medans han plockade ordning.

Känner att jag måste prata lite med honom om viktig info och anda saker om dessa malawi, kan ju ingenting.

Qwerty skrev:
Har inte köpt en enda av dessa. Två paket röka va betalningen.

Det är dumt att röka :fatta!

Jag är lite halvless ibland tittar man på alla annonser på www.ciklid.se så är det mesta söderut kan ju få tag på massa fina fiskar för en pisspeng och ingenting.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt