Akutbesök med mosat finger efter kedjesmörj!

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Var en sväng på akuten med ett mosat finger i kväll. Jag tänker ge ett tips till alla kedjesmörjare.. :rolleyes:

Tips: Rotera hjulet åt det håll som minimerar risken för att mosa kroppsdelar.. :)
Med andra ord vill jag jag avråda ifrån att smörja kedjan, allafall innifrån, med hojen på centralstöd och växeln i. Då kan det bli riktigt mos.

Vad som hände:
Jag skulle smörja kedjan, jag har inget centralstöd men en snäll kompis. Han bröt upp hojen på stödet och jag roterade hjulet och sprayade på kedjan. Jag har lärt mig att man ska spraya på insidan av kedjan, alltså den sidan som vätter in mot drevens mitt. Det enda ställt som jag kommer åt att spraya på del delen av kedjan är precis framför bakdravet, under svingen. Sagt och gjort, jag roterar hjulet framåt och trycker in sprayburken med pekfingret på knappen, smörjer ett varv. -Den vill nog ha en liten skvätt till.. Smörjer en vända till och rätt som det är känner jag att bakdrevet tar tag i mitt arma pekfinger. Jag hinner tänka -Ajajaj. Fingret tar plats mellan kedjan och drevet och bakhjulet snurrar. Kedjan spänns och bakhjulet trycker på. Hjulet slår tillbaka och jag får loss fingret. Tar en snabb titt och förstår att det inte är lång tid kvar till smärtan.. .. Ajajaj.. :näsblod

Jag blir yr och vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag står (ligger numera) på universitetets parkering i Linköping, har fullt med pryttlar och pinaler och ont i fingret. Allt satt kvar och så, men det blödde en del och var naturligtvis oljigt. Efter ett samtal med pappa som är distriktsläkare (30mil bort) blev det taxi till akuten.

Väl där gick allt fort och bra. Bedövade fingret, gjorde rent, sydde fem stygn i fingertoppen, och kollade att skelettet var ok.

Sensmoral: Rotera hjulet bakåt om du smörjer kedjan framför bakdrevet under svingen.

Jag vågar inte ens tänka på hur det hade sett ut om jag hade roterat hjulet med hjälp av motorn.. Akta er för det! :tummenupp

Ajajaj! Gör ont i mig bara jag läser det!

Tur att det gick som det gick iallafall och att du har alla fingrar kvar.
Har själv smörjt, rullat, smörjt, rullat osv och kommer efter detta fortsätta med det trots att det är bökigt.

Ha det så bra det går
/Eilert

Höll på att klanta mig själv så numera kör jag alltid med extra sugröret vid smörjning :)

Hoppas fingret läcker snabbt

Tack ska ni ha!
Fingret är nog bra snart. Körde själv hem hojen efter sjukhusbesöket.

But still, keep the lubricating safe friends! :tungan

Mamma mia! skrev:
2358190 ...Jag vågar inte ens tänka på hur det hade sett ut om jag hade roterat hjulet med hjälp av motorn.. Akta er för det!

Det vet jag, kamraten gjorde det på sin TL1000R med motorn igång och
pekfingertoppen mosades till strax nedanför nagelbandet. Det fanns inget kvar
på fingret som kunde lagas, så hans pekfinger slutar nu där nageln skulle börjat.

Det gick dock till lite annorlunda, han skulle "polera" kedjan med en trasa, tyvärr
från undersidan. Trasan fastnade och drogs in i drevet/kedjan, han hann inte få bort
fingret och åkte med trasan in mellan drevet och kedjan. Jag slutar nog
berätta där, ni förstår själva...

Mamma mia! skrev:
2358190

Jag vågar inte ens tänka på hur det hade sett ut om jag hade roterat hjulet med hjälp av motorn.. Akta er för det! :tummenupp

Så gjorde en kompis för herrans massa år sen. På den tiden var det poppis med snusnäsduk....om ni förstår vad som hände. Han lever fortfarande, men det hade kunnat gå hur illa som helst om han knutit den ordentligt runt halsen. Det gick så fort att han inte fattade vad som hände först.

