AKUT! (Yamaha) mekaniker sökes!!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Är det nån som är en klippa på Yamaha R1 (07a) och kan vägleda mig lite?

Står just nu i depån på Mantorp & tänkte köra lite SM. Men fitt-kuk-helvetes-jävla-piss-hojen vägrar starta :mad:

Det är något fel med tempgivaren (troligtvis). När jag slår på tändningen så visar displayen HI på temperaturen = hojen går inte att starta. Hojen är alltså kall eg. då jag inte ens får igång den så den kan bli varm..

Först misstänkte vi fukt i nån kontakt men det är nu uteslutet (?) då allt varit isär och torkats med både kupéfläkt och varmluftspicka.

Sist jag körde funka hojen klockrent. Sen tvätta jag den.. Nu står jag i depån medans alla andra slåss om ära & berömmelse i SM-finalen :mad:

Betalar överpris för den som kan ta sig till Mantorp och få igång skiten tills imorgon. Alt. om nån här vet vad som kan va fel?

Ska försöka ta mig ner till i morgon bitti, sen gäller det ju att hitta felet också, kvalet börjar 11:40, right.
Har du verktyg, multimeter etc?

Arris har väl stenkoll på rettor? Han är inte på plats?

Nödlösning för att kunna köra är väl att koppla förbi tempsensorn? Eller fyller denna någon annan funktion?
För det är väl en 1/0 brytare eller?

Det har vi konstaterat här i depån också. Har dock inte en aning om hur man gör. Dock har jag ingen nytta av själva sensorn/informationen då jag vet att hojen inte går varm. Nån som vet hur f-n man kopplar sig förbi den?

Det har vi konstaterat här i depån också. Har dock inte en aning om hur man gör. Dock har jag ingen nytta av själva sensorn/informationen då jag vet att hojen inte går varm. Nån som vet hur f-n man kopplar sig förbi den?

Disconnect eller bygla kontakten.

Precis. Kapa kontakten till givaren. Nu blir antingen tempen låg eller knallhög. Fungerar det inte så kortsluter man kontakten.

Skall kolla i manualen lite brb.

Enl manualen så skall cykeln starta oavsett vilket tempvärde som kommer från vattentempsensorn. Har du några felkoder?

Last edited:
Precis. Kapa kontakten till givaren. Nu blir antingen tempen låg eller knallhög. Fungerar det inte så kortsluter man kontakten.

Skall kolla i manualen lite brb.

Enl manualen så skall cykeln starta oavsett vilket tempvärde som kommer från vattentempsensorn. Har du några felkoder?

Nope, FI lampan lyser inte, det blinkar inget. Allt ser normalt ut förutom att det står HI istället för LOW.

Kapa kontakten borde väl vara samma som att bara plocka ur den? Det märkliga är trots att kontakten är urkopplad så visar den HI, hur kan den veta det?!

Bygla kontakten då. Har för mig att det finns en skyddsfunktion i ECU:n så den inte kan startas när den är för varm.

Nope, FI lampan lyser inte, det blinkar inget. Allt ser normalt ut förutom att det står HI istället för LOW.

Kapa kontakten borde väl vara samma som att bara plocka ur den? Det märkliga är trots att kontakten är urkopplad så visar den HI, hur kan den veta det?!

Koppla ur kontakten och bygla mellan ledarna. Då borde den indikera low istället.

Är det nån som vet hur man "tjuvkopplar" en R1'a? Slå mig en signal isf! Jag kan bevisa att cykeln är min & inte stulen. Jag skiter i hur mycket jag måste klippa sönder/förstöra, just nu vill jag bara köra race imorgon..

Är det nån som vet hur man "tjuvkopplar" en R1'a? Slå mig en signal isf! Jag kan bevisa att cykeln är min & inte stulen. Jag skiter i hur mycket jag måste klippa sönder/förstöra, just nu vill jag bara köra race imorgon..

Det går inte. Finns en immo fix man kan ansluta men det är en extern liten låda. Något vanligt klipp kabel xx trick finns inte tyvärr.

Men någon kan låna ut nyvkel och ecu

Om inte ringantenn är kodad mot nyckeln kan du låna ECU/instrument eller båda + nyckel från annan hoj och stoppa i ditt tändlås. Sen får du tjuvkoppla "tändning till". Nyckeln behöver ju inte vridas om för att ringantennen skall känna av den. Det borde funka...

Flytta hojen några hundra meter. Vet inte om det är en skröna, men jag har flera gånger hört historien om att det finns en plats i stockholm där bärgarna tjänar gott med svart flis på att flytta bort bilar som får sin immo utstörd av någon stark radiosignal...

It's alive!

Det visa sig vare en säkring som satt i samma låda som blinkersen!!! Säkringen såg hel ut men när jag fick hjälp att mäta upp ALLA säkringar med en multimeter så visa det sig att den trots allt var trasig.

Nu blir'e race imorgon, å fy fan vad jag ska köra!!!

Det var inte händelsevis så att du användevstartkablar under felsökningen. Etv säkringen är för fly by wire systemet och blåses vanligen av att man fipplar med startkablar...

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!