Akuthjälp ang. kamkedja R1 -09 sökes!

Har motorn rasat 5 mil efter att verkstan har satt dit en manuell sträckare och bytt kamkedja så hade ju iaf jag åkt dit och sagt till dem att de har klåpat sig. Rejält.

De ska betala/fixa, helt klart.

Jo det skulle jag också gjort om den var i min ägo då. Men nu är hojen köpt rätt billig o säljaren letar annat.:)
Om någon vill veta vilken firma det var så pm:a.

Säljaren borde väl veta vilken firma det var...

Jo han berätta för oss. Ska se om jag fick kvitto med på den servicen. Känns lite långsökt att få dem o byta motor nu.

Ska man ringa o höra med dem? Vad skulle ni gjort?

Edit , hitta kvitto med stämpel och det som är bytt.

Last edited:
jag skulle lämna in den få dom fixa deras fusk jobb. garanti på rep jo minst 6månader inte 5mil... skulle kräva en ny motor . hota med bål och brand tidningen facebook tvitter kungen :hihi

jag skulle lämna in den få dom fixa deras fusk jobb. garanti på rep jo minst 6månader inte 5mil... skulle kräva en ny motor . hota med bål och brand tidningen facebook tvitter kungen :hihi

Här kommer en update!

Förra ägaren lämna in hojen för att den rassla i motorn. Då bytte de kamkedja och till manuell kamkedjesträckare och det blev bra. Eller lämnar man ut en hoj som inte är!? bra:näsblod ;). Det här kunde ju slutat riktigt illa för förra ägaren.
Ringde och hörde med Mitonga hur de ställer sig till att motorn rasat efter 4 mil efter storservice från dem som vi har på kvitto på. Självklart så avsäger de sig allt ansvar.
De har tydligen satt i manuella sträckare på massvis av hojar:crash. Och det beror inte på den! det var deras syn på saken.

Hoppas Mitonga läser tråden. Mauella sträckare är inte bra på gathojar!

På servicekvitto står miltal. 2568 mil och aktuell miltal på hojen är. ODO 2572 mil

Last edited:
Här kommer en update!

Förra ägaren lämna in hojen för att den rassla i motorn. Då bytte de till kamkedja och till manuell sträckare och det blev bra. Eller lämnar man ut en hoj som inte är!? bra:näsblod ;)
Ringde och hörde med Mitonga hur de ställer sig till att motorn rasat efter 4 mil efter storservice från dem som vi har på kvitto. Självklart så avsäger de sig allt ansvar.
De har tydligen satt i manuella sträckare på massvis av hojar:crash. Och det beror inte på den! det var deras syn på saken.

Hoppas Mitonga läser tråden. Mauella sträckare är inte bra på gathojar!

På servicekvitto står miltal. 2568 mil och aktuell miltal på hojen är. ODO 2572 mil

Bara å gå vidare, iaf om datum på kvittot är senare än 2013-01-18 eller så...

Bara å gå vidare, iaf om datum på kvittot är senare än 2013-01-18 eller så...

På kvittot står det 2013-07-11.

Visst skulle kunna dra det till konsumentombudsmannen men att ge Mitonga en ny chans o pilla på hojen. Den tanken skrämmer mig väldigt mycket.

Förra ägaren kunde faktiskt dött av ett ras i motorn där det blir tvärstopp och vurpa pga av det.
Mitt omdömme om Mitonga mc-firma är att de är oseriösa hemmapulare.

Och hoppas det här blir en varning till er andra runt Löddeköpinge att akta er för Mitonga.

Nej bäste dräng är en själv, då vet man vad som är gjort och inte.
Blir o byta rakt av eller laga motor i vinter.
Några tips på vad man ska tänka på när man river isär en R1 05?

Last edited:
På kvittot står det 2013-07-11.

Om den person som lämnade in den på service gör en reklamation så kommer dom få mycket svårt att slingra sig ur sitt ansvar att reparera den motorn. Dom måste kunna bevisa att raset INTE beror på deras service. Har kamkedjan hoppat och motorn fått ventilsallad eller något liknande som är relaterat till vad dom gjorde under servicen så är det nog väldigt svårt för dom att kunna visa att det inte är deras fel.

Däremot tvivlar jag på att någon som köpt hojen av den som lämnade in den på service har rätt att reklamera.

Förra ägaren vill inte ha med hojen o göra. Så tänker inte gå den vägen. Och som du skriver är det nog bara förra ägaren som kan reklamera.

Tycker bara att klantarslen på Mitonga ska veta vad de gjort fel så det inte händer igen. Det kunde ju slutat riktigt jävla illa om man har otur.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!