Mamma mia! skrev:
2358190 Jag vågar inte ens tänka på hur det hade sett ut om jag hade roterat hjulet med hjälp av motorn.. Akta er för det! :tummenupp
Det har tyvärr jag sett en vän göra och han har bara nio fingrar i dag, fanns inget att fixa.

Ha aldrig motorn igång och använd röret så handen kommer en decimeter ifrån kedjan.

Jag tror Darwin hade rätt... :D ( :pannkyss )

Ibland känns det bra att ha kardan... Krya på dig och var försiktig med smörjningen i fortsättningen.

Jag har en liknande historia, fast på båt.

Jag var och seglade i Västindien på morsan och farsans segelbåt. Med på båten var också ett par kompisar till mina föräldrar. Vi hade spenderat några dagar på ett rev utanför Bequie (osäker på stavning) och snorklat, badat och fotat. När det bar dax att åka vidare så skulle akaret upp, och jag tillsammans med en av mina föräldrars kompisar fick det uppdraget. Han skötte motorn som drar upp kättingen och jag matade ner kättingen i utrymmet under. När det återstår kanske 1/2 meter av kättingen så måste man böja ner ankaret för att det skall passera fritt under mantåget. Riktigt hur det går till vet jag inte, men jag tror att han försöker få in akaret under mantåger genom att trycka ner kättingen samtidigt som han kör motorn som matar den. Oavsett hur det gick till så hackar motor ett par snäpp för att sedan suga in kättingen (funger ungerfär som med en kedja och ett drev) med hans hand mellan kättingen och "drevet". Till saken hör att båten är nästan 50 fot och ankaret och kättingen är inga små prylar... Jaja, det gör naturligtvis otroligt ont och han sliter snabbt bort handen...
När jag tittar upp så ser jag att hans lillfinger bara hänger i en sena och jag kan se rakt igenom hans ringfinger och lång finger... och en massa blod såklart. Paniken infinner sig sätt snabbt och det blir full fart ombord (själv blir jag helt paralyserad först och bara står där rakt upp och ner i typ 1 minut)

Eftersom vi var mitt ute i ingenstans och närmsta sjukhus ligger ca: 1,5 timme bort med motor så ropar vi upp en stor yacht som ligger inte så långt ifrån oss och frågar om de har en läkare ombord. Det visar sig att dom inte har det, men erbjuder sig att låna ut sin snabbgående "jolle" (som visar sig var en 26 fot speedboat). 1 timme efter incidenten är han ihopsydd och klar...

En lite kul grej är att när han kommer till sjukhuset så är läkaren inte där utan är ute och spelar fotboll. Sjuksyrran som inte är så duktig på att sy erbjuder sig då att amputera (vilket hon tydligen klarar av). Erbjudandet avböjs vänligt men bestämt.

Reb0

johanssonsan skrev:
2358333 Köpte en Kettenmax - fungerar utmärkt - fingrarna är kvar, kedjan ren.

www.kettenmax.com köpt hos www.louis.de

Jag har sett instruktionsvideon nu och har sett att man trycker i rengöringsmörja i ett hål och smörjsmörja i ett annat.
Vad använder du för rengöringssmörja och fungerar det bra?

Jag tror att jag ska köpa mig en, bra tips! :tummenupp

[QUOTEhar lärt mig att man ska spraya på insidan av kedjan, alltså den sidan som vätter in mot drevens mitt. Det enda ställt som jag kommer åt att spraya på del delen av kedjan är precis framför bakdravet, under svingen. Sagt och gjort, jag roterar hjulet framåt och trycker in sprayburken med pekfingret på knappen, smörjer ett varv. -

hadde du inte ett sånt sånt rött liter sug rör ca10 cm ?? ha det :tummenupp
köp ett depå ställ funkar fin fint
//Robin

Last edited:
Min dotter (3 år) ville gärna hjälpa pappa att snurra på bakhjulet när jag smorde kedjan. Som tur var hade jag en föraning om att det skulle kunna hända en olycka och höll därför emot lite på däcket så det inte skulle snurra så fort. Plötsligt hör jag ett skrik från flickan, då hade hon lyckats få in fingrarna mellan bakdäcket och huggern. :näsblod lyckligtvis gick det väldigt sakta, så det blev bara ett litet skrapsår på långfingret. Lite läskigt med dn skarpa kanten på kolfibern.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back