Akutproblem framgaffel GSXR

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Det började med att jag skulle dra åt styrlagret. Lossade då tyvärr där uppe vid gaffelbenen då jag trodde det behövdes för att få loss styrkronan. Nu kröp dessa upp och nu får jag ej ner det. Har aldrig grejat med framgafflar tidigare. Jag har tömt ur några dl olja från ena gaffeln då jag trodde trycket skulle minska men antar att det är fjädern.

Behöver jag några specialverktyg till detta? Hur fyller jag i oljan igen? Var avluftar jag, nere eller uppe? Mycket tacksam för hjälp då jag skulle behöva hojen på tisdag.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    1.1 MB · Visningar: 536

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
He he, det där är kul..... ;)

Du måste avlasta gaffeln, depåstöd som lyfter i kronan och någon som hjälper dig att lyfta upp då det är riktigt jäkla svårt om man släpper ner bägge samtidigt.
Elle något annat sätt så du kan lyfta upp framänden till hjulet hänger fritt som lyftblock i taket eller verkstadsdomkraft under någonstans tillsammans med ett depåstöd bak.

Oljan är jobbigare då, bör mäta nivå med luftad cartridge utan fjäder i och allt nedtryckt annars tömma All olja(vilket är nästan omöjligt utan att skruva ur cartridgen och inte ens då är det ofta nivån stämmer med angiven volym) och fylla volym enligt bok.

Kan ju chansa och tippa i ungefär vad du tappade ur men kan bli ett spännade resultat med, allt från svampig gaffel till stum.

Bäst är att plocka av benen och byta olja när du ändå är så långt gången, skaffa depåstöd så är det inget svårt. :)

Ed, vad har hänt med högra locket förresten? Ska det se ut sådär?
 
Last edited:

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Lyft i kronan eller så att framändan hänger fritt.
Montera bort gaffelbenen och gör om gör rätt.
Är du inte värsta race killen så fungerar det med rätt mängd gaffel olja i varje ben.
Men är man noga och verkligen vill ha det helt i sin ordning så är det bara att demontera
fjädrarna från cartridge och fylla på olja i den nivå som man ska ha i benen.
Det blir ofta lite bubblor med mera i systemet så man bör pumpa cartridgen upp och ned med ett special handtag som man fäster i den gänga som håller övre delen. Sedan bör man låta det så en stund innan man finjustera nivån i benen.

Oftast är det ändå dags att byta vätska i benen ... så passa på med lite service av dem.
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
He rik: Tack för supersnabbt svar. Nu står den på depåställ bak plus domkraft under. Nu såg jag åtminstone var jag häller i oljan. Om jag nu vill ha ihop den snabbt till tisdag går det överhuvudtaget att trycka ner den i hålet igen om jag lättar framhjulet? Verkar ju skitsvårt! Inga specialverktyg? Jag fyller nog i lika mycket olja som tappades ur. På den högra sidan är bara den blåa "skruven" borttagen.
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Hayabusa: Om jag gör för stor grej av det så är jag rädd att jag inte får iordning på den tills på tisdag. En annan fråga: Hur vet jag att jag har rätt mängd olja i, kan man se det nånstans? Det jobbiga var att bägge skruvarna som sitter under styrkronan gick av så jag måste nog värma lite där och skruva med polygrip
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lyfter du framhjulet från marken är det bara att skruva i locken igen, jag brukar efter jag lyft skruva motsols tills det "klickar" till, då ligger gängen rätt.
På med hylsan och skruva i med HAND-kraft tills den minst gått några varv, ska Inte gå trögt för då är något fel.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Den blå lär vara förspänning och spårskruven i mitten bör vara returen, tror returen är där på sukan.......hur hamnade den där?
Den ska sitta i locket.....

Du är nog tvungen att plocka ner iaf. det benet och dela det, det ska Inte gå att lossa åt det hållet vad jag känner till, tror du har lite problem...
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Denna tog jag bort eftersom jag trodde olja skulle i där. Var bara att gänga tillbaka nuimage.jpg
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Det som oxå blev lite dumt var att justermuttrarna till strylagret sitter väldigt hårt. Köpte en haknyckel på biltema men den verkar lite för klen. Hoppas det finns bättre nånstans. Hur brukar det sitta på era hojar och vad använder ni?
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
:huvet lämna in till någon som kan sätta ihop det och byta olja då kan du likabra byta båda packboxarna går på 1500-2000:- hos en mek.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Nog för att det är lärorikt att meka själv med sin hoj, men du har helt klart för dålig koll på vad du håller på med i det här läget. Lämna ifrån dig jobbet som det står till någon erfaren mek, eller se till att bjuda hem någon som vet hur grejorna skall mekas med som kan visa dig.

