Akuthjälp - bromsar

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Hejsan alla mekfantaster på SH

Behöver veta allt om hur man smörjer upp bromsarna fram.
Anledningen är att bromsarna ligger på ganska mycket och skivorna blir varma som f*n. Har bokat bankörning om en vecka och vill inte gärna köra med den som den är nu.

Har lossat ok:en och pumpat ut kolvarna ett par mm men misstänker att problemet ligger längre in så jag måste ha av kolvarna helt.
Hur får man ut kolvarna bäst/minst risk att skada packningar?
Ska man smörja kolvarna med något speciellt (glidyta och anliggningsyta mot klossar)?
Något speciellt att tänka på vid montering?
Hur luftar man bromsarna bäst/snabbast? Har en stålomspunnen slang ner till varje ok från pumpen om det spelar någon roll.

Enormt tacksam för snabba svar
//Daniel

Mina bromsar låg an rätt hårt förra säsongen när jag tog ut hojen. MEn efter några hårda inbromsningar så släppte det. har du provat det?

Om du plockar ur kolvarna så kanske enbart en rengöring och putsing med Autosol räcker och att du byter tätingarna.
Bästa luftningen anser jag är att du "pumpar ut" så du släpper nipeln in med handtaget så det rinner ut, snabbt skruvar åt nippeln när handtaget är intryckt, fyll på i koppen varteftersom, vi vill inte få in luft o ha en jobbig luftbubbla som kan trilskas. För du menar väl att du skall byta ut bromsvätskan. Gör man rätt tar det max 10 minuter om man inte har luft i systemet.

Last edited:
kolvarna pumpar du bara ut med bromshandtagen.
Dock kommer de en hel del bromsvätska så ha en bunke under.

Inspektera kolvarna och putsa upp dom och byt packningar när du är i farten.

Luftning av bromsystemen har tagits upp allt för många gånger så de får du söka efter.

Men jag tror inte kolvarna är ditt problem. tror mer på kärvande bromsbelägg.

Håller man i bromsen. Bromsar och släpper så ser man om kolvarna/beläggen släpper lite från skivan.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!