Akvarie fisk

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har åk på något i mitt akvarie. En fisk har visst dött och tre st beter sig mycket underligt. Två står upp mot ytan i hörnen och den tredje simma runt för fullt hela tiden. Vad fasiken är fel? Eftersom att dom är vita malawi så syns saker väldigt tydligt, den ena som jag tog upp för observation ser nästa ut som om han blöder från gälarna.
Hjälp mej nu!

Qwerty skrev:
Har åk på något i mitt akvarie. En fisk har visst dött och tre st beter sig mycket underligt. Två står upp mot ytan i hörnen och den tredje simma runt för fullt hela tiden. Vad fasiken är fel? Eftersom att dom är vita malawi så syns saker väldigt tydligt, den ena som jag tog upp för observation ser nästa ut som om han blöder från gälarna.
Hjälp mej nu!
Kolla här http://www.zoopet.com/

de två fiskarna som står mot ytan offrade den döda fisken för att frammana den fjärde demonfisken som simmar runt och nu försöker dom fly för att den inte ska döda dom? :va

Mingves skrev:

Kikade där.
"Bukvattensot
Symptom: Bukvattensot drabbar i huvudsak de munruvande cikliderna från Malawi- och Tanganyikasjöarna. Den orsakas av en flagellat som sannolikt finns naturligt i fiskarnas tarmsystem. När fisken utsätts för stress orkar inte fiskens immunförsvar hålla emot och den blir sjuk. Stadium 1 - matvägran, stadium 2 - fisken verkar "hosta", stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring, stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4). Smittar men ganska långsamt.
Åtgärd: Ganska lättbotad sjukdom i de första stadierna. Medicinera med 40% emtrylvet - metronidazol (5 ml - 100 L akvarievatten) som kan köpas genom veterinär. Det finns idag också en akvariefiskmedicin och som sägs vara effektivt mot flagellater - Waterlife Octozin. Eventuellt kan medicineringen upprepas efter 3-4 dagar. Gör då ett stort vattenbyte innan ytterligare medicinering sker."

Men det känns långsökt, dom har ju ätit ordentligt. fast allt annat kan ju stämma. Katten stressar nog dom en heldel. Nåja får leta upp det där emtrylvet - metronidazol och se om det hjälper.

Överflödiga diskussioner

Qwerty skrev:
En fisk har visst dött och tre st beter sig mycket underligt. Två står upp mot ytan i hörnen och den tredje simma runt för fullt hela tiden.
Hjälp mej nu!
Det finns provstickor för att kontrollera vattnet, ph-värdet och andra analyser. Ring till en djuraffär, de kanske kan hjälpa dig att lösa ditt problem. Jag tror att det är något med vattnet. Men jag är absolut ingen expert och det är många år sedan jag hade akvarium.

Lycka till :)

Inget problem med vattnet, är gammal akvarie räv. Där emot så har jag grymmt dålig koll på sjukdommar. Framförallt när det är på en fiskart jag aldrig haft tidigare. Synd bara att vissa av mina ynglingar är riktigt exklusiva för att vara Malawi, självklart är det två av dom som redan strukit med och dom andra ser riktigt vissna ut(av dom fina). Ska fixa medicin och göra ett vattenbyte i kväll, sen slå i medicinen och be till gudarna att några av dom riktigt fina ska få vara kvar.
Ett visst svinn måste man räkna med eftersom dessa var yngel för bara en månad sedan. Har matat dom hårt för att få snabb tillväxt, dock så är jag medveten om riskerna med för hård matning, säkert det som straffar mej nu:( . Men men det finns fler att tillgå där jag hämtade dessa

Qwerty skrev:
Inget problem med vattnet, är gammal akvarie räv. Där emot så har jag grymmt dålig koll på sjukdommar. Framförallt när det är på en fiskart jag aldrig haft tidigare. Synd bara att vissa av mina ynglingar är riktigt exklusiva för att vara Malawi, självklart är det två av dom som redan strukit med och dom andra ser riktigt vissna ut(av dom fina). Ska fixa medicin och göra ett vattenbyte i kväll, sen slå i medicinen och be till gudarna att några av dom riktigt fina ska få vara kvar.
Ett visst svinn måste man räkna med eftersom dessa var yngel för bara en månad sedan. Har matat dom hårt för att få snabb tillväxt, dock så är jag medveten om riskerna med för hård matning, säkert det som straffar mej nu:( . Men men det finns fler att tillgå där jag hämtade dessa

Jag har för mig att malawiciklider kan få bukvattensot av för hård matning eftersom inte magen hänger med. (observera att jag inte är säker på att det är så här).

Malawi får bukvattensot av proteinrik kost.

Edit: ralph har inget akvarium, man behöver ingen luftpump cirkulationen i ytvattnet syresätter tillräckligt/bättre än en sk "luftpump".