Nästa gång, skaffa servicemanual, läs på, googla, kika lite på youtube, så är du mer förberedd och slipper skruva sönder hojen i onödan. Snåla inte utan se till att ha rätt verktyg för det du skall göra.

Och ja, jag talar av egen erfarenhet :) :) :)
 

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Visby
Hoj
1993 Yamaha XT 600
kan va bra o ha väl fungerande framgafflar som sitter ihop rätt,, såååå lägg bort verktygen och ring nån som kan hjälpa dig.....
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Gomorron. Jo det är viktigt med att gafflarna funkar korrekt. Ska se vad jag hittar på idag. Tack iaf för tipsen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag håller med några föregående talare - ta hojen på bärgare till en verkstad. Om du hamnade där du hamnat när din avsikt egentligen var att kolla styrlager så är det uppenbart att du inte har tittat i en servicemanual och dessutom att du inte har den blekaste aning om vad du håller på med eller hur framänden på en sporthoj är konstruerad. Då ska du inte ens fundera på att själv serva ett gaffelben.

Ta hojen till en verkstad, annars kommer detta att sluta tråkigt.
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Alatalo: hehe att ta den på bärgare var väl inte det hetaste tipset direkt, kostar ju multum. Dessutom så har verkstäderna högsäsong just nu och lägg då till semestertider på det så kan du själv räkna ut hur länge hojen får stå o vila.

Köpte mej Haynes verkstadshandbok idag så det ska nog gå vägen detta. Ofta är det så att ska man få nåt gjort får man göra det själv och gör man fel så får man helt enkelt göra om det. Nästa gång man gör det så kan man det, annars lär man sej inget eller hur.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alatalo: hehe att ta den på bärgare var väl inte det hetaste tipset direkt, kostar ju multum. Dessutom så har verkstäderna högsäsong just nu och lägg då till semestertider på det så kan du själv räkna ut hur länge hojen får stå o vila.

Köpte mej Haynes verkstadshandbok idag så det ska nog gå vägen detta. Ofta är det så att ska man få nåt gjort får man göra det själv och gör man fel så får man helt enkelt göra om det. Nästa gång man gör det så kan man det, annars lär man sej inget eller hur.

Ska du ge dig på en service av gaffelbenen själv så lär du inte bli klar till tisdag ändå. En del verktyg som behövs, delar och sånt som behöver beställas. Ska du bara skruva ihop det kommer du antagligen få en knepig gaffel tills på tisdag. Nu går det förvisso att köra med en knepig gaffel om man inte ligger på gränsen och nöter, så det är ju ingen jättefara. Men pressa inte gränserna med gaffeln innan du fått ordning på den.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Mitt tips om bärgare till verkstad är inget skämt och inte heller ett försök att vara elak. Det är för ditt eget bästa. Om din avsikt var att kolla styrlager och det slutade med att du har skruvat ur båda topcaps ur båda gaffelben, lyckats få lös den ena förspänningsjusteringen från kolvstången samt slitit av två skruvar under gaffelkronan, då är det uppenbart att du inte har de kunskaper som krävs för att få ihop detta till en fungerande och trafiksäker motorcykel. Med eller utan manual.

Återigen, jag försöker inte vara lustig. Jag säger detta för att jag vet vad som kan hända när felaktigt monterade framgafflar, gaffelkronor och styrlager ramlar isär.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Nog för att det är lärorikt att meka själv med sin hoj, men du har helt klart för dålig koll på vad du håller på med i det här läget. Lämna ifrån dig jobbet som det står till någon erfaren mek, eller se till att bjuda hem någon som vet hur grejorna skall mekas med som kan visa dig.

Nästa gång, skaffa servicemanual, läs på, googla, kika lite på youtube, så är du mer förberedd och slipper skruva sönder hojen i onödan. Snåla inte utan se till att ha rätt verktyg för det du skall göra.

Och ja, jag talar av egen erfarenhet :) :) :)

Med håller till 100%

Gör om gör rätt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top