Akut tandvårdsfråga

• Thread starter Thread starter Mrs. Laphroaig
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.

Mrs. Laphroaig

Guest
Eftersom ni verkar veta så mycket här inne så slänger ja upp min fråga här.

Jag måste sövas för att dra ut en tand, detta ska troligen ske på Käkkirurgen inom landstingets regi.
Någon som vet vad detta kan tänkas kosta ? Min tandläkare sa 10-15 000 kr !
Någon som vet om jag kan göra detta privat eller är det bättre att vara kvar inom landstinget ?

Tacksam för svar

Mrs. Laphroaig skrev:
2267978 Eftersom ni verkar veta så mycket här inne så slänger ja upp min fråga här.

Jag måste sövas för att dra ut en tand, detta ska troligen ske på Käkkirurgen inom landstingets regi.
Någon som vet om jag kan göra detta privat eller är det bättre att vara kvar inom landstinget ?

Tacksam för svar

Hoppas mina tänder håller.... har du ingen försäkring som täcker sånt?

Fluxir skrev:
2267984 Hoppas mina tänder håller.... har du ingen försäkring som täcker sånt?

Har ingen särskild tandvårdsförsäkring men har ju vanlig liv och olycksfallsförsäkring fast det är ju varken fråga om liv eller olycksfall nu :(
Har gått privat i flera år men den tandläkaren har nu gått i pension, nu ställt mig i folktandvårdens kö här hemma och den är på 3 år !
Varit på akuttid idag hos en privat tandläkare som hänvisade mig till folktandvården då han inte riktigt ville behandla mig :död

Var hittar jag någon tandvårdsförsäkring ??

Du får nog svårt att teckna en sådan försäkring om du redan har problem. :näsblod Dom brukar kolla sånt innan.

10-15k?

När jag skulle dra ut en tand
så körde dom in en spruta i käken, sen knixa och drog dom med en tång tills tanden lossnade.
kan inte tänka mig att jag skulle få betala 10-15k för det om jag inte var ungdom.

vad är så speciellt med dig? :confused:

Oddjob skrev:
2268040 10-15k?

så körde dom in en spruta i käken, sen knixa och drog dom med en tång tills tanden lossnade.
kan inte tänka mig att jag skulle få betala 10-15k för det om jag inte var ungdom.

Det kostar 900ish kronor att dra ut en tand. Gjorde det för mindre än ett halvår sedan.

Det som kostar är nog 'sövande'-delen men jag har fan svårt att se det kosta 10.000:- mer. :confused:

Oddjob skrev:
2268040 10-15k?

Enligt tandläkaren ja var hos idag beror den höga kostnaden på att jag är en högriskpatient pga min läkemedelsallergi, stora tandläkarrädsla ,panikångest samt lite andra sjukdomar som ställer till det lite.
Fick ett panikångestanfall bara av vetenskapen om att en tand måste ut och allt vad det innebär. Det plus min skräck för tandläkare gör att jag föredrar sövning men jag reagerade på priset. Är fasen två månadslöner för mig :näsblod

Plåtniklas skrev:
2268027 Du får nog svårt att teckna en sådan försäkring om du redan har problem. :näsblod Dom brukar kolla sånt innan.
Väl medveten om det men var hittar jag sådan försäkring ? Har typ länsförsäkringar och dom bolagen sånt eller är det helt andra bolag för tänder ?

Usch vad frågor det blir :3freak

Mrs. Laphroaig skrev:
2268092 Enligt tandläkaren ja var hos idag beror den höga kostnaden på att jag är en högriskpatient pga min läkemedelsallergi, stora tandläkarrädsla ,panikångest samt lite andra sjukdomar som ställer till det lite.
Fick ett panikångestanfall bara av vetenskapen om att en tand måste ut och allt vad det innebär. Det plus min skräck för tandläkare gör att jag föredrar sövning men jag reagerade på priset.

Det där låter inge kul, om du skulle ta och fixa dig en rejäl :fyllisar för att sen snubba och slå ut tanden? Kanske lite dumt om du slår ut fel tänder dock :3freak.

Vad händer om du får vanlig bedövning med tanke på din allergi? Kan du ens tänka dig att få vanlig bedövning?

Pinky skrev:
2268147 Det där låter inge kul, om du skulle ta och fixa dig en rejäl :fyllisar för att sen snubba och slå ut tanden? Kanske lite dumt om du slår ut fel tänder dock :3freak.

Vad händer om du får vanlig bedövning med tanke på din allergi? Kan du ens tänka dig att få vanlig bedövning?

Ja du, nästa problem. Jag får inte dricka alkohol pga mina mediciner sen är det sista tanden i höger överkäke som ska ut så den blir nog fasen svår å slå ut :tungan

Om jag får vanlig bedövning så får jag allergireaktion i form av andningssvårigheter, stark klåda och utslag på hela kroppen, illamående, kräkningar samt blir väääldigt slö. Detta höll i sig tre dagar sist det hände.
Har fått förklarat att jag reagerar onormalt på adrenalin och bör undvika att få det.
Min gamla tandläkare bytte bedövningen till en utan adrenalin i och sen dess har jag inte fått någon reaktion så att bara laga ett hål funkar bra med den bedövningen samt bedövningssalva för att slippa undan nålsticket samt lustgas och/eller någon som håller min hand. :3freak

