Akuthjälp med fastnade bultar i drevhållare.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Halloj

Har en drevhållare till en Yamaha TT600e som har strulat till sig ordentligt. Förra ägaren drog sig för att byta bakrev efter att han insåg att insexskallarna blev nästan runddragna. Nu har jag tagit över hojen & känner att vill ha ordning på grejerna. Kapade av skallarna till bultarna & fick bort det slitna drevet. Så nu till frågan, drevhållaren är i alu & vad nu bultarna är av vet jag inte förutom jäkligt hårda. Yamaha tokstollarna har inte använt KTM superba ide med bult & mutter utan det är 4st långa bultar som går in ca 5cm i drevhållaren. VART hittar jag någon på norra sidan av Stockholm som kan borra bort dessa bultar utan att förstöra drevhållaren?

Please help!! :)

De är väl vänstergängade? Då är det "bara" att fästa något i bulten & skruva ur.

Vill minnas att det är som en dubbelgängad axel iaf...:va

Tack men nu när huvuden är bortkapade så är det ingen ide + att skallarna var runddragna. Enda sättet är att borra ur dem nu!

Tack men nu när huvuden är bortkapade så är det ingen ide + att skallarna var runddragna. Enda sättet är att borra ur dem nu!

Hur mycket "uppstick" har du på skruven som är kvar då?
Kan du kanske svetsa på en mutter på den?
Värmen från svetsen borde ju göra så den släpper också.
Du kanske redan hade tänkt på detta.

Brukar använda en vanlig borrmaskin och sedan knacka in en torxbits i borrhålet, tycker att det funkar bättre än dyra urdragare
(fast det är ju jag)

>>E

Brukar använda en vanlig borrmaskin och sedan knacka in en torxbits i borrhålet, tycker att det funkar bättre än dyra urdragare
(fast det är ju jag)

>>E
Japp, jag håller med! En ask torx av lite bättre modell ligger alltid redo i garaget just av den anledningen :)

Gnutten, har ni pelarborr på jobbet så är det ju bara att åka dit och borra i bultarna. Det där fixar du lätt själv :tummenupp

Tack för alla svaren. Jo det är ca 2cm kvar på utsticket sen jag tog bort drevet. Japp vi har svets på jobbet men kan inget som svetsa men får se om bror kommer förbi. Jupp har pelarborr hemma men av klen typ så där fungerar det inte men inget på jobbet. Torx nja vi får se.

2 cm borde du kunna sätta 2 muttrar på för att låsa, sen skruva på den inre samt värma bulten lite.

Har funkat bra för mig förr.

Har mekat med hojen hela dagen så jag har inte hunnit gå in här & kolla. Min snälla bror var förbi & hjälpte mig svetsa på en bult på stumparna, fungerar klockrent. Tack för tipset :tummenupp
Svets is da shit nästa gång! :D

Andersson Turbo: Tackar för erbjudandet, ville inte riktigt störa ifall du hade mkt att göra. Var förbi förra året med en fjäder som skulle på en stötdämpare som du fixade galant. :tummenupp:tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back