Akuthjälp behövs! GSXR1100-papper...

Jippiiiiiiiii!

Ok, jag kan väl berätta då... Det gick KANON!!!! Wohoooo! (Här ska vara 3 st banansmileys men de funkar inte för mig) Han kollade inte ens igenom alla papper jag hade skrivit ut, utan han gick på uppgifterna som stod i den BikeTest-tidningen från -95 som jag hade med mig... Men det gör ju ingenting! :-) Så nu är den reggad och klar med turbo! I de papperna jag hade med mig igår hade jag för högt vrid (den där godkända höjningen med 20 procent i effekt och 10 i vrid gällde tydligen inte på hojar), så jag hade nya papper idag med lite lägre laddtryck för att komma under originalvridet. Han undrade ju varför jag hade turbo när jag har lägre effekt än original, men sen sade han också "du höjer väl trycket till det dubbla när du kommer hem?" Njaaaa jaaa, eller nä, du skulle bara veta, ta det gånger 13... i papperna jag lämnade stod det nämligen "laddtrycksbegränsad till 0,1 bar" dvs. 67 kW (91 hk) och 89 Nm. Hehe! Fina kurvor...
Men det var en trevlig snubbe annars. Ha sade också att han hade inte med min "eventuella" laddtryckshöjning att göra, han struntade i det. "Då har du säkert nästan 150 hästar?" Ja, jo...

Så totala kostnaden blev 850 spänn. 250 för vägning, och 600 för registreringsbesiktningen.

Så nu ska här byggas om och pimpas lite! :-)
 
MostWanted skrev:
Härligt!

På tal om annat duger din lösning med lampan i däckkåpan på besiktningen?

:) Nä, lyset i framskärmen är inte alls godkänt... De tejpade jag över inför besiktningen så att de inte skulle se lamporna. Han sade ingenting om det :) Jag har godkända projektorlampor i kåpan.
 
lahi skrev:
"laddtrycksbegränsad till 0,1 bar" dvs. 67 kW (91 hk) och 89 Nm. Hehe! Fina kurvor...

Det här var dagens :D :D Laddttrycksbegränsad till 0,1 Bar, det är ju nästan omöjligt jag har ca 0,25 bar med wgn vidöppen....
 
Färnbo skrev:
Det här var dagens :D :D Laddttrycksbegränsad till 0,1 Bar, det är ju nästan omöjligt jag har ca 0,25 bar med wgn vidöppen....
Hehe, ja, men vad ska man göra... :hihi Jo, det är omöjligt att få så lågt tryck, men man behöver ju inte gasa fullt i bänken. Jag har inte alls begränsat trycket och den repan i bänken körde vi på kanske 20-30% gas eller något liknande, och så blev det till att släppa lite på gasen när trycket kom. Kurvan ser lite lustig ut, men vafan. Jag tror inte att det var 0,1 bar, wg-armen är inte justerad från tidigare inställning, men firman där jag bänkade måste ju skriva något i intyget :hihi Enda sättet att komma under originalets 103 Nm!
 
lahi skrev:
Hehe, ja, men vad ska man göra... :hihi Jo, det är omöjligt att få så lågt tryck, men man behöver ju inte gasa fullt i bänken. Jag har inte alls begränsat trycket och den repan i bänken körde vi på kanske 20-30% gas eller något liknande, och så blev det till att släppa lite på gasen när trycket kom. Kurvan ser lite lustig ut, men vafan. Jag tror inte att det var 0,1 bar, wg-armen är inte justerad från tidigare inställning, men firman där jag bänkade måste ju skriva något i intyget :hihi Enda sättet att komma under originalets 103 Nm!

Förmodligen är min humor ganska sjuk, men jag sitter och skrattar så jag nästan gråtert när jag läser de här inläggen..

Slunga upp bromskurvan så vi får se på den värsting baktrimmade gixxern. :hihi :hihi
 
Färnbo skrev:
Förmodligen är min humor ganska sjuk, men jag sitter och skrattar så jag nästan gråtert när jag läser de här inläggen..

Slunga upp bromskurvan så vi får se på den värsting baktrimmade gixxern. :hihi :hihi
Ja, de ville inte ha mina andra papper med mer normal effekt och vrid, så då får de stå ut med de något mindre äkta papperna :hihi De får skylla sig själva! Men huvudsaken är iallafall att det står "motor med turbo" i mina papper nu så jag slipper oroa mig för att få ett föreläggande om fullständig registreringsbesiktning vid eventuell flygande besiktning. Det känns ju bra... effekten kan de ju inte kolla ändå, och jag är duktig på att verka som om jag inte fattar någonting. Så nu är jag bara olaglig på effekten och inte på motorn också :banana Då kan man spara mycket pengar!

Du får testa regga din hoj också så får vi se vad de säger :tummenupp
Jag har inte bänkningspapperna här (är inte hemma nu) men jag kan slänga upp dem imorgon när jag hämtat dem!
 
[- sNaIjK -] skrev:
Grattis, skulle kunna tro att :tomten varit på besök :P
Tackartackar! :) Ja, det här känns bra! Då slipper jag kolla igenom polisens sida med kontroller och anpassa mig efter dem varje gång jag ska ut och köra :tummenupp
 
lahi skrev:
Tackartackar! :) Ja, det här känns bra! Då slipper jag kolla igenom polisens sida med kontroller och anpassa mig efter dem varje gång jag ska ut och köra :tummenupp

HAHA, det är så ni gör.... sms tjänst funkar annars fint :tummenupp

Får gratulera då, nu får du väll fira!
 