Mrs. Laphroaig skrev:
2268181 Ja du, nästa problem. Jag får inte dricka alkohol pga mina mediciner sen är det sista tanden i höger överkäke som ska ut så den blir nog fasen svår å slå ut :tungan

Om jag får vanlig bedövning så får jag allergireaktion i form av andningssvårigheter, stark klåda och utslag på hela kroppen, illamående, kräkningar samt blir väääldigt slö. Detta höll i sig tre dagar sist det hände.
Har fått förklarat att jag reagerar onormalt på adrenalin och bör undvika att få det.
Min gamla tandläkare bytte bedövningen till en utan adrenalin i och sen dess har jag inte fått någon reaktion så att bara laga ett hål funkar bra med den bedövningen samt bedövningssalva för att slippa undan nålsticket samt lustgas och/eller någon som håller min hand. :3freak

Herregud, ni fruntimmer är inte kloka :tungan. Skämt åsido så verkar du inte ha det lätt :(.

Om du vill spara pengar och klarar av lite smärta så kan du ju använda samma bedövning som din gamla tandläkare använde när du lagade hål osv. Kör på det och ta det som en kvinna och stå ut i 20 sec när dom drar ut tanden. Lär ju vara allt annan än behagligt men det känns nästan som om det vore enda sättet om du nu inte vill/har råd att sövas :gnissla

Pinky skrev:
2268193 Herregud, ni fruntimmer är inte kloka :tungan. Skämt åsido så verkar du inte ha det lätt :(.

Om du vill spara pengar och klarar av lite smärta så kan du ju använda samma bedövning som din gamla tandläkare använde när du lagade hål osv. Kör på det och ta det som en kvinna och stå ut i 20 sec när dom drar ut tanden. Lär ju vara allt annan än behagligt men det känns nästan som om det vore enda sättet om du nu inte vill/har råd att sövas :gnissla

VILL bli sövd trots alla riskerna ja tar med det (högriskpatient även där), fick veta det idag och tog ett extrapass på 10 h nästa vecka på jobbet så ja har chans att få ihop lite pengar.
Klarar av smärta gör jag även fast det nog inte ser ut som så men jag lever med svår kronisk smärta och är uppe i doser med morfinliknande läkemedel så det vore skönt att få slippa en värk till en liten stund.
Jag skulle KANSKE kunna chansa och prova med 14 sprutor bedövning, lustgas, lugnande etc men hur fan gör jag om jag får panik mitt i allt och inte klarar med ? Kan ju inte gå omkring med en halv tand eller så ju :va

Mrs. Laphroaig skrev:
2268205 VILL bli sövd trots alla riskerna ja tar med det (högriskpatient även där), fick veta det idag och tog ett extrapass på 10 h nästa vecka på jobbet så ja har chans att få ihop lite pengar.
Klarar av smärta gör jag även fast det nog inte ser ut som så men jag lever med svår kronisk smärta och är uppe i doser med morfinliknande läkemedel så det vore skönt att få slippa en värk till en liten stund.
Jag skulle KANSKE kunna chansa och prova med 14 sprutor bedövning, lustgas, lugnande etc men hur fan gör jag om jag får panik mitt i allt och inte klarar med ? Kan ju inte gå omkring med en halv tand eller så ju :va
Spana in Cast Away, han har en rätt bra metod att slå ut tänder :hihi

...nämligen med en skridsko :skrämd

de e ba o ta smärtan...
du dör ju inte direkt.
tro inte de e såå skönt men va faen..hur gjorde dom förr :tummenupp

Mrs. Laphroaig skrev:
2267978 Eftersom ni verkar veta så mycket här inne så slänger ja upp min fråga här.

Tacksam för svar

om du ska bi sövt så sker väl ingreppet på närmaste sjukhus, kostar 200 kr. vanlig patiensavgift om det är landstinget. så det är lugnt, har dragit ut gaddar hos tandläkaren och blivit ruinerad. har opererat bort gaddar på sjukhuset och det har fanimej nästan varait gratis :tummenupp

:7peta

Om det är så hemskt att rycka ut tanden, så är det väl bara att hosta upp pengarna. Annars tycker du ju uppenbarligen inte att det är värt domdär 15 tusen.

Usch låter inte lätt det där.. Jösses så glad jag är över att min syster är tandläkare! :banana

anja skrev:
2268431 :7peta

Om det är så hemskt att rycka ut tanden, så är det väl bara att hosta upp pengarna. Annars tycker du ju uppenbarligen inte att det är värt domdär 15 tusen.

och vem har två månadslöner att bara hosta upp så där ?

Bruno skrev:
2268419 om du ska bi sövt så sker väl ingreppet på närmaste sjukhus, kostar 200 kr. vanlig patiensavgift om det är landstinget. så det är lugnt, har dragit ut gaddar hos tandläkaren och blivit ruinerad. har opererat bort gaddar på sjukhuset och det har fanimej nästan varait gratis :tummenupp

Du det låter jävligt bra ! Hoppas att det är så

Nu kanske jag svarar utan att ha tillräcklig insikt i problemet, och kanske är okänslig - men jag själv är rätt feg av mig, men har samtidigt attityden att försöka konfrontera det som skrämmer mig.
Vore det inte värt en hel del att bita i det sura äpplet och gå till tandläkaren utan att sövas, bara för att till nästa gång veta att du klarar av det och slippa oroa dig under tiden, enligt det gamla talesättet "det som inte dödar, det härdar"?

/Daniel

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...