Edit igen: Under mina 11 år som akvarist var det endast under dom 2-3 första som jag använde preparat och vattenberedning. Har aldrig haft vita pricksjukan eller dyligt. Dock har nån grupp troffar (Chimba) strukit med nån gång (Soten).

Bifogat

• akvari.JPG
    akvari.JPG
    79.5 KB · Visningar: 211
Last edited:
Twosaint skrev:
Malawi får bukvattensot av proteinrik kost.

Edit: ralph har inget akvarium, man behöver ingen luftpump cirkulationen i ytvattnet syresätter tillräckligt/bättre än en sk "luftpump".

Edit igen: Under mina 11 år som akvarist var det endast under dom 2-3 första som jag använde preparat och vattenberedning. Har aldrig haft vita pricksjukan eller dyligt. Dock har nån grupp troffar (Chimba) strukit med nån gång (Soten).

Malawi får väl inte vanliga vita-pricken?

Jag använder inte heller vattenpreparat eller salt, bara vanligt kranvatten.

Kör förövrigt med samma mat som dig, Hikari cichlid gold. :tummenupp

Snackade med en akvarie firma. Jo det är bukvattensot som jag åkt på. har medicinerat och hoppas och ber till gudarna att inte fler trillar av pinn. 7st har dött redan och jag hoppas att resterande klarar sig, två st till ser dåliga ut, det börjar bli dyrt nu. Allt har skett fort och det va endast igår som jag märkte at ett par st inte åt, idag är dom döda. Mina fina vita med oranga fenor är döda, mina vita med blå spräcklig färg med oranga fenor är nu i toaletten. Synd då dessa är dyra och lite ovanliga :( . Ska nog försöka komma över några nya. Någon på sh som odlar dessa malawi jag nu saknar?

Fin burk du har Twosaint.

Har lite motsatt problem i vårt akvarie. Fiskjävlarna vill inte dö! Enda barmhetighet de möter är matning och rengörning av pumpen en gång i halvåret. Har en enögd Zebraciklid och en eller två palettciklider. De andra har dött (troligen av ålder för nåt annat verkar de inte dö av...)

Edit: Är självklart ledsen för din skull. Malawi är som sagt inte en av de billligare arterna och det är framförallt inte kul när de dör då du verkar ha lagt ner mycket tid på det oxå

Last edited:
Qwerty skrev:
Snackade med en akvarie firma. Jo det är bukvattensot som jag åkt på. har medicinerat och hoppas och ber till gudarna att inte fler trillar av pinn. 7st har dött redan och jag hoppas att resterande klarar sig, två st till ser dåliga ut, det börjar bli dyrt nu. Allt har skett fort och det va endast igår som jag märkte at ett par st inte åt, idag är dom döda. Mina fina vita med oranga fenor är döda, mina vita med blå spräcklig färg med oranga fenor är nu i toaletten. Synd då dessa är dyra och lite ovanliga :( . Ska nog försöka komma över några nya. Någon på sh som odlar dessa malawi jag nu saknar?

Fin burk du har Twosaint.

Ett tips när du medicinerar om du har ett stort kar. Tappa ut 2/3 - 3/4 av vattnet så går det åt mindre medicin. Medicin brukar vara svindyrt. Glöm inte att lägga doppvärmaren ner.

Du har inget namn på arterna du saknar?

Thundercat: Knäpp inte med blixten :fatta!

Nej dom får ju inte det, men jag har inte bara haft malawi i 11 år, har tom haft parooner i mina ungdoms glada dagar :3freak
Ville bara påpeka att det går ganska bra utan alla ph höjare, vattenberedning osv...
Fan har du en diskusburk nu blir jag lite avis. Har länge funderat på en sån men har inte plats i min lilla 2:a

Qwerty: Tack =) Här kommer en natt/kvällsbild. Sen är det lättare om du har namnen på firrarna. Var det VF fisk eller ?

Jag har ett litet problem och jag rår för det själv, har blandat in några frontosor bland mina malawi brukar försöka mata dom med hela räkor men ibland hinner vissa mbunas och haplisarna få i sig en del. Vilket har lett till att 3st VF (Vildfångad fisk=DYR) strök med :näsblod
i soten.

Bifogat

• natten.JPG
    natten.JPG
    73.6 KB · Visningar: 158
Så ja nu verkar det västa vara över, idag ser dom andra fräsha ut igen, gissar att det blir ännu bättre typ imorgon. Ser att en utav dom spräckliga med organga fenor lever än, han måste ha repat sig under natten för idag ser han helt normal ut. Har tyvärr inga namn. Kan ta reda på det utav han som jag skaffade dessa av.

Twosaint skrev:
Fan har du en diskusburk nu blir jag lite avis. Har länge funderat på en sån men har inte plats i min lilla 2:a

Hade är väl rätt ord, har börjat avveckla det karet för det får inte plats när jag skall flytta ihop med tjejen.

Fick fram ett lekpar som lekte 2-3 ggr i veckan. Och fick fram några frisimmande yngel innan jag sålde diskusarna.
:(

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...