Mr Helmut skrev:
HAHA, det är så ni gör.... sms tjänst funkar annars fint :tummenupp

Får gratulera då, nu får du väll fira!
Jepp, så går det till i turboträsket! :D Sms-tjänst har jag aldrig provat, men det kanske man skulle göra...

Tackar för gratulationerna! Jag har redan firat med en pizza :cpparty
 
Färnbo skrev:
Slunga upp bromskurvan så vi får se på den värsting baktrimmade gixxern. :hihi :hihi

Såja, här är bromskurvan! Den vänstra är besiktningskurvan på 0,1 bar (91 hk) och den högra är på 1,1 bar (266 hk). Har ingen kurva på nuvarande laddtryck på 1,3 bar, men det får jag fixa sen. Båda anger bakhjulshästar. Det här är väl humor? :hihi Att de bara gick på det på registreringsbesiktningen... men han visst nog om det. Glöm inte läsa understa raden på första bänkningspappret :D
 

Bifogat

  • kurva01bar.JPG
    kurva01bar.JPG
    89.9 KB · Visningar: 457
  • dynorun_23 (Medium).JPG
    dynorun_23 (Medium).JPG
    93.7 KB · Visningar: 372
Last edited:
lahi skrev:
Såja, här är bromskurvan! Den vänstra är besiktningskurvan på 0,1 bar (91 hk) och den högra är på 1,1 bar (266 hk). Har ingen kurva på nuvarande laddtryck på 1,3 bar, men det får jag fixa sen. Båda anger bakhjulshästar. Det här är väl humor? :hihi Att de bara gick på det på registreringsbesiktningen... men han visst nog om det. Glöm inte läsa understa raden på första bänkningspappret :D

Kanske skulle lagt till: Begränsad öppning av spjäll :)
 
Färnbo skrev:
Kanske skulle lagt till: Begränsad öppning av spjäll :)
Hehe, jo, men han visste nog om det... :D

andersbrink skrev:
GRATTIS! :)

Nu är det väl snart bara Andersson som inte har en hoj regbesiktad med "motor med turbo" i papperen! :näsblod
Tackartackar så mycket!!! :)

Ja, nu börjar det bli dags för herr Andersson och andra turboåkare också att testa att regga sina monster! Det går ju ganska smärtfritt trots allt, och det är både billigare och enklare att regga med turbo innan man kör in i en flygande besiktning än efter :tummenupp
 
Fürstenhoff skrev:
:rodnar

Skall besiktiga "Blysläden" inom kort som kommer i från UK där man godkänner turbo på mc utan problem - förhoppningsvis så går den igenom!! :3freak

/Fürstenhoff.

En fråga där då.
En importbil får ju inte ha mer än original effekten när den skall reggas i Sverige. Gäller inte detta även MC? För, då lär du få problem...

Vet att den nya effekten registreras i Tyskland i alla fall. Dvs, monterar du ett effektsystem eller liknande i Tyskland så kommer TÜV att skriva in den nya effekten i ditt regbevis. Sen kan du inte regga den bilen i Sverige om du inte låter en märkesverkstad (eller liknande) kontrollera att bilen är original, bilen kommer sedan att reggas i Sverige med originaleffekten...

Mina 5-cent
 
IronMike skrev:
Heter du faster, som typ morbror, farbror kusin etc.. eller faster, som i engelskans "snabbare"

:rolleyes:
Men herregud vilken dum fråga alltså, såklart det är morbrors kusin! :lol
 
jahapp ... det ska bli intressant att kolla min egen sen då ... om det nu e möjligt att få så låg effekt som 72kw som det står i papprena på min Hayabusa -99.
Kanske e bäst att fixa fram "lågeffektspapper" innan besiktning då :rofl
 
Fürstenhoff skrev:
Tur att dom Engelska reg dokumenten inte innehåller några effekt siffror då :rofl - eller kanske är det tvärt om att det är dåligt!! :3freak

/Fürstenhoff.
Det kan nog bli lite lurigt... när jag reggade mig så var de stenhårda med att effekt och vrid inte får överstiga originaluppgifterna, och originaleffekt och -vrid på en Hayabusa står i bilprovningens papper. De hade några pärmar där allt sådant stod på alla hojar som sålts i Sverige. Lite ont om uppgifter på äldre hojar, men från 90-91 och framåt stod allt. Så jag tror nog att de struntar i att det inte står något i de engelska dokumenten där, de har ändå uppgifterna redan. Antagligen går de efter uppgifterna på svensksålda, men jag vet inte. Dessutom är väl din helfordonsgodkänd eller? Men det kan man kanske komma runt om den varit reggad i England med turbo = eu-land. Då räcker det ju med att göra som jag gjorde.. fick mina papper för några dagar sedan. 67 kW står det :D Och "originalmotor med turbokonvertering" har besiktningsgubben skrivit! Men det står inte att det var på 0,1 bar, och det är ju bra. Laddar ju 1,3-1,4 annars :hihi
 
Nyheter
Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

Back
Top